Ilyen iskolákba járatja gyerekeit a vidéki elit: a jelszó, egyéni tehetséggondozás

Steiner Petra   
  Megosztom
Ilyen iskolákba járatja gyerekeit a vidéki elit: a jelszó, egyéni tehetséggondozás

Mint oly sok kisebbséget érintő témát, így az alternatív oktatási intézményeket is sok, jellemzően a tudatlanságból fakadó kritika illeti. „A gyerekek csak játszanak, nem tanulnak semmit, ráadásul drága a képzés” – szól néhány gyakran elhangzó vád a Waldorf-iskolákkal szemben. A közbeszédben elhíresült fals információkról és egy új kiskunfélegyházi gimnázium megalapításáról kérdeztük a Tiszta Forrás Waldorf Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Óvoda intézményvezetőjét, Feketéné Csikós Szilviát.

A Waldorf-iskolák oktatásfilozófiája a német származású Rudolf Steiner nevéhez fűződik, aminek lényege az emberközpontúságban foglalható össze. Az állami intézményekben hangsúlyos közismereti tárgyak mellett a gyakorlati képzésre is fókuszálnak, ezzel fejlesztik az egyéni kompetenciákat, kiszolgálják a gyerekek saját igényeit, valamint ügyelnek az egyéni tehetséggondozásra is.

Bár a Waldorf-intézmények alternatív iskolaként működnek hazánkban, fontos kiemelni, hogy az oktatási rendszer akkreditált, államilag elismert Waldorf-kerettanterv szerint történik, így például az irodalom, a matematika és a történelem órák mellett helyet kap a kézműves, művészeti és gyakorlati képzés is a diákok napirendjében, sőt első osztálytól kezdve két idegen nyelvet tanulhatnak.

Az első, ezen alapokon nyugvó oktatási intézmény 1919-ben Stuttgartban nyitotta meg kapuit, 1926-ban pedig dr. Göllner Mária vezetésével Magyarországon is útjára indult az első Waldorf-iskola, ám a világháború miatt 1933-ban be is záratták az intézményt, és majd csak a rendszerváltást követően, 1989-től hívhatták újra életre, és azóta töretlenül működik.

A Tiszta Forrás Waldorf Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola és Óvoda 2010-ben először óvodások, majd 2013-tól kisiskolások számára tette lehetővé a Waldorf-képzést a településen. Az intézmény egy baráti társaságból nőtte ki magát, akik saját közösségi erejükből alapították meg az azt működtető egyesületet, melynek feladatait a mai napig ők maguk látják el.

Már a kezdetek kezdetén megfogalmazódott a gyerekeket az óvodától a középiskoláig végigkísérő rendszer gondolata, lévén a környéken a legközelebbi gimnáziumok Pesten, Szegeden vagy Szolnokon vannak, így abszolút egy hiánypótló kezdeményezésről beszélünk. A kiskunfélegyházi intézmény a kecskeméti Csillagbölcső Waldorf Általános Iskola és AMI-val együtt hozza létre a gimnáziumot, ami az első Waldorf középiskolai oktatási intézmény lesz a megyében.

Szükséges lehetőséget biztosítanunk a dél-alföldi régióban azon családok számára, akik elkötelezettek abban, hogy a gyermekeik számára a Waldorf-pedagógia a legjobb út

– mondta a HelloVidéknek az intézmény vezetője, Feketéné Csikós Szilvia.

Lévén, hogy alternatív oktatási intézményről van szó, a közbeszéd sokszor a drága magániskolákkal azonosítja a rendszert. Habár a Waldorf-iskolák is megkapják az állami normatív támogatást, melyeket az intézmények a bérek kifizetésére fordíthatnak, ám a fenntartási költségekhez szükséges pénzösszeget szülői adományokból finanszírozzák.

Rudolf Steiner már a kezdetekkor megfogalmazta, hogy mindenki a saját pénztárcájához mérten támogatja az intézményt: a szegények csak keveset, a módosabb családok pedig többet tudnak ráfordítani. Az iskola fenntartója az éves költségvetés tervezésekor meghatároz egy támogatói középértéket, ami ebben az évben havi 22 000 forint, és ennek ismeretében minden család a saját lehetőségeihez mérten dönt arról, hogy hogyan tudja támogatni az intézményt

– árulta el Feketéné Csikós Szilvia. Bár a rendszer meseszerűnek hathat, a jó működést igazolja az intézmény lassan tízéves fennállása.

