A vándorkonyha titkai: fogadjunk, hogy ezt nem tudtad a magyar cigányságról

Tóth Viktória   
  Megosztom
A vándorkonyha titkai: fogadjunk, hogy ezt nem tudtad a magyar cigányságról

Magyarországon április első hétvégéjén ünnepeljük a Roma kultúra napját: a jeles alkalom célja, hogy tisztelegjünk a romák sokszínűsége, izgalmas, ám hányattatott történelme, az ősi roma hagyományok, illetve a modern szokások előtt. Honnan származik a cigányság és milyen történelmi emlékekre vezethető vissza az évezredes múltú vándorlásuk? Milyen foglalkozások, népi szokások és babonák köthetőek hozzájuk, mit érdemes tudnunk a cigányzenéről, táncról és természetesen a klasszikus cigány gasztronómiáról?

Hogyan befolyásolta a vándoréletmód a roma kultúrát, milyen egyedi vonásai alakultak ki Magyarországon és milyen roma szokások maradtak fenn mind a mai napig? Mikor és hogyan érkeztek a cigányok hazánkba és mihez köthető a letelepedésük? Eláruljuk, mi mindent érdemes tudnunk a vándoréletmód sajátosságairól és annak gasztronómiai vonatkozásairól: milyen ételeket készítettek a cigányok régen és most, milyen ízvilág, alapanyag-használat jellemző konyhájukra? A „vakarcs” és a „cigánynyárs” formájában olyan roma recepteket mutatunk be, amelyeket bárki könnyedén elkészíthet a konyhában, sőt, akár szabadtűzön is, ha kedvünk támadna egy tavaszi kerti partihoz!

A roma kultúra napja Magyarországon

A roma kultúra napját Magyarországon gyakran nevezik a cigányság szent ünnepének, amit minden év április első hétvégéjén rendeznek meg (idén április 2-3.), 1993 óta. A rendezvénysorozat indulása más aktivisták mellett Choli Daróczi Józsefhez (1939-2018) köthető, aki magyar cigány íróként, népművelőként működött Budapesten. Tagja volt a Magyar Írók Szövetségének és a Magyar Újságírók Országos Szövetségének, számos más titulusa mellett pedig az Országos Cigánytanács elnöke volt 1985 és 1986 között. Munkássága során műveket fordított cigány nyelvre, életét a roma kisebbség segítésének, művelésének és a kulturális összetartozásuk fejlesztésének szentelte.

A cigányság másik, szintén április elejére kitűzött emléknapja a Nemzetközi Roma Nap, vagy Roma Világnap, ami az 1971. április 8-i I. Roma Világkongresszushoz köthető. Ezen a jeles eseményen a különböző cigány népcsoportokat képviselő jelenlévők döntöttek a jövőbeli nemzetközi együttműködésről, az „Opre Roma!” jelmondatról (Fel, Cigányok!), illetve a cigányság nemzeti himnuszáról és zászlajáról. A zászlóról azt kell tudnunk, hogy rajta kék és zöld vízszintes sávokon vörös kerék látható: a kék az ég végtelenségére, a cigány nép szabadságára utal, a zöld a földi kötöttségre és a természetre. A kerék – ami az indiai zászlón is látható -, a lét örök törvényét szimbolizálja és a cigányság gyökereire utal, illetve a vándoréletmódot is magában foglalja (ugyanígy jelent felkelő napot, a vörös szín pedig utal a cigányság kiontott vérére is).

Roma zászló
Roma zászló

Hol élnek a cigányok Európában és Magyarországon?

Jelenleg az európai cigányok többsége Közép- és Kelet-Európában, illetve Délkelet-Európában él. A legnépesebb cigány kisebbség Románia, Franciaország, Bulgária, Spanyolország és Törökország mellett Magyarországon található: hazánkban a romák becsült száma 0,5-1 millió fő, azonban számukat nehéz felmérni, a legmegbízhatóbb eredményeket eddig a szociális kutatások hozták. Becslések szerint a Kárpát-medence lakosságának körülbelül a 10%-át teszi ki a roma lakosság, azonban vannak olyan országrészek is, ahol túlnyomó többségben ők élnek, például Északkelet-Magyarország kisebb településein.

