Horror árak a versenypályán: ez lehet a magyar motorsport veszte

Gáspár Adrienn   
  Megosztom
Horror árak a versenypályán: ez lehet a magyar motorsport veszte

„Kihalás” fenyegeti Magyarországon a motorsportok egyik legizgalmasabb szakágát, a salakmotort. Országunkban mindössze három versenyző küzd a sportág fennmaradásáért, közülük a legfiatalabb, Fazekas Dennis mesélt a HelloVidéknek a motorokkal való kapcsolatáról és a hazai lehetőségekről.

A salakmotor Európa bizonyos országaiban hatalmas presztízzsel bír, hazánkban azonban kicsit más a helyzet: a szakágban jelenleg három aktív sportoló versenyzik. Dennis jelenleg a juniorok mezőnyében indul, de volt már példa, hogy felnőttek között kellett rajthoz állnia. A sportág képviselői folyamatosan toborozzák az utánpótlást kisebb-nagyobb sikerrel. Ahhoz, hogy valakiből motorsportoló váljék hatalmas szülői támogatásra van szükség. Dennis ebből a szempontból szerencsés volt:

Három évesen ültem először motoron, az apukám endurózott, meg tereprallyzott tehát benne volt a motorsportban, így nálunk hagyománya van a családban ezeknek a sportoknak. Kaptam egy háromkerekű motort, egy gombot kellett rajta nyomni, akkor ment, elektromos volt. Amikor már nekem nem volt elég gyors, akkor apa felvitt a Szent György-hegyre, három évesen felkaptam egy sisakot és lelökött a dombról. Azt mondta, hogy mikor látta, hogy nem estem el és meg tudom tartani a motort, akkor már tudta, hogy belőlem motoros lesz.

Dennis ezt követően a háromkerekű elektromos motort quadra, majd cross motorra cserélte. Indult a Magyar Bajnokságon és a Nyugat Kupán is, ám itt még edző nélkül motorozott. Kilenc évesen, 2011-ben váltotta le a cross motort salakmotorra.

80cm3-vel kezdtem, ebben csak edzettem, hogy szokjam a sportot, a motort, hogy hogyan kell vele menni. Utána átültem 250cm3-re, 11-12 évesen, ebben a kategóriában volt egy versenyem ezt követően volt egy sérülésem, eltört a kulcscsontom ez kicsit megijesztett, így két évet ki is hagytam. 2016-ban kezdem újra versenyezni, akkor azonban már 500 cm3-es motorral

- árulta el a HelloVidéknek.

Ahhoz, hogy a sportolók rajthoz állhassanak, természetesen a motoron kívül még nagyon sok mindenre szükségük van. Többek között egy olyan autóra, amivel a motort/motorokat az edzésekre és a versenyekre tudják szállítani. Elengedhetetlen a védőfelszerelés: a bukósisak, a csizma és a mez. Mind ezek, mint minden motorsportban nagyon sokba kerülnek. Ahogy Dennis összeszámolta, egy olyan motor, amire akár még a világbajnok is felülne, nagyjából tízmillió forintba is kerülhet. Ez volt az egyetlen összeg, amit forintban határozott meg, innét már csak euróban sorolta az árakat: egy csizma 500-600 euró, a speciális, kevlár, tűzálló ruha1600 euró. A felszerelések mellett természetesen szükség van egy stábra is, akik a versenyző mögött állnak, Dennis csapata áll az anyukájából, a két szerelőjéből, az edzőjéből és a menedzseréből. A salakmotor felépítése nagyban eltér bármilyen másik kétkerekűétől:

Borzasztó egyszerű a motor: van benne egy blokk, egy karburátor, egy szárazkuplung meg egy gyújtás, ennyi az egész. A motor 77 kiló és 100 lóerős, nagyjából 2,6 másodperc alatt van százon…és nincs rajt fék. Nincs rajt alapjárat, így folyamatosan húzogatni kell a gázt, egy sebességes. Berugókar hiányában úgy kell betolni a motort

- tette hozzá a salakmotoros.

Lengyelországban, ahol a salakmotort nagyobb érdeklődés övezi, mint a focit ez nem így van, ott a gyerekeknek lehetőségük van kipróbálni magukat úgy a sportban, hogy nem fektetnek bele nagyobb összegeket. Ott kapnak motort és felszerelést is. Dennis két évig állt szerződésben egy lengyel csapattal, de kisebb nézeteltérések miatt úgy döntött, inkább itthon folytatja a versenyzést.

Hazánkban márciustól októberig nagyjából tizenöt versenyt rendeznek, melyek között találhatók rangosabb események is, például Nagyhalászon rendezik idén a Junior U21-es világbajnokságot, ahol Dennis is rajthoz áll.

Egy versenyen összesen tizenhat motoros indul, egyszerre négyen állnak rajthoz, általában itt dől el minden, aki jól rajtol, nagyvalószínűséggel nyeri a futamot. De egy jó versenyző természetesen átveheti a vezetés egy elhibázott rajtot követően is, de így nagyjából kétszer olyan gyorsnak kell leni, mint az első helyen állónak. A futam az ovális pályán összesen négy körből áll. Mint mondja,

akármennyire is keresztbe megyünk, mégis az nyer, aki a legtöbbet megy egyenesen, mert egyenesen halad a motor, tehát ha keresztbe megyünk az olyan, mintha nyomnánk a féket. Egy futamot 75-80 százalékban a rajt dönti el, tehát aki elsőnek rajtol el, annak már csak az a dolga, hogy zárja az íveket és ne tudják megelőzni. (…) Mi úgy megyünk egy futamba, hogy hallgatjuk a másikat, hol jön, és zárjuk azt az ívet. Ha hallom, hogy kívülről jön, és belűre vált, akkor már zárom a kanyarban a belső ívet.

Ahhoz, hogy Dennis elérje célját, nagyon sok áldozatot kell hoznia, mivel tizennyolc éves, így még középiskolába jár, ahol szerencsére támogatják őt tanárai is. A Balaton-felvidéki fiú mindennapjai tehát iskolába járásból és motorszerelésből állnak, hétvégén pedig edzések és versenyek vannak. Előfordult már hogy egy szombati versenyre már pénteken el kellett indulniuk a távolság miatt. Emellett a sport mellet magánéletre nincs is ideje.

Nagyon bonyolult ez a sport, van olyan, hogy pénteken reggel szólnak, hogy szombaton versenyem van, így nem tudok mellette semmit csinálni. Itt lakunk a Balatontól durván tíz kilométerre, de a szigligeti strandra már két éve nem jutottam le

- tette hozzá Dennis.

Dennis célja, hogy egy lengyel vagy egy brit csapatnál versenyezhessen, hogy tanulhasson tőlük, együtt fejlődhessenek, hogy egyszer majd a világbajnokságot nyerhessen. A junior világbajnoki cím megnyerésére még három éve van, akkor tölti be a huszonegyedik életévét, azután pedig jöhetnek a felnőttek. Azt viszont a HelloVidéknek leszögezte:

Nekem egyelőre mindezek ellenére megéri. Én csak ennek akarok élni.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

salakmotor

fazekas dennis

sport

enduró

motor

motorsport

motoros