Szomorú adatokat közölt a MÁV: már kétszer annyi vasúti átjárós baleset volt idén

HelloVidék   
  Megosztom
Szomorú adatokat közölt a MÁV: már kétszer annyi vasúti átjárós baleset volt idén

A MÁV hálózatán idén januárban kétszer annyi baleset történt vasúti átjárókban, mint tavaly az év első hónapjában. Az előző év adatai alapján Győr-Moson-Sopron megyében például csökkent a balesetek száma: 2022-ben három baleset történt az átjárókban, egy súlyos, egy könnyű sérüléses és egy anyagi káros, 2023-ban pedig két eset fordult elő. Ugyanakkor számos sorompót rongáltak meg a figyelmetlen közlekedők - írta a Kisalföld.

A vasúti átjárókban történt balesetek legfőbb oka - jegyzi meg a megyei lap - a gyorshajtás, a „még átérek” gondolkodásmód. A záródó sorompórudakat látva a járművezetők megállás helyett gyakran gyorsítanak vagy csúcsforgalomban bent ragadnak a kereszteződésben, ahol tilos és életveszélyes megállni.

Kiemelt veszélynek vannak kitéve a kerékpárosok és gyalogosok is, az őket ért baleseteket sok esetben az érzékszerveket akadályozó tényezők, például a fülhallgató, kapucnis ruházat vagy mobiltelefon használata okozza.

Esély sincs megállni

Az elmúlt 15 évben nem történt a vasút hibájából halálos kimenetelű baleset átjáróban, azokat minden esetben a figyelmetlenség vagy a KRESZ-szabályok megszegése okozta.

A vonat féktávolsága több száz méter, így a mozdonyvezetőnek az átjáróban szinte semmi esélye nincs az ütközés megelőzésére. Már a képzésük első szakaszától fogva felkészítik őket az ilyen helyzetekre. Az aktív állomány pedig időszakos oktatást kap a pszichoszociális kockázatokról.

Baleset esetén a mozdonyvezetőnek kell „irányítania” az eseményeket, amíg a hatóság meg nem érkezik. Gázoláskor a baleseti vizsgálók helyszínen feltett, szinte első kérdése, hogy vállalja-e a mozdonyvezető a további szolgálatot vagy inkább a leváltását kéri. Ha később, akár másnap úgy érzi, hogy mégsem tudja feldolgozni az őt ért megrázkódtatást, természetesen orvosi segítséget is igénybe vehet. A MÁV dolgozói a gázolást követő öt napra „rehabilitációs szabadságot” kérhetnek és mentori kíséretet is igényelhetnek. Ilyenkor a felkért szakember két szolgálatban elkíséri a mozdonyvezetőt, akinek legfőképpen lelki támogatást nyújt.

2023-ban a mozdonyvezetői munkakörcsoportban 43 kollégánk vette igénybe a rehabilitációs pótszabadságot és öten igényelték a mentori kíséretet.

Meg kell állni, ha nem működik

A MÁV a vasúti átjárókon való keresztülhaladás kapcsán felhívta a figyelmet arra, hogy ha a biztosítóberendezés nem működik, minden esetben meg kell állnunk az átjáró előtt. Csak azután szabad továbbhaladni, ha meggyőződtünk róla, hogy nem jön vonat. Fénysorompónál az jelzi az üzemzavart, ha egyik fény sem világít. A fokozott figyelem, valamint a fényjelző készülék tilos jelzése a gyalogosokra és a kerékpárosokra is ugyanúgy vonatkozik, sőt, még a megkülönböztető jelzést használó járművekre is.

Címlapkép: Getty Images

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2,5 millió forintot igényelnél, 72 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 50 760 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,29 %), de nem sokkal marad el ettől az CIB Bank 50 948 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

baleset

sorompó

vonat