A magyar cigányok legnagyobb számban az északi Nógrád megyében, Szabolcs-Szatmár-Bereg menyében és Borsod-Abaúj-Zemplén megyében élnek, de nagy számban letelepedtek Heves megyében, a Zalaságban és a Bakonyban is – emellett szórványosan az egész országban előfordulnak olyan részek, ahol kifejezetten magas a roma lakosság aránya. Az északi és keleti határon túli régiókban a cigány kisebbség száma azonos lehet, vagy meghaladhatja a történelmi magyar közösségekét – ez kifejezetten jellemző Kárpátaljára és Erdélyre.

A cigányság eredete: mikor és honnan jöttek?

A cigányok egy feltételezhetően Északnyugat-Indiából származó europid népcsoport, akik történelmi emlékeink szerint a 13-15. század környékén indultak nyugatra. Indiában ma is élnek a cigányokhoz hasonló népcsoportok, akik a hindu kasztrendszertől teljesen elkülönülten élnek, közösségeik körülbelül 30 millió főt számlálhatnak, vallási és kulturális megoszlásuk eltérő. A cigányok és más indiai nomádnépek vándorlása már az ókorban megkezdődhetett: eljutottak Irán, Afganisztán, Pakisztán és Perzsia vidékeire, innen sokan Kis-Ázsiába (Törökország) és Észak-Afrikába vándoroltak (Egyiptom, Szíria), ahonnan később benépesítették a dél-európai országokat is. Itthon a legnépesebb csoportjaik a magyar cigányok, az oláh és a beás cigányok, illetve számos szintó, Gábor-cigány és román cigány család is megfordul errefelé.

Az európai cigányok feltehetően először Délkelet-Európába érkeztek meg és Balkán térségében éltek, azonban a török hódítók elől menekülve (a meghódított vidékeken sokakra rabszolgaság várt volna) fokozatosan nyugat irányába vándoroltak, végül egész Európában szétszóródtak. A Kárpát-medencében valószínűsíthetően a török időkben telepedtek meg, hiszen az állandó háborús készültség miatt pótolták a hiányzó kézműves réteget – mindaddig, míg a törököket ki nem űzték a térségből. A cigányok először a 14-15. században jöhettek Magyarországra, sokak szerint Luxemburgi Zsigmond király idején, ugyanis a kor számadáskönyveiben, települési feljegyzéseiben már szerepeltek rájuk utaló információk.

A kor Európáján ekkortájt haladhattak át „Kis-Egyiptom urai”, Mihály és András herceg, akik a valaha látott egyik legnagyobb roma népvándorlást vezették: a korabeli feljegyzések szerint mintegy 14.000 főt számláló karavánsereg vonult át Európán, végül állapodott meg Itáliában és Párizs környékén, ahol zarándokként a pápa és az uralkodók kezdetben szívesen fogadták őket – sokan úgy emlegetik ezt az időszakot, mint „a cigány kalandozások kora”. A vándorcigányok ekkoriban félig, vagy teljesen autonóm közösségekként mozogtak az országban és Európában; szinte lehetetlen volt pontos nyilvántartást vezetni számukról és útjukról.

A színes ruhákba öltözött, feltűnő, hangos, társadalmon kívüli csoportok az európai, immár megszilárdult társadalmi viszonyok közé nehezen tudtak beilleszkedni, éppen ezért sokszor voltak elutasítók velük szemben a városok. A roma kézművesek és kereskedők komoly konkurenciát jelentettek a céheknek és a formálódó manufaktúráknak, ezért a mesterek ellenezték a jelenlétüket, mindemellett a katolikus egyház is ellenségesen lépett fel a roma rítusokkal és hiedelmekkel szemben. Később, a 19. század során is érintették vándorló cigányok az országot: ekkor kerültek hazánkba a Balkánról érkező oláhcigányok, akik a mai napig a világ cigánylakosságának legelterjedtebb csoportja. Sokan élnek közülük Nyugat-Európa mellett Észak- és Dél-Amerikában, sőt, még Ausztráliában is.

