Gyűlnek a viharfelhők a Volán körül: a csalódott sofőrök inkább a szomszédban kezdenek új életet

HelloVidék   
  Megosztom
Gyűlnek a viharfelhők a Volán körül: a csalódott sofőrök inkább a szomszédban kezdenek új életet


Egyre feszültebb a helyzet a Volánbusznál, a társaságnál nemcsak a súlyos sofőrhiány okoz komoly problémát, de az is, hogy van olyan telephely, ahol az autóbuszvezetők forgalmi kompenzációs pótléka, tízszerese a legkisebb elszámolt pótléknak.

Kisebb vita bontakozott ki a napokban a Volánbusz, és a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnöke között. Mint ahogyan arról korábban beszámoltunk a szakszervezet elnöke, Dobi István nemrég arról beszélt, hogy mintegy ezer sofőr hiányzik a Volánbusznál. Nem sokkal ezután a Volán sajtóközleményében azt írta, hogy a 10 ezer fős autóbusz-vezetői létszámhoz viszonyítva országosan 238 sofőr hiányzik csak. A társaság szerint Pest, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron és Csongrád-Csanád vármegyében keresik a legtöbb kollégát.

A vonatpótlások ellátására – az egyes területek foglalkoztatási helyzetét is figyelembe véve – az ország több vármegyéjéből irányítottunk át autóbusz-vezetőket. A közszolgáltatás folyamatos ellátását minden területen a jogszabályoknak és a kollektív szerződésnek megfelelő keretek között biztosítjuk

- írták a közleményükben.

A Volán tehát lényegében nem cáfolta Dobi István szavait, csak a sofőrhiány mértéke miatt emelt kifogást. Az égető létszámhiány több okra vezethető vissza. A fent említett vármegyékben nagyon sok sofőr döntött úgy, hogy Ausztriába kezd inkább új élete a jobb élet reményében.

A sofőrhiány és a műszaki szakszemélyzet (karbantartói állomány) hiánya okozza a legnagyobb problémát, mivel a közlekedés területén működő szolgáltatást végző más társaságok, sokszor a versenyképesebb bérekkel elcsábítják a Volánbusznál dolgozókat. Nincs biztos adatunk, mert a Volánbusz az üzleti érdekeire hivatkozva, nem arról híres, hogy adatokat szolgáltasson a szakszervezetek felé, de úgy gondoljuk, hogy ezer fő körül van az az állományi létszám, ami hiányzik erről a két területről.

- mondta a Hello Vidék megkeresésére Dobi István.

A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnöke szerint a Nyugat-magyarországi megyékben nagyobb a munkaerőhiány, mivel az Ausztriai közlekedési vállalkozások az Európai bérekkel is nagyobb lehetőséget kínálnak a közlekedésben dolgozók számára.

Befolyásolja ezt még a régiókban működő termelő üzemek is, akik a magyarországi átlagbérnél magasabb béreket tudnak biztosítani. Sok szakmát elhagyó közül, nem is a közlekedés területén folytatják munkájukat, hanem a magasabb munkabért biztosító munkáltatóknál

- hívta fel a figyelmet.

Egyre gyakoribbak a járatkimaradások

A helyzetet tovább rontja a vasútvonalak bezárása, mivel a vonatpótló busz további pluszmunkát jelent a sofőrök számára. Nemrég a Budapest-Hegyeshalom vonal egyik szakaszának felújítása miatt is buszokat kellett beállítani. Az új helyzet miatt nem csoda, hogy a sofőröknek jóval többet kell a volánnál ülniük. A túlóraszám így érthető módon az eget verdesi. Érthető módon a sofőrük egyre inkább túlterheltebbek s mivel kevés a sofőr, szabadságra sem tudnak elmenni az emberek, egy-két napot engednek maximum, ami viszont semmire sem elég, a maradék szabadság pedig jövő évre megy át.

A szakszervezet korábban egy 25 százalékos keresetfejlesztési igényt jelentett be. Indoklásunkban arról beszéltek, hogy a jelentős munkaerőhiány miatt elkerülhetetlen a drasztikus méretű béremelés, mivel a fluktuáció mértéke nem csökken, inkább hónapról, hónara nő. Mint mondják, már most is jelentős járatkimaradások vannak, a szolgáltatás jelenlegi keresztmetszetét a Volánbusz az utazóközönség számára pedig nem tudja biztosítani.

A Volán egyebek mellett az alanyi jogú SZÉP-kártya-juttatással, lojalitás juttatással, és üzemanyag-megtakarítás térítésével próbálja megtartani a dolgozókat. Ezen felül díjmentesen biztosítják a munkavállalóiknak és családtagjaik az utazást a Volánbusz járatain, továbbá ingyenesen utazhatnak a MÁV-START és a GYSEV járatain is.