A gimnázium a Tiszta Forrás Intézmény épületén belül kap helyet a jövőben, amely a 2020/2021-es tanévtől kezdi el tényleges működését mint oktatási intézmény. A környező két kecskeméti és egy kiskunfélegyházi általános iskola mellett azonban a képzés ugyanúgy nyitott azok számára is, akik korábban állami vagy egyházi közintézményben tanultak. A képzés 4+1 éves, így míg az első négy évben a már korábbiakban megszokott speciális oktatás folyik, reggel a közismereti tárgyakkal, azt követően pedig a gyakorlati képzéssel, addig az utolsó évben már csupán az állami érettségire vagy a főiskolai és egyetemi képzésre készítik fel a diákokat.

A rendszer abban is más, hogy állami társához képest nem alkalmazza az ötfokú osztályzási rendszert, helyette a diákok egy hosszú és mélyreható szöveges értékelést kapnak egyéni fejlődési ívükről. A hagyományos értékelést csak az utolsó két évben alkalmazzák, amikor már emelt óraszámban és egyénre szabottan készülnek a diákok az érettségire. Mivel a Waldorf-pedagógia erősen épít a gyakorlati ismeretekre, az érettségit megelőzően is vár egy nagy megmérettetés a diákokra. A tanulók már az általános iskola első osztályától ismerkednek a színházi drámák világával, ami a 12. évfolyam végére egy monumentális drámai előadás formájában teljesedik ki.

A gyerekek nagy részének soha nem lesz probléma, hogy egyrészt színpadra álljanak, másrészt a későbbiekben, például egy állásinterjún, felvételin vagy bármilyen vizsgán meg merjenek nyilatkozni, mert a drámaképzés szociálisan nagyon építi a gyerekek személyiségét

– jegyezte meg a drámaelőadás kapcsán Feketéné Csikós Szilvia.

Mindemellett egy nagy projektmunka, egy úgynevezett éves munka formájában is számot kell adni ismereteikről egy általuk választott témában. Az efféle projektmunkák jól ismertek a tanulók számára, már 5. osztályos koruktól, hiszen gyakran egy-egy önálló vagy csoportos feladatban adnak számot tudásukról a havi rendszerességű tudáspróbáik mellett.

Az intézményvezető a HelloVidék kérdésére elárulta, hogy a Waldorf-képzést végzett diákok a későbbiek során mind a felsőoktatásban, mind a munkában nagyon derekasan megállják a helyüket. Gyakori, hogy a felsőoktatásban egy-egy Waldorf-iskolát végzett diák az összekötő kapocs a hallgatók és a tanárok között, mert számukra természetes ez a fajta kommunikáció.

Egy óvodás esetében még nem jelent problémát, hogy a felnőtthöz szóljon, mert nem érzi a társadalmat átszövő hierarchikus rendszert. A Waldorf-iskolákban odafigyelnek rá, hogy az alá-, fölérendeltség ne jelenjen meg az oktatók és gyerekek között, így később, a nagybetűs életben is segítségükre lesz ez a szociális minta és gördülékenyen zajlik a kommunikáció.

Az oktatási rendszer kapcsán mind az állami, mind pedig az alternatív intézményeket illetően sok kritika jelenik meg, egyik részről a túlterheltséget kifogásolják, míg utóbbinál a tényleges oktatási tevékenységet keveslik a kívülállók. Szerencsére manapság minden család önálló döntése, hogy milyen iskolába szeretné íratni a gyermekét, mondhatni egyéni preferencia kérdése, hogy ki számára fontosabb a lexikális tudás, kinek pedig a szociális érzékenység, az érzelmi intelligencia fejlesztése. A képzés sikerességét mindig a későbbi tapasztalatok igazolják vagy cáfolják, ezzel kapcsolatban a Waldorf-képzésről Feketéné Csikós Szilvia a következőket emelte ki:

Azt gondolom, hogy olyan kreatív, önálló gondolkodású fiatalok kerülnek ki a Waldorf-intézményekből, akik két lábon állnak a földön, probléma-megoldóan gondolkodnak és nagyon jók a csapatmunkában. Akik végigjárják a Waldorf-oktatás ívét, tényleg olyan fiatalok, akik akár vezetőként, akár alkalmazottként, csapatjátékosként nagyon-nagyon jól megállják a helyüket. Biztosan tudom, hogy szociálisan olyan nagy többletet kapnak, olyan nagy előnnyel indulnak az életben, amiből a jövőben csak profitálni fognak.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2,5 millió forintot igényelnél, 72 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 50 760 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,29 %), de nem sokkal marad el ettől az CIB Bank 50 948 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

hellovidék

feketéné csikós szilvia

tiszta forrás waldorf Általános iskola

rudolf steiner

gimnázium

kiskunfélegyháza