A cigányok történelme: vándorlás és letelepedés

A karavánokba tömörülő csoportokat a cigányvajda irányította, ő hozta meg a fontos döntéseket, bíráskodott a csoporton belül és felelt a cigányokért a földesuraknak. A karavánok sokszor menlevelet, oltalomlevelet kaptak a magyar nagyuraktól (többek között Mátyás királytól is), ami lehetővé tette számukra a szabad átvonulást, sőt, sokszor még munkalehetőséget is biztosított a karavánnak – feltéve, ha alkalmazkodnak a szolgáltatásaikra igényt tartó népekhez, ami a csoport identitását, nyelvét, hitvilágát folyamatosan alakította. A romák fejlett vezetői réteg és írott nyelv nélkül is megőrizhették különállóságukat, szabad identitásukat, továbbörökíthették hagyományaikat, melyeknek egy része évszázadokon keresztül fennmaradt, sőt, még napjainkban is hatással van egy-egy roma közösség életére.

A következő évszázadok során számos esetben merült fel a „cigánykérdés”, még országgyűlési napirendi pontként is. A vezetők sokszor nem tudták, mi legyen a magyar cigánysággal, hiszen a cigányok vándorló életmódja nem volt összeegyeztethető a hatalom elvárásaival, kultúrájukon pedig nyomot hagyott a több évszázados megkülönböztetés. Mária Terézia és II. József a felvilágosult abszolutizmus jegyében szorgalmazta a cigányság asszimilációját, hogy belőlük is engedelmes alattvaló váljék. Ezek a törekvések a cigány vándoréletmód beszántásával jártak, ám a kor uralkodói a megoldást látták abban, hogy megszűnjön a vándorlók ellenőrizhetetlensége, és hogy feloldják a konfliktusokat a jobbágyok és a cigányok között.

A törvények megalkotását követően erőszakos letelepítések következtek, ugyanis a parasztság ekkorra már tartós ellenszenvvel és előítéletekkel viszonyult a vándorcigányokhoz. Az asszimilációs törekvések kezdetben éppen ellentétes reakciókat váltottak ki a cigányokból: a roma közösségek a vártnál is jobban megerősödtek, összetartásukkal és az ősi hagyományok felé fordulásukkal sokáig ellenálltak a változásnak, míg végül a 19. század során a többség fokozatosan elfelejtette anyanyelvét, a romanit, és lassan beolvadt a magyar társadalomba – végül köztük is kialakultak a gazdagabb és a szegényebb rétegek.

Cigányüldözés: miért utasították el őket?

Ahogy fentebb is utaltunk rá, a cigányok fogadtatása csak a kezdetekben volt örömteli, ugyanis az őslakos jobbágyok és a kötetlenül vándorló népek közötti nyelvi, kulturális és etnikai feszültség egyre csak növekedett, míg a helyiek korlátozó törvényeket nem kezdtek kivetni a cigányokra (1447-ben kitiltották őket a spanyolországi Barcelonából, 1471-ben Svájcban cigányellenes törvényeket hoztak, egy 1595-ös francia parlamenti határozatban még a kiirtásukról is rendelkeztek). A török időkben gyakran színlelt kereszténységgel, pogánysággal és törökcinkossággal vádolták őket, a konfliktusokat pedig a karavánok vonulását követő lopásos esetek sem enyhítették.

Igazi üldözésről leginkább a 16. században beszélhetünk, amikor a katolikus egyház is elkezdte egyre szigorúbban szankcionálni a cigányok tevékenységeit: katolikus pap nem lehetett cigányember, sokszor kivégzés járt a lopásért, sőt, akár azért is, ha megszegték egy-egy adott településre vonatkozóan az áthaladási tilalmat. Egyik országból a másikba vándoroltak (gyakran hívták őket a „határok népének”), sokan pedig kényszerből letelepedtek a nagybirtokosok földjein, hogy szolgáljanak (a vándorlási, szökési kísérletet szigorúan büntették), sőt, egyes csoportokat amerikai és afrikai gyarmatokra is kitoloncoltak Európából.

A legszigorúbb törvényeket a spanyol inkvizíció idején hozták, mikor halálbüntetés járt a cigány nyelv használatáért, a hagyományos mesterségeik gyakorlásáért, de még a cigány öltözetért is. Magyarországon az említett Habsburg uralkodók idején voltak a legszigorúbbak a szabályok: Békés vármegyében például tiltották, hogy a cigányok egymás mellé építsék a házukat (ne alakulhassanak ki faluszéli „cigányputrik”), ezzel is az asszimilációt szorgalmazva. Habár a letelepedett cigány lakosság nagy része alávetette magát a helyi törvényeknek, szabályoknak, az etnikai és kulturális különbségtétel ma is számtalan konfliktus forrása.

