Itt az újabb uniós mesterterv: így futtatnák fel a vidéki Magyarországot

Jeki Gabriella   
  Megosztom
Itt az újabb uniós mesterterv: így futtatnák fel a vidéki Magyarországot

Az Európai Bizottság új iránymutatásokat fogalmazott meg az agrár- és erdészeti ágazatokban, valamint a vidéki területeken az állami támogatásokkal kapcsolatban. A HelloVidék birtokába került dokumentum célja, hogy meghatározza azokat a feltételeket, amelyek mellett ezek összeegyeztethetők az unió belső piacával. A támogatási kategóriák között szerepel többek között a fiatal gazdák induló támogatása, az agrár-környezetvédelmi és állatjóléti kötelezettségvállalások finanszírozása, valamint a válság- és kockázatkezelési intézkedések, mint például a természeti katasztrófák okozta károk kompenzálása. Az erdészeti ágazat esetében a támogatások kiterjednének az erdőterületek fejlesztésére, az ökoszisztémák ellenálló képességének növelésére, valamint az invazív fajok elleni védekezésre. Az iránymutatások részletesen tárgyalják a támogatási programok időtartamát, értékelését és monitoringját is, biztosítva ezzel azok átláthatóságát és hatékonyságát.

A dokumentum felülvizsgált iránymutatásokat tartalmaz a mezőgazdasági és erdészeti ágazatokban, valamint a vidéki területeken nyújtott állami támogatásokra vonatkozóan. A Európai Bizottság célja ezúttal az, hogy biztosítsa az állami támogatások összhangját az EU belső piacának szabályaival és célkitűzéseivel. Az iránymutatások meghatározzák azokat a kritériumokat, amelyek alapján ezek a támogatások összeegyeztethetők a belső piaccal, különös tekintettel a közös agrárpolitika (KAP) szabályaival való koherenciára.

Emellett fontos, hogy hozzájáruljanak a fenntartható mezőgazdaság, élelmiszertermelés és vidéki területek fejlesztéséhez, valamint az éghajlatváltozással kapcsolatos célkitűzések eléréséhez, miközben minimalizálják a „verseny torzulását” és biztosítják a piac átláthatóságát.

Az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. cikkének első bekezdése kimondja, hogy az Európai Unió belső piacával összeegyeztethetetlen a tagállamok által vagy állami forrásból bármilyen formában nyújtott olyan támogatás, amely bizonyos vállalkozásoknak vagy bizonyos áruk termelésének előnyben részesítése által torzítja a versenyt, vagy azzal fenyeget, amennyiben ez érinti a tagállamok közötti kereskedelmet, kivéve, ha a szerződések másként rendelkeznek. A mezőgazdasági és erdészeti ágazatban bekövetkezett természeti katasztrófák vagy rendkívüli események által okozott károk helyreállítására nyújtott állami támogatás azonban összeegyeztethető a belső piaccal. És a Bizottság a belső piaccal összeegyeztethetőnek tekintheti a mezőgazdasági és erdészeti ágazat, valamint a vidéki területek gazdasági fejlődését előmozdító állami támogatást, feltéve, hogy az nem befolyásolja hátrányosan a kereskedelmi feltételeket a közös érdekkel ellentétes mértékben

– írja a dokumentum, lefektetve az alapokat és azt, hogy bár a szabályok megfeleltek a célnak, néhány célzott kiigazításra volt szükség ahhoz, hogy azokat az Európai Unió legújabb prioritásaihoz igazítsák.

