Óriáskikötőt terveznek az Ezüstpartra: a helyiek ellenzik a fejlesztést

24.hu   
  Megosztom
Óriáskikötőt terveznek az Ezüstpartra: a helyiek ellenzik a fejlesztést

Óriáskikötő terveznek az Ezüstpartra, azonban ezzel nem mindenki örül: néhány helyi nyaralótulajdonos nemcsak a kikötő miatt aggódik, hanem azért is, mert a mellette található balatonszéplaki szabadstrand jelentős részét homokkal töltenék fel. Míg egy nyilatkozó szakértő nonszensznek tartja a kikötőterveket és a lídósítást, a siófoki önkormányzat támogatja a kikötőépítést - írja a 24.hu.

Ezt már nem lehet megakadályozni. Megfellebbezhetik, perelhetnek, de az több száz millióba kerül majd annak, aki bíróság elé viszi az ügyet, mert kifizettetem velük a bevételként kieső összeget.

– mondta Kenesei István, a Yolle Kft. ügyvezetője, aki egy 146 férőhelyes, nagy tőkesúlyú hajók tárolására alkalmas kikötő létrehozását álmodta meg a siófoki Ezüstpartra.

Jelenleg két vitorláskikötő található az Ezüstparton az Admiral Family és Admiral Garden lakóparkok előtt, a Deák Ferenc sétányon. Az Ezüstpart Vitorlásegyesület Kikötője 80 kisebb méretű vitorláshajó tárolására alkalmas, míg a másik, kisebb kikötőben körülbelül 40 sekély merülésű hajó fér el, ez utóbbinak Kenesei István a tulajdonosa, aki már 12 éve is azt tervezte, hogy bővíti kikötőjét, de akkor a hatóságok elmeszelték a terveket.

Két bírósági tárgyalás is volt az ügyben, végül mindkettőt megnyertem. Mostanra már a vízügyi létesítési engedélyt és a hajózási létesítési elvi engedélyt is megkaptuk, így már csak a kiviteli tervek hiányoznak. Semmilyen más engedélyre nincsen szükségünk.

– nyilatkozta a vállalkozó.

A 300 méter hosszan az északi part irányába benyúló új mólószár körül 35 ezer köbméter homokot és iszapot kotornának ki a tervek szerint. Kenesei kérdésünkre elmondta, nem igaz az a pletyka, hogy ezzel töltik majd fel a szomszédos szabadstrandot.

Ez hazugság, az iszapot elszállítjuk a vonyarcvashegyi lerakóba és homokkal töltjük fel a szabadstrand egy részét. Ez egyébként nem a mi ötletünk volt, az önkormányzat csak úgy támogatta a kikötőépítést, ha cserébe vállaljuk a strand lídósítását.

– mondta Kenesei.

Valóban lehetősége van a Yolle Kft.-nek a zagy elszállítására, a Fejér Megyei Katasztrófavédelem azt írta, a Balatongyörökhöz tartozó zagytér vízügyi hatósági engedéllyel működik, így oda szállítható a kikotort iszap.

Ideiglenesen a strand fürdőterületéből 31 ezer négyzetmétert építési területként használna a Yolle Kft, majd a lídós strandot a feltöltés után átadná üzemeltetésre a siófoki önkormányzatnak. A mederhasználati díj fizetéséről már egyeztetések folytak a strand tulajdonosával, a Közép-Dunántúli Vízügyi Igazgatósággal, mely állásfoglalása szerint ha a bérlet célja a strand üzemeltetése, úgy négyzetméterenként évi 1 forintért, de legalább évi 10 ezer forintért adnák bérbe a területet.

A lídósítást a siófoki képviselő-testület egyhangúlag támogatta, a pénzügyi és tulajdonosi Bizottság elnöke, Csorba Ottó egy testületi ülésen ezt azzal indokolta, hogy az „az odalátogató kisgyermekesek számára is vonzóbbá tudja tenni a környezetet”.

Egy névtelenül nyilatkozó szakértő nonszensznek tartja a lídósítási ötlet, a déli partra tervezett további kikötőépítéseket pedig rendkívül kockázatosnak.

Hiába emelik meg később a Balaton vízszintjét akár 130 centiméterre, a déli parton ezt követően sem lehet mély merülésű vitorlás hajóknak kikötőt építeni jelentős környezeti és természetvédelmi kockázatok nélkül.

– mondta.

A szakértő szerint a balatonszéplaki kikötő esetében olyan óriási mennyiségű mederanyagot kell a beruházás során megmozdítani, elhelyezni, ami jelentős környezeti kockázatokkal járna, és az sem kizárt, hogy az esetenként több méter mélységből kitermelt mederanyaggal korábbi évtizedekben lerakódott veszélyes anyagokat mozdítanak meg a kikötő kialakítása során.

A másik lehetőség az, ha hatalmas markolókkal esnek neki a mederanyag kikotrásának, de a folyamatos vízmozgás miatt állandóan újratöltődne a kimélyített terület, vagy egy cölöpsor, kőszórásos gát elhelyezésével egy „medencét” hoznak létre, előre meghatározva a kikötő majdani méreteit, és ezt követően kezdik el a kikötő területéről a mederanyag eltávolítását, magyarázta a szakértő. Éppen a vízszint folyamatos változása miatt kivitelezhetetlen a lídósítás a szakértő szerint, ráadásul ezzel a megoldással gyakorlatilag feltöltik a Balaton egy eddig is eléggé frekventált területét.

A 24.hu információi szerint a kikötőépítéssel szemben lakossági ellenállás szerveződött, sokan pedig nemcsak az ötletet ellenzik, hanem azt is, hogy semmilyen lakossági fórumot nem tartottak az ügyben. A már meglévő és a tervezett kikötő két új építésű lakópark előtt terül el, júliusban az egyikben lakógyűlést tartottak a témában, ezen Kenesei István is részt vett. A lakók megszavazták, hogy jogi képviselők kijelölésével ügyfélként jelentkeznek be az önkormányzatnál, így próbálják megakadályozni a kikötő bővítését.

Fotó: MTVA/Lehotka László

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidék

balaton

ezüstpart

kikötő

építés

vitorlás

vitorlázás