Az európai cigányság a modernkori történelemben is elszenvedte a maga tragédiáját: az 1930-as évektől a náci Németország nem csak a zsidókat, hanem a cigányokat is összegyűjtötte. Az etnikai tisztogatás során Németország teljes területen, a második világháború idején pedig a megszállt területeken is népirtást vittek véghez (lovári nyelven az esemény neve „porajmos”, azaz elnyelés). A koncentrációs táborokba hurcolt, megközelítőleg 250-400 ezer cigány a zsidókkal együtt halt kínhalált a 20. század legsötétebb éveiben - erről a szörnyűségről emlékezünk meg a Cigány Holokauszt Emléknapján, minden év augusztus 2-án.

Hagyományos cigány mesterségek és kulturális értékek

A cigány csoportok nomád életmódot folytattak: megrakodott lovaskocsikkal, lovon ülve és gyalog vándoroltak, karavánokba verődve – ezt a szokásukat számos nyugati országban még mindig tartják (például lakókocsikkal), azonban a döntő többség letelepedett. Habár az őket befogadó ország nyelve és szokásrendszere hatott a cigányokéra, ahhoz rugalmasan alkalmazkodnak, kultúrájuk a mai napig erősen eltér a többségi népcsoportétól. Általános vonásuk, hogy megkülönböztetik maguktól a „nem-cigány” népeket, ami az országhatárokon túlmutató cigány identitás alapjául szolgál.

A városoknak, falvaknak már a középkorban, újkorban is megvoltak a maguk igényei, amit a vándorcigányok foglalkozásai elégítettek ki. Tipikus cigány foglalkozás volt a famegmunkálás (teknőkészítés és javítás), a kovácsolás, a fémművesség (késélezés, fazékjavítás), a vagy a zenélés és a táncolás a város utcáin, fogadókban. Gyakori „munka” volt a vásári szórakoztatás, akár utcai mutatványok, zsonglőr- és bűvészelőadások formájában, emellett koldultak is, ha volt rá lehetőségük. Rengetegen jártak cigány borbélyhoz, patkolókovácshoz, vagy vásároltak állatokat cigány lókupectől, akik a korban a legjobban értettek a lovakhoz. A rézöntés, a vesszőfonás (kosárfonás) és a vályogvetés is tipikus cigány foglalkozások; az asszonyok gyakran vetettek kártyát és jósoltak a falubelieknek ételért, pénzért cserébe.

A cigányok vallásáról általánosságban elmondhatjuk, hogy azonos a körülöttük élő népekével: az arab országokban élő cigányok muzulmánok, Észak-Európában protestánsok, Kelet-Európában pedig többségében ortodoxok, illetve népszerűek köreikben a kisegyházak, evangéliumi gyülekezetek (vallási szokásaikban az indiai gyökereknek nyoma sincs). Habár az európai cigányok keresztények, spirituális felfogásuk mégis eltér a többségi kultúráétól: a hagyományőrző közösségben mind a mai napig őrzik, fenntartják a roma hiedelmeket: jelentős részük ma is babonás, hisz a jósló erejű eseményekben, a szellemekben, vagy éppen az átkokban.

A temetkezési szokásaik is eltérnek a magyar többségétől: erős a túlvilágba és a lélek halhatatlanságába vetett hitük, mélyen tisztelik halott őseiket és ma is számos ősi rítust éltetnek. A haldoklót az orvosok hazaküldik, hogy utolsó óráit családja körében tölthesse, akik megadják neki a végtisztességet. Egy rokon halála után virrasztás következik, akár több éjszakán át, egészen a temetésig, emellett a temetkezési helyeiket is sokszor gazdag díszítés jellemzi – utóbbi kifejezetten feltűnő lehet halottak napján, mikor a sírokat temérdek virággal, mécsessel, sőt, akár ételekkel ékesítik fel. Egyes cigány csoportok a halotti virrasztón túrót fogyasztanak, hozzá targyit, azaz pálinkát isznak.

