Kiderült az igazság a magyarok kedvenc húsféléjéről: így edd, ha egészséges akarsz maradni

HelloVidék   
  Megosztom
Kiderült az igazság a magyarok kedvenc húsféléjéről: így edd, ha egészséges akarsz maradni

Az emberek réges-rég esznek húst (és így vörös húst is), ugyanakkor az utóbbi időszakban rengeteg kutatás szólt a szervezetünkre gyakorolt negatív hatásairól. Mi az igazság? Ennek jártunk most utána.

A vörös hús az emlősállatok húsa, nevét onnan kapta, hogy nyersen többynire vörös színű. Ide tartozik a bárány-, marha-, és a magyarok körében talán legnépszerűbb sertéshús is. Utóbbi piacának mostanában nem igazán kedvez az afrikai sertéspestis. Korábban megírtuk, hogy a betegség németországi megjelenése gyors árcsökkenést hozott Németországban, ahol az élő sertés ára bő egy hét alatt 20 eurócentet esett. Ezután a korábbi 400 forint körüli hazai felvásárlási árak is 360-385 forintra csökkentek. A magyarországi piaci szereplők aggódnak, hogy az exporttilalom miatt bennragadt húst a cégek dömpingáron terítik, ezzel pedig lenyomják a hazai húsfeldolgozók árait. Szakértői becslések alapján az utóbbi időszak exportnövekedését is figyelembe véve akár évi 600-800 ezer tonna németországi hús is bennragadhat a kínai exporttilalom miatt. Egyes spekulációk szerint elképzelhető, hogy bizonyos értékesebb húsrészek ára emelkedik, megjelenhet az átárazási kényszer.

Az elmúlt évhez képest néhány hónapja mindenképp drágulás volt megfigyelhető: a Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján a darabolt sertéshús - mint a karaj, a tarja vagy a comb - feldolgozói értékesítési ára 6 százalékkal nőtt, a fogyasztók azonban még ennél is jelentősebb drágulással szembesültek a húspultoknál májusban.

A koronavírus-járvány második hullámának egyelőre nincs érezhető húspiaci hatása, működik az iskolai közétkeztetés, és az éttermeket sem zárták be. A turizmus viszont nem indult újra, sok embernek pedig kevesebb lett vagy megszűnt a jövedelme, ami károsan hat a keresletre. Mindennek következében a prognózisok szerint a húsiparosoknak az idei nem lesz jó év.

De vajon megéri-e egyáltalán vörös húst fogyasztani?

Az emberek réges-rég esznek húst (és így vörös húst is), ugyanakkor az utóbbi időszakban rengeteg kutatás szólt a szervezetünkre gyakorolt negatív hatásairól. Az evolúció során az emésztőrendszerünk alkalmazkodott a húsevéshez, ugyanakkor azt fontos megjegyezni, hogy

Ez abból is adódik, hogy az állatok régen a szabadban kóboroltak, füveket, rovarokat vagy más, a természetes környezetükben fellelhető táplálékot ettek. Ezeknek az állatoknak nem csak az életmódja, de a húsa is más volt azokéhoz képest, amiket most a telepeken nevelnek: ott születnek és ott is nőnek fel, gabonaalapú táplálékot kapnak, adott esetben növekedést segítő hormonokat és antibiotikumokat is. Az is jellemző, hogy sok a feldolgozott húsféle: füstölést alkalmaznak, nitrátokkal és tartósítószerekkel, különféle kemikáliákkal kezelik ezeket a készítményeket. Az ilyen termékek között a legnépszerűbb a kolbász, a felvágottak, a szalonna. Összességében elmondható, hogy a különböző húsfajták között különbséget kell tennünk: az organikusan tartott állatok húsának például más a tápanyagtartalma, mint a nagyüzemi telepen nevelt állatok húsának, amit ráadásul később fel is dolgoznak, írja a Healthline.com.

Ami a tápanyagokat illeti, a vörös húsban rengetegféle megtalálható: vitaminok, ásványi anyagok, antioxidánsok, amik mind fontosak a szervezet számára. Egy adag nyers darált marhahúsban például B3-, B12-, B6-vitamin is van, emellett vasat, cinket, szelént is tartalmaz. A vörös hús gazdag még kreatinban és karnozinban. Akik nem fogyasztanak húst, gyakran hiányuk van ezekből a tápanyagokból, amik potenciálisan az izom- és agyfunkciókra is hatnak. Természetesen a füves takarmánnyal táplált marha húsa sokkal inkább bővelkedik e tápanyagokban, mint a gabonaalapú étrenden tartott marháé: előbbi tartalmaz omega-3-at, nagyobb mennyiségű A- és E-vitamint is.

A vörös hús egészségre gyakorolt hatását már rengetegszer vizsgálták, ugyanakkor az ok-okozati összefüggéseket nehezen lehet kimutatni. Számos, megfigyelésen alapuló tanulmány szerint a vörös hús fogyasztásának köze lehet a rák kialakulásának nagyobb esélyéhez és a szív- és érrendszeri megbetegedésekhez is. Nem mindenfajta vörös húsnak van azonban ugyanolyan, egészségre gyakorolt hatása. Született például egy olyan kutatás, ami 20 tanulmány eredményeit tekintette át. Mint megállapították, a feldolgozott hús fogyasztása valóban fokozottan előidézheti a szívbetegségek és a cukorbetegség kialakulását, a feldolgozatlan vörös hús esetében azonban nem találtak összefüggést. Fontos tehát, hogy

Ami a rákos megbetegedéseket illeti: a vöröshús-fogyasztással összefüggésben leginkább a vastagbélrákot szokták említeni, ami a világon a negyedik leggyakrabban diagnosztizált daganatos betegség. Számos metaanalízis (amikben a kutatók több tanulmány adatait, eredményeit vetik össze és elemzik) eredménye viszont cáfolta ezt. Más tanulmányok szerint nem is maga a hús, hanem az elkészítésekor képződő káros vegyületek járulnak hozzá a megnövekedett kockázathoz – ennek alapján

Ha a húst magas hőmérsékleten főzik, sütik, káros vegyületek szabadulhatnak fel. Ide tartoznak a heterociklusos aminok, a policiklusos aromás szénhidrogének és a glikációs végtermékek is. Mindez ugyanakkor nem csak a húsra vonatkozik: más ételek túlzásba vitt melegítése esetén is káros vegyületeket képződhetnek.

Íme néhány módszer, hogy ezt elkerüljük

  • Használjunk kevésbé drasztikus főzési módszereket, például párolást!
  • Ne főzzünk extrém magas hőfokon, azt pedig végképp kerüljük, hogy közvetlenül tűz érje a húst!
  • Ne együk meg az odakozmált ételeket! Ha a hús megégett, mindenképp vágjuk le róla az elszenesedett darabokat!
  • A heterociklusos aminok képződését jelentősen csökkenti, ha például fokhagymában, vörösborban, citromlében vagy olívaolajban pácoljuk a húst.
  • Ha mindenképp nagy lángon kell sütnünk, gyakran fordítsuk meg a húst, nehogy odaégjen!

Címlapkép: Getty Images

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidék

vörös hús

hús

húsfogyasztás

sertéshús

marhahús

bárányhús