Megrohanták a magyarok az áruházakat: mindenkinek ez kell a hőségben?

Pénzcentrum   
  Megosztom
Megrohanták a magyarok az áruházakat: mindenkinek ez kell a hőségben?

Egekben az üdítők, a sörök és a jégkrémek iránti kereslet a hőség miatt, de nem csak a fogyasztási cikkekből fogy több a tavalyinál, hanem a ventilátorokért is megindult a roham. A Pénzcentrum most az áruházláncokat kérdezte a nyári vásárlói szokásokról.

Az üzletláncok tapasztalatai szerint az idén nyáron az alkoholos és alkoholmentes italok, a szezonálisan elérhető, kerti grillhez, napozáshoz, és kertrendezés kapcsolódó, illetve a különféle kiszerelésű és összetételű fagylaltok iránt ugrásszerűen megnőtt a kereslet. Ennek hátterében a legtöbb üzletnél a kánikulai meleget látják. Ezt az eladások a szokásosnál gyengébb nyár elejei számai is alátamasztják, amik még a nagy forróságok előtti időszakot jellemzik.

Valószínűleg ez áll annak a hátterében is, hogy a vásárlók egyre inkább keresik a kültéri időtöltéseket. Ez a vásárlói magatartást tekintve abban nyilvánult meg, hogy az idei szezonban is slágertermékké váltak a szezonális kikapcsolódáshoz kötödő termékek. Ilyenek például a kerti kiegészítők, a strandoláshoz szükséges kellékek. A Balaton környéki üzleteknél az nagy láncoknál általános tapasztalat a június-júlistól bekövetvezett ugrásszerű vásárlószám-növekedés, de többük számolt be arról, hogy ez nem ment a fővárosi üzletek forgalmának rovására sem.

Az Auchan tájékoztatása szerint az idei szezon jóval erősebben indult a tavalyinál. Közel kétszámjegyű fejlődést tapasztaltak a sörök, könnyebb rozé és fehér borok esetében, a víz és üdítőknél pedig még jelentősebb a bővülés, de az is igaz, hogy ez csak a kánikulai napokra jellemző. Úgy vélik, ennek oka az lehet, hogy 2020-ban nem volt ilyen tartósan magasan a napi hőmérséklet.

Több üzletlánc is azt tapasztalta, hogy érezhető a nyaralási szezon megindulása miatt egy eltolódás az egyes, különböző településeken található üzleteik forgalmában. A Tesco szerint, ha a tavaszi hónapokat vetjük össze a nyáriakkal, akkor jelentősnek a szezonalitás mértéke a Balaton parti boltjaikban; jellemzően minél közelebbi egy bolt elhelyezkedése a vízparthoz, annál jobban érezhető ez a szezonalitás. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy az időjárás is hatással van erre, rosszabb idő esetén az emberek érezhetően kevesebbet vásárolnak.

Emellett a Tesconál azt is megfigyelték, hogy a járványhelyzet javulása miatt az emberek bátrabban és gyakrabban járnak boltokba, s ezzel párhuzamosan a kosárérték, épp a megnövekedett kosárszám miatt enyhén csökkent. Ennek a két tényezőnek az eredményeként a heti átlagos eladásaik országos szinten – eltérő mértékben, a Balatonhoz közeli áruházak esetében valamelyest nagyobb számban – növekedni tudtak.

Az ALDI-nál is azt tapasztalták, hogy a turisztikai szempontból kiemelt, Balaton környéki üzleteknél június közepétől érezhető volt ugrásszerű vásárlószám-növekedés, a nyári szezonban ezért várhatóan jelentősen erősödik majd a térségben található ALDI-üzletek forgalma.

A Spar üzleteiben a budapesti és a balatoni üzletek közti eltolódás a szokásos mértékű: az idei év eddigi tapasztalatai alapján nem nőtt a korábbiaknál nagyobb mértékben. A Balatonon és a fővárosban is érzik a külföldi turisták hiányát, a magyarok pedig a SZÉP kártya adta könnyítések miatt sok pénzt költenek el az üzletek helyett a vendéglátásban.

A ventilátor és a napernyő az idei nyár slágerei

A Spar tapasztalatai szerint az idei év slágertermékei egyelőre az üdítők, ásványvizek, sörök és egyéb alkoholos italok, valamint a jégkrém és zöldségek-gyümölcsök. A Tesco tapasztalatai alapján is jellemző, hogy teljes termékkörök válnak ilyenkor slágerré; idén alapvetően a legnagyobb szezonális növekmény a fagylalt kategóriában figyelhető meg, ahol a heti átlagos eladás a langyos tavaszi hónapokhoz képest közel háromszorosára tudott nőni – természetesen ez is erősen időjárásfüggő és más faktorok is közre játszottak a nagyobb érdeklődésben, növekményben a vásárlói szokásokon felül. Az ALDI is arról számolt be, hogy ugrásszerűen megnőtt a fagylaltok, jégkrémek iránti kereslet. Ez a trend viszont üzleteikben évek óta megfigyelhető, az idei év eddigi tapasztalatai alapján ebben szignifikáns eltérés nem tapasztalható, a fogyasztás mennyisége viszont jól megfigyelhetően évről-évre növekszik és ebben az idei szezon sem kivétel.

A Sparnal ezen felül hatalmas érdeklődést tapasztaltak a kisebb non-food kategóriák, mint pl. napernyők, kempingkellékek, grillezéshez szükséges eszközök vagy épp a kültéri játékok iránt is, itt is akár duplájára is nőhetett a heti eladások száma. Illetve náluk is erős növekedést mutatnak az italok, a sör kategória átlagos heti eladása 52%-kal nőtt, míg a vízé 46%-kal.

Az Auchan úgy tapasztalta, náluk a szezonális termékek iránt nőtt meg leginkább az érdeklődés, úgy, mint a medence, a medence kiegészítők, a klímák, ventilátorok, grill termékek iránt Utóbbi esetben az ehhez kapcsolódó élelmiszerek iránt is). De a kertápoláshoz kapcsolódó termékek (fűnyíró, fűkasza, damil, locsolás kiegészítők) is nagyon népszerűek az itt vásárlók körében, valamint a sör és a vizek irántii keresleti növekedés is jelentős. A jó idő megjelenésével pedig a jégkrémek esetében is a többi üzletes hasonlóan szignifikáns mértékű emelkedést érzékeltek, a legjelentősebb fejlődés náluk a multipack és a családi jégkrémek esetében látható.

Címlapkép: Getty Images

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz!

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidék

tesco

aldi

hőség

pénzcentrum

jégkrém

sörök

üdítők

ventilátor

napernyő