A roma kultúra egyik legfontosabb eleme, ami a 21. században is meghatározza a közösségek életét nem más, mint a verbunkos cigányzene, ami régen – sőt, még napjainkban is – számos roma család megélhetését jelentette. A zenés mulatság énekkel és tánccal kísérve a romák legfontosabb önkifejezési módja, a cigányzene és a cigánytánc építi fel, kovácsolja össze a közösséget. A énekben gyakori elem az improvizáció, ugyanis a szabad lét velejárója, hogy bárki, bármiről, bárhogyan énekelhet, ha kedve támad hozzá. A zene változatos, azonban nyelvezetében és témájában kötődnie kell a roma hagyományokhoz – ettől eltekintve rugalmasan kezelik a muzsikálást, kedvelt hangszerük a hegedű.

A hétköznapi élet tekintetében is megfigyelhetünk számos különbséget a romák és az őslakos magyarok között. A cigányok körében gyakoribb és kedveltebb a hagyományos családmodell, miszerint az „ember” tartja el a családot, az „asszony” pedig gondoskodik a gyermekek jólétéről, elvégzi a háztáji munkákat, például főz, mos, takarít. A roma közösségekben gyakori a fiatalkori házasság, a lányok szívesen vállalnak több gyereket, mert nagy értéket tulajdonítanak a népes családnak; nem ritka több generáció együttélése sem. Otthonukat és környezetüket tekintve a romák ízlése tükrözi az öltözködésükben is kifejezett vidámságot: kedvelik a feltűnő dekorációkat, az élénk színeket és szeretik kifelé is mutatni, ha jómódban élnek.

Hagyományos cigány ételek: nyárshús, lecsó, cigánykenyér
Hagyományos cigány ételek: nyárshús, lecsó, cigánykenyér

Vándorkonyha: a roma gasztronómia sajátosságai

A romák körében rendkívül fontos közösségi program az étkezés: ez a tevékenység tartja össze a családot, hozza közelebb egymáshoz az idegeneket, köthető örömteli és szomorú családi alkalmakhoz egyaránt. Az anyák és a házigazdák „etetéssel” mutatják ki kedvességüket és szeretetüket, ami a romák közt az egyik legfontosabb önkifejezési szokás. Ahogy minden népcsoportnak, a magyarországi romáknak is megvan a maga jellegzetes konyhája, ami sokkal összetettebb és izgalmasabb, mint azt gondolnánk.

Mivel a helyi cigányok mind vallásukban, mind az élet más területein alkalmazkodnak az őket befogadó országhoz, a gasztronómiájuk a tradicionális magyar konyha vonásait öltötte fel. A cigány konyha nagyban építkezik a fűszeres, zsíros ételekre: a receptek elkészítése során nem sajnálják az ételekből a sót, a borsot és az őrölt pirospaprikát sem, illetve rengeteg ételhez adnak csípős paprikát is (nem kedvelik a „színtelen és ízetlen” ételeket). Kedvelt alapanyag a disznóhús, különösen a zsíros, szaftos darabok, rengeteg szalonnát használnak, számos fogást készítenek disznózsírral is.

A vándorcigányok életében még a karavánok letelepedése előtt megszokott volt, hogy a letáborozás során szabadtűzön főzték, sütötték ételeiket, hiszen életük javarészében úton voltak – éppen ezért a mai napig népszerű köreikben a bogrács- és grillételek készítése, amelyek kellemesen füstös aromát kapnak a lángok fölött. A bogrács (vagy vasháromlábra állított fazék) mellett népszerű szabadtéri főzőeszköz volt a spórtető, ami a modern sütőtárcsák, sütőlapok elődje – ezeket használva bárhol könnyen felépíthették mozgó konyhájukat, ha főzni kellett.

Elterjedt húskészítési mód volt az agyagban és sárban való sütés: a jól besózott, előkészített állatot vastagon beborították az agyagos masszával, majd kisütötték a parázson, végül a kemény burkolatot kettétörve elérhetővé vált a gőzölgő, omlós hús. A húsos ételek és a zöldségek mellett népszerűek a szintén bográcsban is elkészíthető levesek és egytálételek, amelyekhez gyakran kínálnak tésztaféléket, például nokedlit, vagy a „pharrado hhumer” nevű hasított tésztát. A legelterjedtebb húsos fogások közé soroljuk a szalonnával, hagymával tűzdelt, gazdagon fűszerezett, pácolt nyárshúsokat, amiket tetszőlegesen variálhatunk.

