Hivatalos: hatalmas útfejlesztés indul, könnyebb lesz lejutni a Balatonra is
Az elkövetkező négy évben 60,8 milliárd forint fordítható komplex közútfelújításra és -fejlesztésre, míg a következő két évben 8 milliárdból lehet útfelújításokat végezni. A Magyar Közlönyben megjelent határozatban a komplex közútfelújítási és -fejlesztési feladatokra szánt összeg 18 milliárd forint a 2022-es évben. A HelloVidék a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. segítségével válogatta össze a vidéket érintő, legújabb útfejlesztéseket, forgalomkorlátozásokat és érdekességeket az országban.
Kerékpárút a Balatonhoz
Látványos előrehaladásnak örülhetnek a bringások a Budapest-Balaton (BUBA) kerékpárútvonalon, hiszen befejezték a Budapest-Etyek közötti szakasz építési munkálatainak utolsó fázisát is.
2020 márciusában kezdődött meg a fővárost és a Balatont összekötő, 108 km hosszú Budapest-Balaton kerékpáros útvonal kiépítése. Az Etyekig tartó szakasszal indult meg a fejlesztés.
A beruházás során 4250 köbméter aszfaltot építettek be, és több mint 9 km hosszon új, önálló kerékpárút épült meg, ahol már nem kell tartani többé az autósok és kerékpárosok közötti konfliktushelyzetek kialakulásától.
A munkálatok során 11,5 km-es szakaszon leburkolták a meglévő földutakat, és kihelyezték a szükséges táblákat, valamint felfestették a burkolati jeleket. A 3,3 m széles kerékpárút mellett 292 db fát ültettek el, és 173 db jelzőtáblát helyeztek ki.
Az elkészült kerékpárútszakaszt 2022 júniusában helyezik forgalomba.
A fejlesztés nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a környéken élők könnyebben érjék el úti céljaikat, és azok számára is kényelmesebb és biztonságosabb közlekedési megoldást nyújt, akik biciklivel szeretnék megközelíteni a fővárosból Etyeket
- számolt be a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
A fejlesztés a Technológiai és Ipari Minisztérium megbízásából, a NIF Zrt. beruházásában, az Európai Unió támogatásával, valamint hazai forrásból valósult meg. A kivitelezést a Strabag Építő Kft., a Colas Út Építőipari Zrt., a Colas Közlekedésépítő Zrt. és a KM Építő Kft. végezte nettó 2 649 459 075 Ft értékben.
Ideiglenes forgalomkorlátozás Sümegen
Sümegen a 84. sz. főút – Tóth Tivadar utca – Fehérkő utca csomópont körforgalmú csomóponttá történő átépítési munkálatai kapcsán ideiglenes forgalmi rendet vezetnek be az alábbiak szerint:
A 84. sz. főút jelen csomópontot érintő szakaszán a Sárvár felől Balatonederics irányába vezető forgalmi sáv várhatóan 2022. június 20. és 2022. július 2. között útépítési munkálatok miatt lezárásra kerül a térképen jelöltek szerint. A szakaszon félpályás forgalomkorlátozásra lehet számítani jelzőlámpás irányítás mellett.
A Tóth Tivadar utca, valamint a Fehérkő utca csomópont felőli, építéssel érintett szakaszait szintén lezárják, tervezetten 2022. augusztus 31-ig. A Tóth Tivadar utca a Jókai utca felől megközelíthető marad. A Fehérkő utca a kiépített terelőúton keresztül megközelíthető marad a 84. sz. főút felől.
Változik a forgalmi rend Veszprémben
Veszprémben 2022. június 21-től az Almádi csomópont és az 52+200 km szelvény között elkezdődik a 8. sz. főút bal pályájának elbontása, a forgalom már az elkészült jobb pályán fog haladni.
Az átterelések az 50+800 és 52+200 km szelvényekben várhatóak, az Almádi csomópont B-ága (Veszprém- Körmend) a végleges formájában üzemel majd ebben a terelési fázisban.
Haladnak a Bicskei Intermodális csomópont munkálatai
A NIF Zrt. beruházásában megvalósuló bicskei intermodális csomópont fejlesztési projekt munkálatai egy éve kezdődtek meg, a kül- és belterületi munkavégzés azóta is zavartalanul folyik.
