Elfogyott a buszsofőrök türelme: jöhet a négynapos sztrájk a vidéki nagyvárosban
Négy napos sztrájkot helyezett kilátásba a Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) Pécsen, ha a február 28-29–re bejelentett megmozdulásuk sem vezet eredményre. A szakszervezet 20 százalékos béremelést szeretne elérni, a Tüke Busz Zrt. viszont csak 18,5 százalékos alapórabéremelést hajlandó adni a dolgozóknak. A SZAKSZ közben úgy értesült, hogy Péterffy Attila, mint a Tüke Busz Zrt. felett a tulajdonosi jogkört gyakorló polgármester, nem engedélyezte a munkáltató számára, hogy folytassa a bértárgyalást, a 20 százalékos bérfejlesztési igényt benyújtó szakszervezettel.
Forrnak az indulatok Pécsen, ahol továbbra sem született megállapodás a Tüke Busz Zrt., és a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) között. A munkaügyi vita már jó ideje húzódik, és egyre valószínűbb, hogy ha a február 28-29–re bejelentett sztrájk sem vezet eredményre, március 4-étől 7-éig négynapos munkabeszüntetésbe kezdhetnek a dolgozók.
A sztrájk ideje alatt az elégséges szolgáltatás ugyanakkor biztosítva lesz az utazóközönség számára, de a napi több mint 500 járat kimaradásával, a közösségi közlekedésben káosz alakulhat ki, amit egy bérmegállapodás aláírásával el lehetne kerülni.
A SZAKSZ szerint a pécsi közösségi közlekedés, menetrendszerinti biztosítása, a magas autóbuszvezetői létszámhiány és a folyamatos elvándorlás miatt, már jó ideje komoly kihívásokkal küszködik.
Mint, ahogy a szakszervezet rámutat, a Tüke Busz autóbuszvezetőinek bérszínvonala az elmúlt tíz év alatt jelentősen csökkent más autóbusz-közlekedésben foglalkoztatott munkavállalók keresetéhez képest.
A SZAKSZ a 25 %-os alapórabéremeléstől, ami 2 250 Ft. órabéremelés jelentett volna, a bértárgyalások során visszalépett 20 százalékra, ami 2 160 Ft-ra módosult. Ebből már nem engedhetünk, hiszen ez már közel 200 forinttal kevesebb lenne, mint amit a kollégák a Volánbusznál alapórabérként kapnak. A Tüke Busz 18,5 százalékos alapórabéremelésének, egyoldalú végrehajtásával ez a különbözet már 225 forintra emelkedik és ez egy évre kiszámítva, majdnem 470 ezer Ft. különbséget jelent
- jelentette ki Dobi István.
A SZAKSZ vezetője szerint jelenleg egy 1,5 százalék alapórabéremelésről van szó, ezt nem akarja a tulajdonos biztosítani, ami éves szinten 57 ezer Ft-ot jelentene és ha ez alapját képezhetné a következő évek béremeléseinek, akkor három év alatt ez már több mint 200 ezer forintot venne ki az autóbuszvezetők zsebéből.
Most az autóbuszvezetők kezében van a döntés, hogy engednek-e és feladják, vagy kikényszerítik a tulajdonostól, még azt a 1,5 % százalékos béremelést. Amúgy a munkáltató egyoldalú jognyilatkozata alapján végrehajtott béremelés megkönnyítette bérharcunkat, hiszen már a 18,5 százalékos alapbéremelés biztos és a 1,5 százalék kiharcolása előtt az utat, a munkáltató ezzel a döntésével „kikövezte”.
- hívta fel a figyelmet.
Mint mondta, bérmegállapodás hiányában a szakszervezet egész évben, folyamatosan munkabeszüntetést hirdethet, a követelésének elérése céljából. A Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) vezető szerint a Tüke Busz Zrt, azért, hogy tompítsa valamelyest a kérdést, próbálja lejáratni a SZAKSZ-ot és elnökét.
A Tüke Busz Zrt. 2019. január 14. napján a munkavállalók felé közzétett közleményében, 18 alkalommal hivatkozott Dobi István SZAKSZ elnök személyére, természetesen negatív értelemben és bírálta az elnök és a szakszervezet tevékenységét a Tüke Busz Zrt-nél
- írta Dobi István, a SZAKSZ közösségi oldalán.
Mint, ahogyan arról korábban beszámoltunk a Tüke Busznál jelenleg 247 autóbuszvezető dolgozik. Naponta kb. 160 fő van szolgálatban és a munkanapi sztrájknál 521 járat maradhatna ki, ha egy autóbuszvezető sem venné fel a munkát, ezzel biztosítva van az elégséges szolgáltatás a pécsi közösségi közlekedésben.
A január 28-29. napjára meghirdetett sztrájk esetén, január 29-én az autóbuszvezetők 75 százaléka sztrájkolt
- mondta korábban a HelloVidéknek Dobi István.
A Tüke Busznál a 99 fordán (ez az a jegyzék, ami alapján az autóbuszvezetők végzik a napi munkájukat - a szerk.) nagyon feszesek, kevés a kiállási idő, ezért a terhelés is jelentősebb, mint a helyközi közlekedésben. Az autóbuszok életkora és műszaki állapota is rosszabb, mint a Volánbusznál, ezért a munkakörülmény is alacsonyabb szinten van jelen a társaságnál.
Lényeges kérdés az, hogy egy autóbusz vezetőállása mennyire korszerű, a vezetőülés mennyire tudja a gerincre ható terhelést, ergonómiai szempontokat is figyelembe véve csökkenteni.Télen a fűtés, nyáron a vezetőfülke hűtését megfelelő szinten biztosítani
- tette hozzá.
Címlapkép: Getty Images
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)