Rengeteg a baleset a viharos szél miatt: így vezessünk, hogy elkerüljük a bajt
A napokban mért 100-120 kilométr/óra sebességű szélben olyan erők hatnak egy, az autópályán a megengedett legnagyobb sebességgel haladó autóra, mintha 250-nel haladna. Emellett az igaz, hogy minél nagyobb egy jármű oldalfelülete és minél magasabb a súlypontja, annál érzékenyebb az oldalról érkező szélnyomásra.
Korábban mi is megírtuk, milyen pusztító erejű szél söpört végig az országon a napokban, rengeteg kárt (leszakadt vezetékeket, faágakat) okozva. Az autósoknak különösen vigyázniuk kell, ha ilyen időben kelnek útra, ahogy a nagyobb járműveket vezetőknek is, hívja fel a figyelmet cikkében a Kemma.hu. A meglepetésszerű széllökések hatását télen fokozza, hogy
a sofőrök vizuálisan nehezebben észlelik a szelet.
Ilyenkor nincs lombozat a fákon, kevésbé látszik rajtuk a szél, a nedves környezet miatt pedig porfelhőképződéssel sem jár a nagy légtömegek mozgása. Így elsősorban a saját- és a többi jármű mozgásából, reakcióiból vehető észre a szél jelenléte.
Az elmúlt napokban több közúti baleset is történt a durva szél miatt. Az útra keresztirányú szél a járműveket letérítheti a követett nyomvonalról, és főként gyakorlatlan sofőrök nehezebben tudják visszaterelni az autót a kívánt irányba.
Minél nagyobb egy jármű oldalfelülete és minél magasabb a súlypontja, annál érzékenyebb az oldalról érkező szélnyomásra.
A magasépítésű autók emiatt kényesebbek az oldalszélre. Különösen igaz ez a nagy oldalfelületet nyújtó furgonokra, teherautókra és buszokra.
Szélérzékenység szempontjából a könnyű építésű, de magas ponyvás felépítmények járnak az élen, különösen, ha rakomány nélkül, terheletlenül járják az utat. És főleg akkor, ha pótkocsi, vagy utánfutó hord ilyen felépítményt. Jóval könnyebbek ugyanis, mint a motorral, vezetőfülkével, erőátvitellel terhelt vontatók. A tehergépjárműveket, buszokat, vagy utánfutókat vonatató járműveket vezetve szélben különösen kell figyelni, és lehetőség szerint kisebb sebességgel kell haladni, illetve ha a sofőr észleli a billenés veszélyét, akkor jobbb mielőbb szélvédett helyen félreállni a járművel addig, amíg csillapodik a szél.
Erős szélben a felsorolt szélérzékeny járművek közelében haladó személyautósoknak is jobban kell figyelniük, előzéskor. Kikerüléskor nem csak arra, hogy a széltől a másik jármű elhagyhatja a nyomvonalat, de arra is, hogy mellé érve az előzés közben hirtelen szélárnyékba kerülnek, ami miatt ugyanúgy letérhetnek az addigi irányról. A szélárnyékból kikerülve ez ismételten megtörténhet.
Ha egy autó 100 kilométer/óra sebességgel 50 kilométer/óra sebességű szembeszelet kap, akkor a légerők úgy hatnak rá, mintha 150-es sebességgel haladna.
A napokban mért 100-120 kilométr/óra sebességű szélben olyan erők hatnak egy, az autópályán a megengedett legnagyobb sebességgel haladó autóra, mintha 250-nel haladna.
Erős szélben mérsékelt sebességgel kell haladni, amellyel az autó mozgása érezhetően nyugodtabb. A sofőrnek kell éreznie mit engedhet meg magának és az autójának a biztonságos haladásért. A visszafogottabb menetsebesség abból a szempontból is előnyös, hogy a viharosan szeles időben a szél az útra sodorhat nem odavaló akadályokat, letörhet faágakat, amelyekre rá-, vagy nekihajtva a közlekedő balesetet szenvedhet. Lassabban haladva több idő jut az akadály észlelése után a cselekvésre, fékezésre vagy kikerülő manőverre.
Címlapkép: Getty Images
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)