A romák étkezési szokásai sosem voltak olyan rendszerezettek, mint letelepedett szomszédjaiké: általában akkor böjtöltek, mikor kevés ételt szerzett a karaván, mikor viszont sok vagyon állt a házhoz, nagyobb lakomákat rendeztek. A vándorcigányok életmódja gyakran együtt járt a szegénységgel is: a legínségesebb időkben még az elhullott állatokat is elfogyasztották. Megfőzték akár a varjakat, vagy a sündisznótt is, mert úgy tartották, hogy azoknak az állatoknak, amelyeket Isten pusztított el, jobb a húsa, mint azoknak, amelyeknek az életét az ember vette el.

Hogy a család ne éhezzen, a nomád embereknek olyan recepteket kellett kitalálniuk, amiket olcsón és gyorsan össze tudtak dobni a tűz mellett, egyszerűbb körülmények között is – itt jönnek a képbe a villámgyorsan elkészíthető, kelesztés nélkül készített kenyérfélék. Ezek a gyúrt kenyerek (cigánybodag, vakarcs, laska) általában vízből és lisztből álltak, egy kevés sóval ízesítve. Amikor gazdagabb kenyérféleséget készítettek, a tésztába víz helyett tejet, tejfölt gyúrtak, de elfért benne a zsír és a vaj is, sőt akár tojással is gazdagíthatták őket. Készítésük egyszerű, akár egy spórtetőn is hamar meg lehetett sütni ezeket.

A vándorlás útvonalán a cigányok egyrészt vásároltak a környékbeliektől (például húst, kukoricát, babot, kenyeret), másrészt összegyűjtötték az erdők és a mezők kincseit. Fogyasztották a szezonális erdei gyümölcsöket, gombákat, gyógynövényeket gyűjtöttek, illetve ahol adottak voltak a lehetőségek, rengeteg halat fogtak. Az édes tészták csak később váltak elterjedtté a köreikben, azonban ma már számtalan édes lepényt, süteményt készítenek ők is.

Nagy hírnévre tett szert a cigány vendéglátás: ha látogató érkezik, a házigazda nem lehet a vendégével zsugori - étellel és itallal kínálják a betérőt, azonban, ha az visszautasítja a figyelmességet, könnyen sértődés lehet a látogatás vége. Az év nagyobb ünnepein, lakodalmakkor és halotti virrasztáson a család presztízse múlott azon, hogy mennyire bőséges az ételkínálat: az ilyen eseményeken akár minden értéküket feláldozva meg kellett teremteniük a gazdag lakomát.

A romák körében az év legnagyobb ünnepe a húsvét és a búcsúk mellett a karácsony: ekkor az egész család, még azok a rokonok is, akiket a legtávolabb sodort a szél, összegyűlnek, hogy a szülői házban közösen megünnepelhessék Jézus születését. Ekkor olyan hagyományos, magyaros ételek kerülnek az asztalra, mint a töltött káposzta, a harcsapaprikás, vagy különféle zsírban gazdag sertésételek, csirkesültek – ezekért a finom falatokért és a békességért a házigazda hálát ad Istennek. Zenész családoknál a férfiak közt szokás a szentesti kántálás, illetve a családok rendszerint részt vesznek az éjféli misén is.

Csirkemell cigánypácban
Csirkemell cigánypácban

Recept: cigánypác

A pácolás folyamatával sokan találkozhattunk már korábban: ez egy egyszerű, a húsok előkészítésére irányuló feladat, aminek biztosan érezni fogjuk a hatását a tányéron. Ebben az esetben a választott húsunkat egy nedves pácban fogjuk érlelni – a pácolás hatására a hús nem csak ízletesebbé, hanem puhábbá is válik, aminek köszönhetően nyársételünk még hamarabb elkészül majd. Habár a pácunk legfőképpen a disznóhoz illik, alkalmazzuk nyugodtan bármilyen húshoz, akár marhához, nyúlhoz, vagy csirkéhez is (jelen esetben egyszerű csirkemellel dolgozunk).

