Retteghetnek a multik: ilyen az igazi álommunkahely Magyarországon

Steiner Petra   
  Megosztom
Retteghetnek a multik: ilyen az igazi álommunkahely Magyarországon

Nem túlzás azt állítani, hogy aki hiányszakmát tanul, az után valósággal kapkodnak a munkaadók. Hiába azonban a jó fizetés, a rossz, nem elégséges munkakörülmények mellett lehetetlen helyhez kötni a szakembereket, mert az igények jóval túlmutatnak a magas kereseten. A Szerethető Munkahelyek Díj azokat a cégeket illeti meg, akik képesek megadni dolgozóik számára azt a pluszt, amitől ők úgy érzik, ott vannak, ahol mindig is lenni szerettek volna. 2018-ban három szegedi cég nyerte el az elismerést, mindhárman szoftverfejlesztéssel foglalkoznak, őket kérdezte a HelloVidék a siker kulcsáról.

A korábbi magas arányú munkanélküliség fokozatosan alakult át a munkaerőpiacot sújtó szakemberhiánnyá, ezért míg korábban sokan csak a közmunkaprogram vagy minimálbért ígérő állás segítségével tudtak talpon maradni, mára a munkaadók kerültek szorult helyzetbe. Az országban tapasztalható egyenlőtlenségek miatt míg keleten továbbra is sokan küzdenek azzal, hogy állandó kereseti forrást találjanak, addig nyugaton a cégek folytatnak szélmalomharcot az állandó munkaerőhiánnyal szemben.

Az ország egyik szegletéből a másikba költözni olykor lehetetlen, a jobb életkörülmények reményében ezért már pár ezer, tízezer forintos fizetésemelés fejében is szívesen váltanak a munkavállalók állást, a munkaadók nagy bosszúságára. Ha egy cég azonban a versenyképes fizetés mellett minél több téren próbálja kielégíteni az alkalmazottak igényeit, annál nagyobb esélye van hosszú távon elkötelezni őket, pláne, ha olyan szektorról beszélünk, ahol az egyik legmagasabb a szakemberhiány az országban, az informatika területén.

Vidéki cég a nemzetközi vizeken

Az Antavonál egy marketing szoftvert fejlesztenek, divat és kereskedelem szektorban működő vállalatok számára, amellyel kifejezetten a nemzetközi piacot célozták meg, hat év leforgása alatt pedig már dolgoztak a Google angliai irodájában, elnyerték az online kereskedelem Oscar-díjának számító elismerést, jelenleg pedig már három külföldi helyszínen, Londonban, Párizsban és Milánóban vannak jelen a szegedi és a budapesti iroda mellett.

A cég egyik társalapítója, Kecsmár Attila az elért sikerek fényében kijelentette, ő a csapat azon tagja, aki mindig azt nézi, hová tudnak még fejlődni, ezért a különböző elismerések tekintetében kiemelte, nem kell őket túlgondolni. Van már olyan kollégájuk, aki a díj alapján talált rájuk, de úgy véli, a külföldi munkaerőt nem a különböző elismerések vonzzák Magyarországra, sokkal inkább a modern technológia, ami érdekes és korszerű lehet az olyan országokban élők számára, ahol magas a munkanélküliségi ráta, mint például Olaszországban.

Kecsmár Attila hangsúlyozta, szerinte sok nagy cég rossz példát mutat a fiatal munkavállalók számára azzal, hogy szűken véve sikerorientáltan működnek, és közben nem foglalkoznak a dolgozók továbbképzésével. Az Antavonál fontosnak tartják, hogy a munkavállaló belelásson a vállalat működésébe, a kommunikációba, marketingbe, ezért havonta rendszeresen átbeszélik az éppen aktuális projekteket.

Meggyőződésem, hogy akkor tudunk jobb szoftvert készíteni, ha értjük, hogy miért csináljuk. Az ars poeticám része, hogy Magyarország akkor tud felemelkedni, ha a tudást itt halmozzuk fel. Szoktam mondani a kollégáknak, hogy annak nem örülök, ha máshová mennek el dolgozni, de ha egy céget alapítanak, annak már igen

- tette hozzá Kecsmár Attila.

A cég társalapítója szerint nem meglepő, hogy a Legjobb Munkahelyek díjazottjai Szegeden mind a szoftverfejlesztők közül kerültek ki. A szakemberek hamar ráébredtek arra, hogy a kompetitív piac miatt olyanná kell átformálni a vállalati kultúrát, hogy az az Y és Z-generáció számára attraktív legyen, valami pluszt adjon, például esetükben a vállalati transzparencia, de a munkahelyi környezet is ehhez idomul.

