Drága hetek várnak a vidéki autósokra: indul a roham, fizetniük kell

HelloVidék   
  Megosztom
Drága hetek várnak a vidéki autósokra: indul a roham, fizetniük kell

Nehéz kiválasztani a legideálisabb időpontot a szezonális gumicserére. A naptár és az egyre nagyobb mértékű felmelegedés alapján úgy érezhetjük itt az idő elpakolni a téli szettet és nyári abroncsokat szerelni járművünkre. Többen gondolják megfelelőnek a február végét, de sokak szerint a március is korai. A HelloVidék utánajárt mire érdemes figyelni és, hogy milyen időpontokban kerülhetjük el vidéken a nagy gumicsere rohamot.

Vannak, akik a naptárat figyelik, de olyanok is akadnak, akik a meteorológiai előrejelzésekre hagyatkoznak. Akármelyik módszert is választják már az első igazi tavaszi napokon egyre többen döntenek úgy, hogy itt az ideje lecserélni a téli gumiabroncsokat. Természetesen az utóbbi évek tapasztalatai nem azt mutatják, hogy érdemes lenne egy meghatározott dátumot kitűzni a csere időpontjára, de ha el akarjuk kerülni a nagy rohamot, nem árt felkészülni.

A Magyar Gumiabroncs Szövetség szerint időjárástól függően, akár már márciusban beiktathatjuk a szezonális gumicserét. Az abroncscsere az egyik legfontosabb része az autó felkészítésének a melegebb évszakokra. A téli abroncs nem alkalmas a nyári közlekedésre, mivel a téli időjárási körülményekhez készített mintázat, a strukturált blokkszerkezet, a nyári szettől eltérő futófelületkialakítás rosszabb irányíthatóságot és fékezhetőséget eredményez a nyári időjárási körülmények között.

A felszerelés előtt alaposan, ha van rá mód mindenképpen nézessük át szakemberrel az abroncsainkat a lehetséges sérülések miatt. A hatósági előírások szerint a nyári gumiabroncsoknál minimálisan 1,6 milliméter profilmélység kötelező, ennél kopottabb futófelületű gumikkal közlekedni szabálytalan és életveszélyes. A szakértők szerint azonban az igazán biztonságos érték téli abroncs esetében a minimum 3 milliméter, nyárinál pedig a 4 milliméter.

Új abroncsok vásárlásakor figyelembe kell venni az autó típusát, az autógyártó cég méretre vonatkozó ajánlását, a közlekedési szokásokat. Kevesen tudják, de érdemes a döntésnél azt is mérlegelni, hogy milyen körülmények között és mennyit autózunk a nyári időszakban. A Magyar Gumiabroncs Szövetség javaslata szerint minden kerékre azonos típusú és mintázatú gumit helyezzünk fel és amennyiben elkopott vagy sérült valamelyik gumi, akkor az azonos tengelyen forgó másik abroncsot is ki kell cserélni. A legjobb megoldás az, ha mind a négy abroncsot egyszerre cseréljük, de ha valamiért mégis csak az egyik tengelyre kerülnek új gumik, akkor fontos, hogy a nagyobb profilmélységgel rendelkező abroncsok mindig a hátsó kerekekre legyenek felszerelve.

Annak érdekében, hogy nagyjából egyszerre kopjanak "csereérettre", 7-10 ezer kilométerenként érdemes új pozíciót választani az egyes abroncsoknak - erre kiváló alkalom a szezonális csere. Forgásirányos abroncsok esetében a forgásirány megtartására ilyenkor is figyelni kell

- javasolják az egyesület szakemberei.

Annak ellenére, hogy sokak számára nem okoz gondot egy kereket otthon kicserélni, az egyesület szerint érdemes mégis szakemberhez fordulnunk. Ahol a megfelelő berendezések segítségével az abroncsnyomás ellenőrzésén kívül, a centírozást is elvégzik. Azt tanácsolják, hogy a cserét követően pedig ellenőrizzük az abroncsok nyomását legalább 2-3 hetente elinduláskor, amikor még hidegek a gumik.

A HelloVidék utánajárt, hogy elindult-e már a nagy gumicsere roham vagy még lehetőségünk van a tömeget elkerülve felszereltetni a nyári szettet. Azt is megkérdeztük, hogy korai-e elpakolni a téli abroncsokat és nyárira váltani, illetve hogy drágultak-e a szerelési költségek az előző évihez képest.

A vátozékony esős idő miatt még nem indult el a roham, várhatóan körülbelül egy hét múlva már többen érkeznek a szezonális gumicserére

- fogalmazott a debreceni Tóth Gumiszervíz szakembere, akitől azt is megtudtuk, hogy a több éves tapasztalás alapján március közepére érdemes időzíteni az abroncscserét. A szerelési költségeket tekintve nagy változásra nem kell számítaniuk a szervízbe érkezőknek, de elárulták, hogy 5-6 év után idén egy kicsit emeltek az árakon. Az oldal információi szerint, így jelenleg személygépkocsi esetében a szerelés (12"-tól -16"-ig) 1000 Ft/db, centírozással együtt pedig 1500 Ft/db.

Veszprémben március 20. és április 20. között számítanak a legnagyobb tömegre. A Vajda Gumiszervíz szakembere elmondta, hogy természetesen nekik az lenne a legideálisabb munka szempontjából, ha időben szépen elosztva érkeznének az ügyfelek, de olyan is volt már, hogy pár hetes intervallumon belül érkezett mindenki. Hozzáfűzte, hogy ők egyébként a saját autóikon már lecserélték a téli gumiabroncsokat. A szervíz költségei Veszprémben is csak kis mértékben, pár száz forinttal változtak az előző évi árhoz képest.

Miskolcon szorványosan már megérkeztek az első gumicserések a Gumiszervíz Miskolc műhelyébe, de jövő hétvégén számítanak nagyobb tömegre.

A szezonális csere időpontjának kiválasztásánál a felhasználásra is figyelni kell. Aki jellemzően kora hajnalban, éjjel használja autóját annak még érdemes kicsit várnia, de aki inkább csak napközben ül autójába, már nyugodtan lecserélheti az abroncsokat

- fogalmazott a szervíz szakembere. Árak tekintetében nincs drasztikus változás: a gumiszerelés centrírozással négy kerék esetén 1700 Ft/db 13-15"-ig és 2500 Ft/db 16-17"-ig.


A soproni Kiss Gumiszervízben a roham még várat magára, hiszen a határhoz közeli településen sokan Ausztriából ingáznak.

Ausztriában kötelező április 1-ig a téli gumiabroncs használata, ezért nálunk április első hetében van a legtöbb szezonális gumicsere

- mondta a szakember. Megjegyezte, hogy egyre többen vannak azok is, akik az előző évek tapasztalatai alapján aggódnak a tavaszi havazásoktól és fagyoktól, ezért egyre távolabb tolódik a gumicsere időpontja.

Címlapkép: Getty Images

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

hellovidék

gumiabroncs

nyári gumi

autó

autóabroncs

gumiszervíz