A 2021 júniusában induló projekt a bicskei vasútállomás térségének egy rendkívül összetett, több feladatelemből álló fejlesztése, amely két ütemben zajlik. Az I. ütem keretében a vasútállomástól nyugatra épülő új Tatai út és Csákvári út közötti összekötő út alépítményi munkái, az épületbontási és fakivágási munkálatok már befejeződtek. A vasút fölött átvezető közúti felüljáró átépítésének, valamint az összekötő úton a védőréteg építésének munkálatai vannak jelenleg folyamatban.
Részben véget értek a gyalogos peronaluljáró meghosszabbításának 2021. második felében megkezdett munkálatai, így sor került a meghosszabbított aluljáró ideiglenes forgalomba helyezésére. Ezt követően elbontották a gyalogos vasúti felüljárót.
2021. második felében megkezdődött a déli oldalon megvalósuló P+R parkoló és körforgalom, a vasúti közrakodó vágányok burkolt rakterületének, és azok megközelítő útjának kivitelezése, a fejlesztéssel érintett terület csapadékvíz-elvezető rendszerének kialakítása, átépítése és a közműkiváltási munkák ütemezett megvalósítása. Ezen munkálatok továbbra is folyamatosan zajlanak.
2022. második negyedévében folytatódtak az összekötő út védőréteg építési munkálatai, valamint a déli P+R parkoló és körforgalom földmunkái, amelyek jelenleg is zajlanak.
Ezen túl folyamatban vannak az új rakodóvágányok nagytömegű föld- és vágányépítési munkái is. Az új rakodó és a déli P+R parkoló jelenleg zajló nagytömegű földmunkáinak befejezését követően a rakodó szilárd burkolatának és vágányainak építési munkálatai, illetve a parkoló pályaszerkezetének kialakítása kezdődnek majd meg.
Bálint Istvánné, Bicske város polgármestere kifejtette:
Ez a közel 10 milliárdos beruházás páratlan értékű a városban. Sok éven keresztül okozott komoly problémát a balesetveszélyes aluljáró, amely elbontása meg is valósult, miután megkaptuk a modern átjárót a két Csákvári út es a Móricz Zsigmond utca között. Nagy várakozással tölti el a helyieket a P+R parkolók kiépítése is, ami nagy könnyebbséget jelent majd a vonattal közlekedőknek és az itt élőknek egyaránt.
Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese hozzátette:
Zajlanak a II. ütem tervezési munkái (közúti aluljáró és felvételi épület). Látványos elemként két héten belül megkezdődik a Csákvári és a Tatai út közötti út aszfaltozása. Arra törekszünk, hogy minden tervünk a legjobb kidolgozottságú legyen annak érdekében, hogy a megvalósíthatósági fázisban már ne merüljenek fel nehézségek.
Az első ütem várhatóan 2023 októberében készül el.
A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap terhére valósul meg. A kivitelezést a V-Híd Építő Zártkörűen Működő Részvénytársaság végzi nettó 9 924 882 416 Ft értékben.
Európai szinten is egyedülálló közvilágítás épül ki Andornaktályán
Az M25-ös gyorsforgalmi út építéséhez kapcsolódóan 2018 nyarán készült el az Andornaktálya déli végén található körforgalom. Az átadás óta eltelt időszakban a tapasztalatok azt mutatták, hogy a biztonságosabb közlekedés érdekében a csomópontot ki kell világítani, így mind az autósok, mind pedig a kerékpárosok biztonságosabban közlekedhetnek a sötétedés utáni időszakban is a körforgalomban.
A körforgalomban egy olyan napelemes világítási rendszert alakítottak ki, amelynek tárolókapacitása az év minden napján fedezi a közvilágításhoz szükséges energiaforrást. A világítás energiaellátását napelemek és ezekhez kapcsolódó akkumulátorok látják el
- számolt be a fejlesztésről a NIF.
A szigetüzemű közvilágítás nemcsak Magyarországon egyedülálló, hanem Európában sincs ilyen típusú megvilágítás. Egyediségét az adja, hogy a kialakított tároló kapacitás egész évben, a legborúsabb napokon is képes az éjszakai megvilágítást megoldani.