Kecsmár Attila kiemelte, korábbi szakmájából adódóan nála hobbi a tervezés, ezért a szegedi iroda belterét az ő és kollégái tervei alapján alakították ki a tulajdonosok. Bár a látvány modern és innovatív, semmilyen korszakalkotó elemet nem tartalmaz, mivel sok bútort az Antavo dolgozói együtt készítettek, ami nemcsak a költséghatékonyság szempontjából volt fontos, hanem személyessé teszi számukra a környezetet, mintegy kötődnek hozzá.

Bárki bármikor elmehet elintézni a dolgát. Ha valakinek a gyereke miatt otthon kell maradnia, ezzel semmi gond, ettől függetlenül viszont tudnia kell hozni azt, amit vállalt

– mondta el a HelloVidéknek Kecsmár Attila.

Az Antavo tehát rugalmasan kezeli a nem várt szituációkat, viszont, mivel a szektoruk elvárja a gyors reakcióidőt és a nagy fokozatú munkatempót, ezért egy home office sem mehet a teljesítmény rovására. A társalapító emellett megemlítette, több gyermekes anyuka dolgozik náluk félállásban, amivel tudatosan támogatják a munkaerő reintegrációját a családalapítást követően, így azok a nők nem szorulnak ki a munka világából, akik a karrierjük mellett családot szeretnének alapítani.

Egy kkv, ami a multikkal szemben definiálja magát

A Bishop & Co. szoftverfejlesztő cég 2016 óta van jelen a hazai piacon, főként egészségügyi és pénzügyi szolgáltatások informatikai fejlesztésével vállalnak szerepet a gazdaságban. Az alapító, Kevei Zoltán saját bőrén tapasztalta meg, hogy egy multinacionális vállalat elsősorban a gazdasági siker és a teljesítmény jegyében működik, kevesebb figyelmet fordítva a dolgozók igényeire. Szerinte hosszú távon ez a modell kifejezetten rossz hatással van az ott dolgozókra, ezért úgy döntött, a váltás helyett létrehoz valami újat.

„Olyan világban élünk, ahol nagy szakemberhiány van, ezért azok a dolgozók, akik nem érzik jól magukat az adott munkahelyen, sokkal könnyebben váltanak. Emiatt azt tűztük ki magunknak célként, hogy a dolgozók szeressenek nálunk dolgozni. Az is a cégünk missziója, hogy bebizonyítsuk, a boldog dolgozó elégedett ügyfelet eredményez, amiből pedig profit származik. Ez szerintünk egy üzletileg is tartható vállalás.” – részletezte a Bishop & Co. alapítója, miben különböztetik meg magukat egy óriásvállalattól.

Azt gondolom, hogyha a vezetőség, a menedzsment elkötelezett az iránt, hogy olyan céget hozzon létre, ahol az emberek jól érzik magukat, azt érezni fogják a dolgozók

– mondta el Kevei Zoltán a HelloVidéknek.

Az alapító szerint az informatika világában rá vannak kényszerítve arra, hogy a verseny miatt egyéb juttatásokkal és kulturális légkörrel is megpróbálják egy adott cégnél tartani a dolgozókat, amihez adott esetben egy olyan díj elnyerése is hozzájárul, mint a Szerethető Munkahelyek elismerés. Nemcsak a teret igazítják a kollégák igényeihez, hanem a céges folyamatokat is.

Ennek megfelelően a barátságos légkörön kívül olyan konkrét eszközökkel igyekeznek a dolgozók elégedettségét növelni, mint a döntésekbe való bevonás, a transzparencia vagy a profit-sharing. Rugalmasan viszonyulnak a home office kérdéséhez is, bár kiemelte, hogy bizonyos munkafolyamatok esetében a kommunikáció szempontjából kifejezetten nem hatékony az otthoni munkavégzés, mert alapvetően csoportokban dolgoznak a cégen belül.

Fiatalos csapat lévén állandó jelenség, hogy a gyerek lebetegedésekor otthon kell maradnia valamelyik szülőnek, de ezt illetően is teljes mértékig támogatják egymást. Az alapító rámutatott, nem a cégen belüli megítélés szokta kérdésessé tenni azt, hogy valaki kimaradhat-e a munkából, sokkal inkább az, hogy el kell végezni a kérdéses munkafolyamatot, de az mindig megvárja őket. Ennek kapcsán Kevei Zoltán kiemelte:

A multik mindig nehezebben változtatnak, nagy hajó nehezen fordul, de ahogy a munakerőpiac ezeket elvárássá teszi majd feléjük is, azt látom, hogy előbb-utóbb nekik is muszáj lesz felnőniük a feladathoz.