Az utasok isszák meg a levét a spórolásnak

Az energiaválság árnyékában természetesen az is igaz, hogy a Volán is ott próbál meg spórolni, ahol tud, így például nagyobb figyelmet kapott az utóbbi időben az autóbuszok üzemanyag-felhasználása is. A megszorítások miatt azonban végső soron a munkavállalókon csattan az ostor. Ezzel kapcsolatban Dobi István a klimatizált buszok javítását hozta fel példaként, amik olykor rendkívül sokáig tartanak. Ezért gyakran előfordul, hogy a kánikulában klíma nélküli buszt kell vezetniük az autóbuszvezetőknek az utasok legnagyobb kárára.

A buszok rossz műszaki állapotával kapcsolatban érdemes megemlíteni azokat a rejtélyes tűzeseteket is, amelyek idén történtek. A tűzesetek majdnem minden esetben, az autóbuszok műszaki állapotával voltak kapcsolatban.

Óriási a szórás a pótlékok terén is

A drasztikus létszámhiány, és bérfeszültségek mellett egyre nagyobb felháborodást okoznak a telephelyek közötti eltérő kompenzációs pótlékok is. Vannak ugyanis olyan régiók, ahol az autóbuszvezetők forgalmi kompenzációs pótléka, tízszerese a legkisebb elszámolt pótléknak az országban. Az eltérés mértéke legfőképpen annak az integrációs folyamatnak köszönhető, amely során a hét korábbi közlekedési központ beleolvadt a Volánbuszba. A hét korábbi társaságnál az eltérő bérrendszerek miatt, főként a munkavégzést preferáló bérelemek nem voltak egységesek, így például az alapórabér megállapításánál is nagy különbségek voltak.

Az integrációs tárgyalásokon, amikor próbáltuk összefésülni a hét eltérő szabályozást, megegyeztünk a munkáltatóval abban, hogy a Volánbuszba történő beolvadással, egy munkavállalónak sem csökkenhet a bére, azonos teljesítmény esetében

- mondta Dobi István.

Mint mondta, ez volt fő célja annak, hogy létrehozzák a Forgalmi Kompenzációs Pótlékot (FKP), ami akkor 0-650 Ft. között volt. Az eredeti célja az FKP-nek az volt, hogy a vármegyék közötti bérkülönbségeket az új bérrendszerrel elvileg megtartsa azért, hogy keresetveszteség ne érje a munkavállalót.

Jelenleg a legkisebb forgalmi kompenzációs pótlék a Volánbusznál 81 Ft/óra, míg a legmagasabb, 870 Ft/óra. A szervezet szerint a Volánbusz viszont már régóta nem hajlandó telephelyenként közölni a pótlékok mértékét, ezért a SZAKSZ a megyékből kéri be az elszámolt összegeket, hogy lássák milyen eltérések vannak, amit a munkaerőpiac általi mutatókkal, véleményük szerint nem lehet magyarázni.

A legutóbbi emelésnél voltak olyan területek, akik kimaradtak az emelésből és például Zala vármegyei autóbuszvezetők pótléka nem változott, míg más vármegyékben, a munkáltató a szakszervezetek véleményének kikérése nélkül, egyoldalúan változtatott a pótlék mértékén. A szervezet nemrég közösségi oldalán tette közzé az egyes telephelyek forgalmi kompenzációs pótlékok listáját az egyes telephelyekre lebontva:

  • Tatabánya: 525 Ft/óra,
  • Oroszlány: 523 Ft/óra
  • Komárom: 528 Ft/óra,Esztergom: 574 Ft/óra
  • Győr: 534 Ft/óra,
  • Sopron: 500 Ft/óra.
  • Székesfehérvár helyijárat 604 Ft/óra,
  • Dunaújváros helyi járat 695 Ft/óra.
  • Szentendre, Pomáz Vác: 446 Ft/óra.
  • Érd: 519 Ft/óra.
  • Debrecen: 187-200 Ft/óra.
  • Miskolc: 161 Ft/óra
  • Kecskemét: 232 Ft/óra.

A fentiek tükrében jól látszik, hogy milyen nagy az eltérés az egyes régiók között, valamint az is, hogy arányaiban véve, milyen mértékben tér el a pótlék, akár még egy területen belül is.

Az üggyel kapcsolatban megkerestük a Volánbusz kommunikációs igazgatóságát, amint válaszolnak frissítjük a cikkünket.

Címlapkép: Getty Images

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

gazdaság

volánbusz

fizetés

sofőrhiány