A megvilágítás lényege pedig az, hogy a csomópontot a középszigetben felállított kandeláberekkel világítják meg, ahogyan külön a kerékpáros átvezetést is. A behaladási csomóponti ágakról érkezők külön közvilágítási oszlopokkal így nem találkoznak.
Az egyedi fejlesztésű, LED-es világítótestekkel megvalósított sziget üzemben működő közvilágítás alap üzemi körülmények között a körforgalomban 10 lux, a kerékpáros átvezetésnél 15 lux megvilágítási értékkel bír.
A körforgalom kialakításánál egy biztonsági fix energia betáplálás is ki lett építve arra az esetre, ha a napelemes rendszer nem termelne elegendő energiát. Ez a téli időszakban lehet hasznos, amikor korán sötétedik, és sokat kell éjszaka világítani úgy, hogy a napos órák száma lényegesen kevesebb. Ebben az esetben – az akkumulátorok 60%-os merültségi állapotánál – a rendszer automatikusan átvált fix betáplálásra, és arról üzemel addig, míg a napelemes rendszer újra elegendő energiát nem termel a biztonságos működéshez.
A közvilágítás tavaly novemberben készült el, a tesztüzem is lezajlott, az év elejétől még további finomhangolások zajlottak, mostanra azonban már kifogástalanul működik a rendszer. A végleges beállítás óta a fix elektromos hálózathoz való csatlakozásra eddig nem volt szükség.
A technológia egyediségét az is adja, hogy mind a négy csomóponti ág, mind a kerékpárúti behaladásnál, ipari mozgásérzékelő szenzorokat helyeztek fel az oszlopokra, amelyek a fényerőt szabályozzák. Ezzel az energia egy nagyon nagy hányadát lehet megspórolni, hiszen a standard 10 luxos világítás behaladás nélküli időszakban 3 luxra automatikusan leszabályoz.
A körforgalom teljes közvilágítási rendszerét a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nél rendszeresített HDMR Smart City rendszerbe integrálták, amely egy kétirányú kommunikációt jelent a központtal és a világítótestekkel.
A HDMR Smart City rendszer lényege, hogy ha legalább 2 percig nincs mozgás a körforgalomban, akkor a rendszer ezt érzékelve csökkenti a világítótestek fényáramát. Ha azonban érkezik egy autó, akkor azt a mozgásérzékelő érzékeli, és mire az autó a körforgalomba ér, addigra vezeték nélküli jelátvitellel jelez a világítótesteknek, hogy a fényáramot növeljék meg, így az autós már a szabványosan megvilágított körforgalomba érkezik.
Ugyanúgy, ahogy a csomóponti ágakon, a kerékpáros átvezetésnél is van mozgásérzékelő, így amikor kerékpáros érkezik, a rendszer akkor is megemeli a világítótestek fényáramát.
A hagyományos nátrium világításhoz képest, a felszerelt LED-es világítótestek 50%-os energia megtakarítást biztosítanak és köszönhetően a HDMR mozgásérzékelős megoldásnak a rendszer átlagosan további akár 40% energiát takarít meg.
Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója kiemelte:
A HDMR Smart city rendszer segítségével éjszaka, amikor alacsony, vagy egyáltalán nincs autós forgalom, jelentős energiát lehet megtakarítani, ami egy napelemes rendszer esetében fontos tényező.
Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója elmondta:
Lakott területen kívül elhelyezkedő körgeometriás csomópont megvilágítását alapvetően nem indokolja az útügyi szabályzat, ám az andornaktályai körforgalom átadása óta eltelt időszakban a tapasztalatok azt mutatták, a biztonságosabb közlekedés érdekében szükséges kivilágítani. Ugyanakkor ezzel párhuzamosan elkezdődött az önkormányzatnak egy kerékpárútépítési projektje. A kerékpárút átvezetés pedig már önmagában is feltételezi a közvilágítás meglétét. A kor szellemével haladva, a fenntartható jövőt is figyelembe véve, mindenképpen energiatakarékos megvilágításban gondolkodtunk.
Az Andornaktálya déli részén lévő körforgalom szigetüzemű közvilágítás a NIF Zrt. megbízásából, a Zöld Garden Kft. kivitelezésében, a HOFEKA Kft. által végzett fejlesztésekkel valósult meg 50 millió forint értékben.
Címlapkép: Getty Images
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)