Kimagasló szerepvállalás a hazai oktatás területén

A Zengo megalakulása, 2006 óta dolgozik együtt az egyik hazai piacvezető tankönyvkiadóval, de idővel profiljuk kiegészült oktató videók és animációk készítésével, valamint webes és mobil platformokra készülő rendszerek, alkalmazások fejlesztésével. Bár a cég több mint tízéves fennállása óta a pár fő foglalkoztatásától eljutott a bűvös ötvenes számig, az ügyvezető igazgató, Hődör Ferenc a mai napig fontosnak tartja, hogy a dolgozók ne csupán munkahelyként tekintsenek a Zengora.

A legfontosabb számunkra az, hogy kollégáink valóban úgy érezzék, hogy a Zengo egy nagy család. Szeretünk olyan munkahely lenni, ahová szeretnek a munkatársak nap mint nap bejárni, ahol barátságos légkört teremtünk és inspiráljuk, segítjük egymást

– hangsúlyozta Hődör Ferenc.

A jól csengő megnevezés azonban nem csupán egy jó szlogen része, számtalan olyan programot kínálnak a munkatársak számára, ami szűken véve nemcsak őket, családjukat is érinti. „A szakmai fejlődés mellett színessé és viccessé tesszük a mindennapokat, rendezvényeinkkel egységesebbé kovácsoljuk a csapatot, munka után összegyűlünk sörözni vagy vacsorázni, vagy éppen együtt sportolunk. A munkatársak családjait is szeretjük bevonni a Zengo életébe, a családi napunkon a gyerekeknek is szervezünk programot, a nyitott rendezvényeken pedig bárki részt vehet, legyen a párunk, gyerekünk vagy egy barátunk.” – árulta el a HelloVidéknek Hődör Ferenc. Az elengedhetetlen szórakozás mellett rendszeresen tartanak szakmai workshopokat, konferenciákra járnak, így állandó fejlődési és tanulási lehetőséget biztosítanak a kollégák számára.

Bár az eltérő munkafolyamatok miatt az egyes csoportok külön szobákban végzik a munkájukat, figyelmet fordítottak arra, hogy olyan közösségi terek is kialakításra kerüljenek, ahol nemcsak megbeszélésre, hanem igazi kikapcsolódásra és szórakozásra is lehetőségük adódik a munkatársaknak, például egy játszma csocsózással. A Zengo rugalmasan kezeli a munkatársak részéről fellépő igényeket: volt már példa arra, hogy valaki házi kedvencét az irodába vitte, de egy szülői értekezlet sem okoz fennakadás a munkafolyamatokban a rugalmas munkaidőnek köszönhetően.

A cég részmunkaidős lehetőséget biztosít a szülési szabadságról visszatérő kollégák számára, igény szerint pedig akár otthonról végezhető feladatokat is rájuk bíznak. A home office lehetősége mindenki számára nyitva áll, aki a betegség miatt kényszerül otthon maradni, de az ügyvezető igazgató hangsúlyozta: „Az elkötelezett munkatársaknak mindig örülünk, de az egészséges, elkötelezett munkavállaló az igazi jolly joker" - szögezte le Hődör Ferenc.

Mi kell a mai magyar munkavállalónak?

Mindhárom szoftverfejlesztő cég kiemelte, hogy az IT szektorban jelenleg tapasztalható szakemberhiánynak köszönhetően hatalmas a versenyhelyzet, ezért más munkahelyekhez képest sokkal jobban oda kell figyelniük arra, hogy kiszolgálják a dolgozók igényeit. Legyen szó kötetlen programokról, továbbképzésekről, a háziállatok állandó munkába viteléről, számtalan olyan lehetőséggel élnek, ami vonzó lehet a dolgozók számára.

Minden extra juttatás mellett azonban van egy közös pont mindannyiuk esetében, ami a legnagyobb ösztönző és megtartó erővel bírhat egy potenciális munkavállaló számára: az összetartozás érzése. Megjelenhet ez az öndefiniálásban, a vezetőség hozzáállásában vagy magában a személyes tér kialakításában is, de az otthonosság érzése egyértelműen hosszú távú elköteleződést és lojalitást vált ki a dolgozók részéről, a többi pedig már csak hab a tortán.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidék

munkahely

kkv

employer branding

munkáltatói márka

vidék

munka

hr

karrier