Állandó a toborzás: több mint 30 nyitott pozíciója van a Kiflinek

Pénzcentrum   
  Megosztom
Állandó a toborzás: több mint 30 nyitott pozíciója van a Kiflinek

"A probléma inkább az, hogy tehetséghiány van. Ez nehéz munka, nagyon dinamikus a környezet, nem mindenkinek való. Nehéz megtalálni a megfelelő embereket, megfizetni őket már kevésbé problémás" - mondta el a Pénzcentrumnak adott interjúban Peter Klekner, a Kifli.hu CEO-ja. A vezetővel többek között az egyre éleződő kiskereskedelmi versenyről; a Kifli napi rendelésszámairól; az óriási munkaerőszükséglétről és arról is beszélgettek, vajon terveznek-e új területek felé terjeszkedni vagy Budapesten akár hús vér boltot nyitni.

Pénzcentrum: Elég forró most a kiskereskedelem online szegmense –a Lidl viszont teljesen e nélkül tört az élre Magyarországon. Most akkor mennyire pörög valójában az online kereskedelem? Ehhez képest mekkora lehetőség rejlik még benne országosan?

Peter Klekner: Valóban nagy a lendület a piacon, az offline és az online kereskedelemben is. A járvány viszont jelentősen megnövelte azt az igényt, hogy az emberek online vásároljanak be. Nekünk az a célunk, hogy az áruházban töltött időt másra használják a vásárlók, a családdal töltsék vagy bármivel, amit szeretnek csinálni. Ez lenne az igazi célja az online bevásárlásnak, de ez még nagyon az elején tart Magyarországon. A többi országhoz képest még bőven van tér a növekedésre, de azt a fogyasztók fogják eldönteni, hogy mennyire veszik majd ezt ténylegesen igénybe.

A pandémia alatt óriásit nőtt a Kifli. Ez tart még most is vagy realizálódik egyfajta visszarendeződés?

A pandémia egy nagy ugrás volt a zéróból az ezerbe, most is dinamikus növekedésben vagyunk, de nem olyan nagy ugrásokban. Visszarendeződésről tehát nem nagyon lehet szó, mert még mindig napi szinten nagyon sok ember vág bele az online bevásárlásba. Az a dinamika, amit vártunk pandémia nélkül, megvan, a „pandémiás” nagy ugrás nincs meg.

Be tud telítődne egy Budapest nagyságú piac, mit gondolsz mennyi szereplőt bír el például a város és az agglomerációja?

Ez nem kifejezetten város kérdése, hiszen mi ott vagyunk, ahol a fogyasztók. Ez egy dinamikusan változó piac nekünk, ha nyaralni mennek a vásárlók, akkor mi is oda megyünk, lásd a Balatoni régiót. Az élelmiszerpiac nagyon nagy világszerte és Magyarországon is. Nagyon sok játékos fér el a piacon, úgyhogy bőven van itt még hely és kihasználatlan kapacitás.

Hogyan alakulnak a napi rendelésszámok a Kiflinél?

A pandémia alatt nagyon kilengő volt, most 4000 rendelés körül járunk napi szinten.

A Balatonnál megmaradt a vásárlói réteg?

Nagyon látszik az, hogy utazik a vásárló. Abban az időszakban, amikor a vásárlóink a Balatonnál voltak, nőtt a rendelésszám, amikor visszajöttek Budapestre, csökkent. A balatoni rész, amit bővítettünk, megmarad, és a rendelésszámokhoz igazítjuk a futárjárást.

A magyar vásárlók rendkívül árérzékenyek –a Kifli viszont tudatosan egy drágább szegmensre lő alapból. Miért? Itt a legkönnyebb a minőséggel kialakítani egy biztos fogyasztói bázist? Kik a Kifli elsődleges vásárlói? Mennyire lehet bővíteni ezt a vásárlói bázist?