Hozzávalók 500 g húshoz

  • 4 ek napraforgóolaj
  • 4 gerezd fokhagyma
  • 4 ek paradicsomsűrítmény (vagy ketchup)
  • 2 ek almaecet
  • 1 ek mustár
  • 1 tk só
  • 1 mk őrölt feketebors
  • 1 ek kristálycukor

A cigánypác elkészítése

A pác elkészítése végtelenül egyszerű: a szilárd hozzávalónkat, a fokhagymát törjük át fokhagymanyomón, majd egyszerűen keverjük össze a többi hozzávalóval. Ezután adjuk hozzá a pácot a nagyobb kockákra vágott húshoz, keverjük el alaposan, végül tegyük egy órára (vagy akár egy éjszakára) a hűtőbe, mielőtt nyársra húznánk a többi hozzávalóval együtt.

Recept: Nyárson sült csirkemell füstölt császárral és lilahagymával

A hagyományos roma konyha egyik legfinomabb fogása a szalonnával és hagymával összetűzött nyárshús, amit a legtöbb esetben sertéshúsból, vagy csirkehúsból készítenek. A recepthez mellékelt fényképen egy csirkemellből készült nyárs látható, azonban használhatunk helyette szaftos csirkecomb-filét, felkockázott tarját, sertéscombot és más sovány, vagy zsírosabb húsokat is. Aranyszabály, hogy minél soványabb alapanyagot használunk, annál több szalonnával húzzuk a húskockákat nyársra, hiszen az abból kisülő zsírtól lesz igazán szaftos a hagymás nyárs.

Hozzávalók

  • 500 g hús (csont nélküli csirke- vagy disznóhús)
  • 6 db lilahagyma
  • 200 g füstölt császárszalonna vagy baconszalonna
  • cigánypác

A nyársétel elkészítése

A kiválasztott húsunkat aprítsuk nagyobb méretű kockákra (kb. 3x3, vagy 4x4 cm), majd cigánypáccal ízesítve tegyük a hűtőbe egy órára. Ez idő alatt a húsunk puhábbá válik, a fűszerek aromája átjárja az ételünket. Készítsük elő a nyársakat (ez lehet fém hústű, sasliknyárs, hurkapálcika, vagy bármilyen, sütéshez alkalmas hőálló eszköz): szúrjuk rá felváltva a pácolt húsdarabokat, a kockákra vágott füstölt császárszalonnát (vagy más szalonnát), illetve a negyedelt lilahagyma fejeket.

A húsunkat elkészíthetjük szabadtűzön – kifejezetten alkalmasak az ilyen nyársak a kerti grillezéshez -, vagy sütőben. Ha odabent sütjük, akkor melegítsük elő a sütőt 180°-ra és állítsuk a sütőt grill módba. Fektessük a nyársakat sütőrácsra, alájuk helyezzünk egy tepsit, hogy felfogja a szalonnából és a húsból kisülő folyadékot, zsírt. Süssük a csirkés nyársakat 10 percen keresztül, a disznóhúsos nyársakat pedig 15 percen keresztül, míg a szalonnával együtt jól átsültek nem lesznek. Ezután sütőkesztyűvel óvatosan fordítsuk meg a nyársakat és süssük meg a másik oldalukat ugyanígy, grill módban.

"Vakarcs"

Recept: Vakarcs, avagy cigánykenyér kelesztés nélkül

A „vakarcs” fantázianévre hallgató kelesztés nélküli, egyszerű gyúrt tésztából készült kenyér (a bodaggal egyetemben) szerves részét képzi a roma gasztronómiának. Az alaprecept egy egyszerű, lisztből és vízből, vagy tejből gyúrt kenyértészta, azonban lehet tejföllel, tejszínnel, vagy tojással gazdagítva is készíteni. A vakarcs tésztájához célszerű egy kevés sütőport is kevernünk, hogy a kenyerünk megemelkedhessen, egy kicsit kevésbé legyen tömör. A tészta tetejét nem muszáj megkennünk tojással és rácsoznunk, azonban célszerű ezt a lépést sem kihagynunk, hiszen így sokkal esztétikusabb ételt készíthetünk.

