Szigorú büntetés jár a magyar utakon: börtönbe is kerülhet, aki pofátlanul vezet
Ezen a héten a Pénzcentrum videóblogja, a CashTag a leggyakoribb bunkóságokkal foglakozott, amelyekkel a közutakon találkozhatunk. Kapóra jött a Mercedestől kapott tesztautó is, amely teljes mértékben megfelel a sztereotípiáknak: egy nagy, sötét színű terepjáró. Az egyes szituációk megértésében a Kreszprofesszorként is ismert Pető Attila közlekedési szakértő segített.
Bizonyára sokan megrettennek, ha a visszapillantóban egy nagy, fekete autót látnak közeledni. Hiszen az ilyen gépjárművekben jellemzően olyan sofőrök ülnek, akik tesznek a közlekedési kultúrára, sőt sok esetben agresszívak is. A Pénzcentrum videóblogja, a CashTag ezen a héten a legelterjedtebb autós bunkóságokkal foglalkozott a Kreszprofesszorként is ismert Pető Attila közlekedési szakértő segítségével.
Fénykürt, avagy a villogtatás
A fénykürtöt gyakran használjuk a mindennapi közlekedésben, és minden bizonnyal az is előfordult már, hogy minket villognak le az útról. A Kreszprofesszor aláhúzta: maga a funkció az autóban nem ördögtől való, hiszen ha például valaki lemond az elsőbbségéről, kiengedi a másik autóst maga elé, akkor is villogással jelez.
A KRESZ megengedi a fénykürt használatát: például balesetveszély esetén a duda helyett, de az is benne van a szabályban, hogy lakott területen kívül, előzési szándék jelzése céljából is lehet villogni. Persze, azért mindennek van határa...
Szerintem a legbunkóbb megoldása a fénykürt használatának az, amikor mögénk ér egy autó, elkezd villogni, hogy menjünk onnan, nem tudunk odébb menni, erre átvált a távolsági fényszóró folyamatos használatára, kiégeti a szememet a tükörből. Azt hiszem, ez nem egy etikus magatartás
- mondta a szakember.
A bűvös leállósáv
Az is gyakori jelenség, hogy egyesek a leállósávon előzik meg a dugókat az autópályákon, vagy ott állnak meg pihenni. Viszont a KRESZ nagyon szigorúan szabályozza, hogy ki és mikor használhatja a leállósávot.
Egyszerű autósok egyetlen egy esetben, ha olyan műszaki hibát észlelnek, amivel a továbbhaladás lehetetlen, tehát egy irányjelző hibája miatt se álljunk le a leállósávon
- hívta fel a figyelmet Pető Attila. Hozzátette: ismert statisztika, hogy Európában 30 percenként meghal valaki a leállósávon.
A leállósávon való tartózkodás, akár állok, akár haladok, nemcsak szabálytalan, hanem balesetveszélyes, nagyon súlyos balesetet lehet szenvedni
- emelte ki a Kresszprofesszor, aki olyan esettel is találkozott már, hogy valaki csak cigarettázni húzódott félre, és halálos balesetet szenvedett.
A leckéztetők
Szintén alacsony (érzelmi) intelligenciáról tesz tanúbizonyságot az a sofőr, aki leckéztetni próbálja a többi közlekedőt. Pető Attila is megerősítette, hogy ez a magatartás szerves része a magyarorszái közlekedésnek.
A legjobb példa erre a büntetőfékezés. Én magam nem értem ennek a lényegét, főleg olyan videókat látva, amikor a lefékező járműbe belement a hátsó jármű. Hát összetöröm magam! Hogy akarom megleckéztetni a másikat, ha nekem is károm származik ebből?
- példálózott a Kreszprofesszor. Kiemelte, hogy a büntetőfékezés a jelenlegi szabályok szerint közúti veszélyeztetésnek is minősülhet, ami akár bűncselekmény is lehet, súlyos büntetést is vonhat maga után.
Szólnak a hangkürtök
A leckéztetés egy másik válfaja a dudálás, ami szintén jelen van a magyar közlekedésben - bár nem annyira, mint amennyire a keleti, déli országokban szokták használni a sofőrök.
A KRESZ megengedi a hangkürt használatát, méghozzá szintén balesetveszély esetén, és előzési szándék jelzésére lakott területen kívül. Jó tudni, hogy kimeríti a KRESZ zavarás tilalmának a fogalmát, amikor agrsszívan rádudálok egy másik járművezetőre
- ismertette a közlekedési szakértő. Hozzátette, azzal például nincsen baj, hogy dudálással jelezzük egy másik sofőrnek, ha például elbambult a zöld lámpánál, de az már szabálysértés lehet, ha ezt követően még tovább nyomjuk a kürtöt.
Pető Attila elmondta, hogy a szabálytalanságokért kapható büntetések mértékét jogszabály rögzíti. Ez alapesetben legkevesebb 10 ezer forint pénzbüntetést jelent, de ha mondjuk gyalogátkelőn állunk meg, az már 30 ezer forint bírság. A leállósáv használatáért akár 100 ezer forintos büntetés is járhat, gyorshajtás esetében pedig 600 ezer forint a bírság felső határa.
Ha pedig a szabálysértéssel együtt valamilyen baleset is történik, vagy kimerítjük a közúti veszélyeztetés fogalmát, akkor onnantól bűncselekménnyel is megvádolhatnak bennünket, a büntetőpontok, jogosítvány bevonása mellett akár börtönbe is kerülhetünk.
Címlapkép: Getty Images
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)