A Kifli életében a minőség, a jó étel, az egészséges életstílus kapja a legnagyobb hangsúlyt. Az egész portfóliónk úgy épül fel, hogy ezt képviseljük. Ezzel párhuzamosan azt látjuk, hogy a vásárlók is folyamatosan mozdulnak abba az irányba, hogy nem mindegy például, milyen tojást esznek reggelire, és mi jó minőségű kínálatot szeretnénk adni nekik. De nálunk is megjelennek az árban sokkal elérhetőbb termékek is. Célunk tehát, hogy ne csak prémium termékek, hanem nagy választékban a tipikus szupermarket áru is elérhető legyen nálunk, minden, amit egy ember napi szinten vásárolhat.

A ti vásárlórétegetek mennyiben másabb, mint egy átlagos szupermarket-vásárló?

Nagyon vegyes a kép. A napi bevásárlásokat mindenkinek el kell intéznie, függetlenül attól, hogy mennyi pénze van, vagy hogy mi a titulusa. A gamertől a menedzseren át, az idős hölgyig megtalálható mindenki, aki nem akar cipekedni. Egyszóval mindenféle vásárló van az adatbázisban.

Miért választják az emberek a Kiflit a vásárlói visszajelzések alapján?

Az online piacot még kezdő piacnak lehet nevezni, most alakul. Kevés a játékos is, ezért is kicsi. A törzsvásárlóink már szinte nem vásárolnak be máshol, és próbálunk velük olyan szinten is kommunikálni, hogy ne is kelljen nekik. Javasolhatnak termékeket, most pl. 2500 visszajelzést kaptunk, hogy milyen termékeket látnának szívesen a választékunkban. Van egy olyan vásárlói réteg, aki vegyes, vásárol még a klasszikus módon boltokban, de azért rendszeresen rendel tőlünk is. Rajtuk kívül pedig vannak még a bepróbálkozók, akik kipróbálják a szolgáltatásunkat. A bevásárlások viszont jellemzően nagybevásárlások nálunk, nem olyan, hogy behajigálok pár dolgot a kosárba, és távozom a boltból.

Van olyan statisztika, hogy hányszor és milyen időn belül tér vissza, aki egyszer már bevásárolt nálatok?

Annyit elmondhatok, hogy a legtöbb vásárlónk többször is rendel tőlünk, hetente akár 1-2 alkalommal is.

A Kifli nemrégiben átalakította a házhozszállítási díjait, úgy hogy sávosan már nem ugyanazt az árat kellett fizetni 15 ezer forint alatt – ez bizonyos esetekben dráguláshoz vezetett. A cég kommunikációja viszont arról szólt, hogy ez nem drágulás, mert amúgy is kevesen rendelnek 15 ezer forint alatt.

Próbáljuk optimalizálni a logisztikai kapacitásunkat, ezért a csúcsidőszakok drágultak. De a törzsvásárlók abban a periódusban vásárolnak legtöbbet, és mivel kiemelkedő átlagban ők többet költenek 15 ezer forintnál, ami az ingyenes szállítás feltétele, ezért ők nem érzékelik az emelkedést. Azokban az időszakokban viszont, amikor sokkal szabadabb a logisztikai kapacitás, akkor olcsóbbá válik a kiszállítás. A változást tehát csak a logisztikai kapacitás még jobb kiaknázása hívta életre.

A gyógyszerek mennyire jelennek meg a kosarakban? A magyar termékek aránya milyen?

Mi kimondottan be vagyunk állítva arra, hogy helyi termelőkkel és cégekkel dolgozzunk és segítsük őket nőni. Vagy akár túlélni egy nehezebb időszakot is. A portfólióban nagyon magas a magyar termékek aránya. A minőség nagyon döntő, nem azért van magyar termék, hogy olcsó legyen. Ezt sikerül is megvalósítani. Több mint 40 százalék a magyar termékek aránya, a fogyasztók kérik, szeretik, rendelik. A tipikus kosárban mindenféle van, ahogy egy bevásárlásnál. A gyógyszer is mindennapos.

Egy korábbi közleményetekben közzétettétek, hogy általában a délelőtti órákban van a legtöbb kiszállításotok. Ez azért furcsa, mert aki délelőtt otthon van, azok családanyák, home office-osok, és a nyugdíjasok. Áll még ez a besorolás?

