Kígyózó sorok és hosszas várakozás: így törekednek gyorsabb kiszolgálásra a bolthálózatok

Pénzcentrum   
  Megosztom
Kígyózó sorok és hosszas várakozás: így törekednek gyorsabb kiszolgálásra a bolthálózatok

Nem is gondolná az ember, hányféle összetevőn múlik az, hogy mennyi időt kell várakozni egy adott boltban a kasszánál. Egyfelől a kasszásnak gyorsnak kell lenni, amiért őt folyamatosan monitorozza is a munkáltatója, a technikai apparátusnak is a toppon kell lennie, a szalagtól a szkennelő állomásig, és akkor még a boltban működő dolgozói riadóláncnak is érzékelnie kell a vásárlómozgásokat, és azokra a megfelelő válaszokat kell adniuk. És természetesen vannak olyan titkok is, amiről a boltok nem szívesen beszélnek. 4 nemzetközi boltlánc mesélt arról, miként működtetik a kasszázási mechanizmusokat - írja a Pénzcentrum.

Ahogy a portál írja, arról faggatták a boltláncokat, hogyan kell elképzelni egy kasszasor működését és működtetését. Például, mikor nyitnak ki és zárnak be kasszákat? Mennyit kell várakozniuk a vásárlóknak? De arról is kérdezték őket, mikor érdemes azoknak vásárolniuk, akik bizonyosan nem akarnak idegrohamot kapni a sorbanállástól.

Rengeteg magyar vásárlónak főhet fel az agyvize nap, mint nap, amikor belebotlik egy boltnyi emberbe, akik vele együtt szintén arra várnak, hogy fizethessenek a kasszánál. Lehet, hogy lassú a pénztáros, valaki a pin kódját felejti el, megint mások pedig aprópénzzel számolnak ki több ezer forintot, esetleg utalvánnyal fizetnek, aztán a boltvezetőt is hívni kell, mert sztornóznia kell a beütött lisztet, aminek a tartalma éppen a pénztáros ölébe ömlik. És mindez persze előttünk történik, úgyhogy marad a várakozás.

A fentebb bemutatott eseménysorozat persze bárhol, bárkivel megtörténhet, de szerencsére azért nem ez az átlagos menetrend. De akkor mi? Hogyan működtetik a legnagyobb magyarországi boltok a kasszáikat, hány vonalkódot kell leolvasnia egységnyi idő alatt egy jó kasszásnak? Hol találhatók a termékek vonalkódjai, és egyáltalán mennyi van belőlük a csomagoláson?

A Pénzcentrum 4 nemzetközi bolthálózatot faggatott arról, hogyan kezelik a kasszásügyeket.

A vásárlók átlagos várakozási idejét egyetlen, általunk megkérdezett bolt sem monitorozza, arra viszont kivétel nélkül figyelnek, mikor kezd el feltorlódni a sor. Ez ugyanis a legtöbbször a cselekvés ideje.

A Sparnál például amennyiben az 5. vásárló megérkezik fizetés céljából a pénztárhoz, új kasszát kell nyitni, mindaddig, amíg kassza, illetve munkatárs rendelkezésre áll. Ezt a pénztárosoknak kell figyelni.

- mondta el Maczelka Márk, a Spar Kommunikációs vezetője.

Hasonló riadólánc működik az Aldinál is. A vállalat munkatársai az üzletekben minden pillanatban az éppen aktuális vásárlói frekvencia alapján határozzák meg, hogy hány kassza üzemel és az éppen nyitva lévő kasszák számát a vásárlói igényeknek megfelelően, dinamikusan változtatják.

Elsődlegesen a pénztáros dönt egy új kassza nyitásáról, mert ő látja legelőször a felmerült igényt. Szükség esetén pedig a műszakvezető is elrendelheti egy új kassza megnyitását

- mondta el a lapnak a diszkontlánc.

Az aktuálisan éppen beosztott dolgozók mellett természetesen a technikának is nagy szerep jut, az áruházlánc pénztárvezérlő rendszerének köszönhetően egyszerűen és azonnal csökkenthető a pénztárak előtti várakozási idő, így a bolti munkatársak a vásárlók száma alapján azonnal jelezni tudják, hogy mely kasszák nyitnak vagy zárnak be éppen

- számolt be a Lidlnél működtetett folyamatokról Tőzsér Judit, a boltlánc Vállalati kommunikációs cégvezetője.

A diszkontok és szupermarketek gyakorlatán túl természetesen a hiperek kasszázási folyamataira is kíváncsiak voltunk. Ezzel kapcsolatban a Tesco sajtóosztálya arról tájékoztatta a portált, hogy a vállalat a kasszánál várakozók sorszámát méri, és amennyiben szükséges, a normál nyitvatartott kasszáik számát is növelik, ezzel további választási lehetőséget nyújtva a vásárlóiknak.

Az új kasszák nyitása és a feltorlódás mértékének monitorozása a hipernél ugyanakkor nem pénztárosi feladatkör, hanem a felelős vezetője reszortja, hogy beosztás alapján bent lévő pénztárosok munkáját megfelelően koordinálja, reagáljon a forgalom változására. Amennyiben szükséges a hirtelen megnövekedett forgalom miatt, hívjon segítséget a kereskedelmi területekről a pénztárakba, hogy a vásárlóknak ne kelljen várakozniuk a kasszáknál

- fejtette ki a hipermarket.

A riadólánc megléte tehát kulcsfontosságú ahhoz, hogy a vásárlók ne torlódjanak fel a kasszáknál megsokszorozva ezzel a kasszáknál töltött várakozási időt. Igen ám, de önmagában az nem elég hogy ne legyen sok vásárló, a feladat elvégzésének gördülékenysége azon is múlik, hogy a kasszások milyen berendezésekkel dolgoznak. Egy elmaradott kasszarendszer ugyanis sokkal lassabb, mint egy modern állomás, és ezt természetesen a vásárlók is érzik. Miként működnek és hogyan törekednek hatékonyságra a boltláncok? Erről többet ide kattintva olvashatsz.

Címlapkép: Getty Images

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

bolt

boltlánc

kassza

eladók

munkáltató

dolgozó

pénzcentrum