Itt a bizonyíték: ezért egészségesebb bio almát enni

Liszkai Attila
Itt a bizonyíték: ezért egészségesebb bio almát enni

Közismert, hogy az alma igen egészséges, ezért érdemes nap mint nap fogyasztani, azonban egy új kutatás kimutatta, hogy a hagyományosan termesztett almánál még egészségesebb a bio alma, mivel több hasznos baktériumot tartalmaz.

Sokan választják napjainkban a bio ételeket, mert szerintük sokkal egészségesebbek ezek a termékek, és emiatt nem sajnálnak mélyen a pénztárcájukba nyúlni. Több olyan tudományos tanulmány is készült, mely szerint nem mutatható ki különösebb eltérés a hagyományos úton és a bio körülmények között termesztett növények közt. Az ilyen összehasonlítások általában a növényvédőszer-maradványt és a tápanyagtartalmat vizsgálják – írja a Modern Farmer.

Egy friss kutatásban, mely a Határok a mikrobiológiában (Frontiers in Microbiology) című szaklapban jelent meg, osztrák kutatók összehasonlították a hagyományos és a bio termeléssel előállított almák mikrobiomáit. A mikrobioma a mikroorganizmusok alkotta ökológiai rendszert jelenti, mely jelen van minden növény és állat életében. A kutatók mindkét féle almán megvizsgálták a gyümölcs felületén, valamint magában az almában található különféle baktériumcsoportokat és baktérium fajtákat, és izgalmas felfedezésre jutottak.

A kutatásból kiderült, hogy a baktériumok a mikrobiomákban körülbelül azonos mennyiségben fordulnak elő, de a bio almákban jelentősen több féle „hasznos” baktérium található. Csak hogy egy példát említsünk, az úgynevezett Lactobacillus baktérium, ami probiotikum is egyben, megtalálható a bio almákban, és igencsak egészséges az emberi szervezet számára. A hagyományos úton termesztett almánál kimutatták, hogy olyan kórokozó baktériumokat tartalmaz, amelyek potenciálisan károsak lehetnek mind a növényekre, mind az emberekre.

Az élelmiszerek mikrobiomáinak kutatása egyre népszerűbbé válik, és ez nem véletlen: a legújabb technológiai vívmányoknak köszönhetően felfedezhetővé vált az emberi bél mikrobiomája, ezáltal pedig rengeteg következtetés levonható arról, hogy a különféle ételek hogyan hatnak szervezetünkre.

A mikrobiomák és antioxidáns profilok, melyek a friss termékekben fellelhetőek egy nap köztudott tudásanyaggá válhatnak, melyek a már most ismert makrotápanyagok, vitaminok és ásványi anyagok mellett fognak irányt mutatni a fogyasztóknak abban, hogy minél egészségesebben táplálkozhassanak.

– mondta Birgit Wassermann, a kutatás egyik szerzője.

Az eredmények azt mutatják, hogy a baktériumok, amelyek hozzájárulnak az egészséges bél mikrobiómához, szintén hozzájárulnak az egészséges ökoszisztémához, és így az egészségünkhöz.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 4,73 százalékos THM-el, és havi 96 143 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCreditnél. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 5,49% a THM; a Budapest Banknál 5,68%; a Sopron Banknál 5,72%,  a MagNet Banknál pedig 5,73%; míg az Takarékbanknál 5,78%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a K&H Bank, a Raiffeisen Bank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)