Vegyes a kép, és folyamatosan változik is. Volt egy időszak a pandémia után, amikor a vásárlók még úgy érezték, hogy előre kell rendelni, és vasárnap rendeltek hétfőre. Amióta elértünk egy megbízható szintet, hogy kicsit kényelmesebben tudnak helyezkedni, akkor vásárolnak be, amikor kell nekik, mivel tudják, hogy négy órán belül kimegy a rendelés. Ez nagyon megtolja az idősávokat. A reggelek mindig nagyon erősek, sok ember a friss pékárut rendeli meg, hogy ott legyen reggelire, és vannak olyanok, akik meg estére rendelnek. Volt olyan, hogy a péntekek voltak kiemelkedőek, most több ilyen nap is van. Nagyon függ a vásárlóktól, a szokásoktól. Ha a vásárlók megszokják, hogy megbízhatnak abban, hogy megérkezik az áru, akkor kicsit komfortosabban rendelnek. Ennek örülünk.

Lehet azt mondani, hogy a magyar vásárlóknak egyfajta Achilles-ina a szállítási költség?

Nem érzékeljük, mivel elég nagy bevásárlásokat intéznek nálunk, a többség 15 ezer forint felett van. Ha valaki nagybevásárlásokat csinál, aztán szeretne egy kisebbet, ott van a Kifli Prémium lehetősége, amit megvásárolhat, és akkor korlátlanul bevásárolhat bármilyen értékben bármikor.

Mi vezetett a Prémium-tagság bevezetéséhez? Mi a koncepció e mögött az újítás mögött? Ez egy fajta klub?

A vásárlóink kimondottan kérték, hogy legyen egy ilyen lehetőség. Ez egy csoportszintű szolgáltatás, amit minden országban bevezetünk folyamatosan. Azoknak a vásárlóknak szól, akik nagyon gyakran vásárolnak be nálunk, vagy valami okból nagyobb kényelemre van szükségük, vagy jobban akarják tervezni az idejüket, itt ugye 15 perces idősávokra is van lehetőség rendelni. Gyakran van olyan, hogy például az expressz szolgáltatást is használják, az például alapból be van építve a csomagba. Nem is a klub a fontos, hanem a még magasabb szintű szolgáltatás.

Mikor vezettétek ezt be?

Májusban, és már több ezer vásárló előfizetett rá. Sikeresnek tartjuk. Az elején egy kicsit kellett csiszolni rajta, de most már beállt és a vásárlók is elégedettek vele.

Meddig lehet bírni azt a mértékű növekedést, amit például a Kifli is produkált a pandémia alatt, munkaerővel?

Nálunk annyira nagy a dinamika, hogy dinamikus tervezéssel dolgozunk. Már a nyár és a szeptember közötti kilengés is jelentős a munkaerőre nézve. Állandóan toborzunk, raktári és futárszinten partnerekkel dolgozunk. Több mint 30 pozíció van nyitva majdnem állandóan a saját állomány tekintetében, a műszakok pedig a raktárban napi szinten vannak tervezve. A minőséget betanítással biztosítjuk. Ha a partner végrehajtja a szolgáltatást, az nem jelenti azt, hogy nem adunk neki oktatóanyagot, vagy hogy nem segítünk neki, hogy megfelelően végrehajtsa a munkát.

Mekkora most a kiszállítói flotta?

Kb. 150 autóval rendelkezünk.

De ennél sokkal több az ember.

Igen, kb. kétszer ennyi a futár.

Sikerül ezt kizárólag magyar munkaerővel fedezni?

Nemzetközi cég vagyunk minden szinten, iroda, raktár, futár nagyon vegyes és átjárható. Vannak magyarok, akik Prágában dolgoznak, most már négy ország van, minél több országot nyitunk, annál vegyesebb a csapat. Magyarország, Ausztria, Csehország és Németország, itt már mind jelen vagyunk. Ez pedig magával hozza a munkaerő áramlását is.

Az interjú ide kattintva folytatódik tovább.

Címlapkép: Getty Images

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidék

pénzcentrum

kifli.hu

online bevásárlás