Hozzávalók

  • 500 g búza finomliszt
  • 2 dl tej
  • 150 g füstölt császárszalonna (helyettesíthető 4 ek disznózsírral)
  • 1 dl víz
  • 1 mk só
  • ½ csomag sütőpor
  • 1 db tojás a kenéshez

A vakarcs elkészítése

Egyszerű kenyerünk készítéséhez konyhai mérleggel mérjük ki a lisztet, adjuk hozzá a sót, a fél csomag sütőport, majd tegyük félre. Vegyük elő a szalonnát, vágjuk le a bőrét, a húst pedig kockázzuk fel. Egy kevés indító zsiradékon (pl. 2 ek olaj) kezdjük el kisütni a szalonnakockák és a szalonnabőr zsírját; amikor kész van, szűrjük le a zsírt (a sült szalonnát használjuk más ételhez) és a szükséges mennyiséget a tejjel és a vízzel együtt gyúrjuk hozzá a vakarcs tésztájához.

A vakarcs tésztája akkor jó, ha a keverék már szép homogén, nem ragad oda sem a kezünkhöz, sem a deszkához. Amikor készen vagyunk a gyúrással, nyújtsuk ki a tésztánkat körülbelül ujjnyi vastagságúra és helyezzük sütőpapírral kibélelt tepsibe. Verjük fel az egy darab tojásunkat és ecsettel kenjük meg a kenyér tetejét, hogy szépen rápirulhasson. Ezután dekoráció gyanánt késsel húzzunk sekély, rácsos mintázatot a vakarcs tetejére.

Melegítsük elő a sütőt 170°-ra és hőlégkeveréses módban süssük ki a vakarcsot, míg enyhén aranybarna nem lesz a teteje (kb. 15 perc). Villával ellenőrizzük, hogy nem maradt-e nyers a tésztája: ha nem ragadt tészta a villa fokaira, akkor készen vagyunk. Vegyük ki a sütőből, hagyjuk langyosra hűlni, majd szeleteljük kockákra, vagy egyszerűen törjünk belőle kézzel.

Recept: Füstös lecsó egyszerűen

Az egyik legnépszerűbb, szabadtűzön is könnyedén elkészíthető bográcsétel nem más, mint a lecsó, amit készíthetünk szegényesen (csak zöldségekből), vagy egészen zsírosan, szalonnával és kolbásszal, sőt, sokan kedvelik tojásosan is, ami szintén laktatóvá varázsolja az ételt. A roma konyhában a lecsó bármelyik verziója közkedvelt, gyakran eszik kovászos kenyérrel, vagy olyan egyszerű, kelesztés nélküli kenyérféleségekkel, mint a vakarcs.

Hozzávalók

  • 4 db vöröshagyma
  • 4 db paradicsom
  • 4 db tv paprika
  • 1 db hegyes erős paprika (ízlés szerint)
  • 2 db tojás
  • 2 gerezd fokhagyma
  • só, bors ízlés szerint
  • 2 ek napraforgóolaj
  • a vakarcshoz sütött füstölt császár bőre

A lecsó elkészítése

Készítsünk egy sima lecsót: kockázzuk fel a megtisztított hagymát, paprikákat és paradicsomot egyforma méretűre, majd egy kevés olajon, sóval kezdjük el megdinsztelni a hagymát. Ízlés szerint már a hagymával süssük együtt a vakarcs készítése során hátramaradt szalonnabőrt (csak ízesítés céljából használjuk). Ha a hagyma félig összeesett, adjuk hozzá a tv paprikát, a csípős paprikát és a paradicsomokat, illetve a fokhagymát, sózzuk, borsozzuk és főzzük addig, míg az összes hozzávaló puha nem lesz.

Amikor a zöldségek megpuhultak, távolítsuk el a szalonnabőrt, majd keverjük a lecsós alaphoz a két darab felvert tojást. Főzzük a tojásos lecsót kevergetve addig, míg a tojás meg nem fő a lecsó szaftjában, majd tálaljuk a vakarcs és a nyársra tűzött hús mellé. A recepteket elkészíthetjük külön-külön, vagy együtt is, bármilyen hétköznapi alkalomra.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

roma

cigányság

lecsó

bográcsozás

ünnepek

kultúra

történelem