A dokumentum kiemeli a támogatási kategóriákat az agrár- és erdészeti ágazatokban, valamint a vidéki területeken, amelyek célja, hogy hozzájáruljanak az agrár- és erdészeti ágazatok fenntartható fejlődéséhez, a versenyképesség növeléséhez és a vidéki területek gazdasági életképességének erősítéséhez. Az alábbi főbb kategóriákat említi:

  • Fiatal gazdák induló támogatása: a fiatal gazdák mezőgazdasági tevékenységeinek megkezdéséhez nyújtott támogatások.
  • Agrár-környezetvédelmi és állatjóléti kötelezettségvállalások támogatása: céljuk a fenntartható mezőgazdasági gyakorlatok és az állatjólét előmozdítása.
  • Válság- és kockázatkezelési intézkedések: ezek célja a természeti katasztrófák vagy kedvezőtlen időjárási események okozta károk kompenzálása, beleértve a biztosítási díjak támogatását és a kölcsönös alapokhoz való hozzájárulásokat.
  • Erdészeti támogatások: az erdőterületek fejlesztéséhez és az erdei ökoszisztémák ellenálló képességének növeléséhez nyújtott segítság, beleértve az erdőtelepítést, az erdők védelmét és a biodiverzitás megőrzését.
  • Beruházási támogatások: az agrártermeléshez és az élelmiszer-feldolgozáshoz kapcsolódó beruházások támogatása, például az infrastruktúra fejlesztése és a technológiai újítások bevezetése.
  • Piaci intézkedések: a mezőgazdasági termékek piacra jutását és marketingjét támogató intézkedések, beleértve a minőségi rendszerekben való részvétel támogatását.

De hogy érinti mindez pontosan a vidéki területeket? A bizottság reményei szerint az új intézkedések együttesen hozzájárulhatnak a vidéki területek gazdasági fejlődéséhez, a helyi közösségek megerősítéséhez és a vidék életképességének hosszú távú fenntartásához. Ennek részeként segítenék induló támogatásokkal a fiatal gazdákat és az új mezőgazdasági vállalkozásokat, hogy azok könnyebben kezdhessék meg a tevékenységüket és hozzájáruljanak a vidéki területek gazdasági életéhez.

Legalább ennyire fontos a mezőgazdasági és erdészeti infrastruktúra fejlesztéséhez nyújtott segítség, beleértve a szállítási és tárolási kapacitások bővítését, ami javíthatja a termékek piacra jutását és a vidéki gazdaság versenyképességét.

Az új irányelvek technikai támogatást és tanácsadási szolgáltatásokat nyújtanának a mezőgazdasági termelők és vidéki vállalkozások számára, hogy segítsék őket a modern technológiák és gyakorlatok elsajátításában, ami növelheti a versenyképességüket és a fenntarthatóságukat. És végül ott van a kockázat- és válságkezelés, ami a természeti katasztrófák és egyéb kedvezőtlen események okozta károk kezelésére irányuló támogatásokat jelenti, és amelyek növelhetik a vidéki gazdálkodók és erdőgazdálkodók ellenálló képességét.

Ehhez közösségi alapokat és biztosítási rendszereket hoznának létre az erdőtulajdonosok számára, de fontos szerephez jut az erdészeti kutatások és innovációk előmozdítása is. Emellett technikai támogatást és szaktanácsadást nyújtana az erdőtulajdonosoknak, hogy elősegítse a fenntartható gazdálkodási módszerek alkalmazását.

Az állami támogatási programok időtartamára vonatkozóan a jövőben előírhatják, hogy a támogatási rendszerek meghatározott időszakokra legyenek érvényesek, amiket rendszeresen felül kell vizsgálni és szükség esetén módosítani, hogy biztosítsák azok hatékonyságát és relevanciáját a változó gazdasági és környezeti körülmények között is.

Emellett ott van a folyamatos monitoring, ami rendszeresen nyomonköveti a programok végrehajtását és teljesítményét, aminek részeként kötelező az adatgyűjtés a támogatások felhasználásáról, a kedvezményezettekről, valamint a programok hatásairól. Ezek célja összességében, hogy biztosítsák a programok hatékonyságát, átláthatóságát és eredményességét.

Címlapkép: Getty Images

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2,5 millió forintot igényelnél, 72 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 50 760 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,29 %), de nem sokkal marad el ettől az CIB Bank 50 948 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

gazdaság

európai bizottság

támogatás

gazdák