Nesze neked benzináremelés: virágzik a fekete-fuvarozás a vidéki Magyarországon

HelloVidék   
  Megosztom
Nesze neked benzináremelés: virágzik a fekete-fuvarozás a vidéki Magyarországon

Egyre nehezebb helyzetben vannak a magyarországi taxisok, amellett, hogy a koronavírus-járvány ezt az ágazatot sem kímélte, a növekvő üzemanyagárakkal is szembe kell nézniük. A folyamatosan emelkedő és állandó költségek miatt egyre nehezebb fenntartani a taxis vállalkozásokat. A személytaxi- szolgáltatást hazánkban egyéni és társas vállalkozások végzik annak összes előnyével és hátrányával együtt. Az Országos Taxiszövetség szerint, a pandémia után, sok fiatal látott fantáziát a taxizásban, de az igen magas beruházási költségek miatt, csak azok tudtak talpon maradni, akik családi segítséggel tudták elindítani és fenntartani a vállalkozásukat. A szervezet elnökével Metál Zoltánnal beszélgettünk.

Az elszálló energiaárak, és a magas infláció miatt hasonlóan a többi ágazathoz, a taxisok sincsen könnyű helyzetben. A vállalkozónak nemcsak a havi költségeit kell kitermelnie a bevételből – az aktuális tarifa használatával –, hanem abból a saját bérét, illetve a gyors jármű-amortizáció miatt a következő autójának a beszerzési árát is, legalább ötévenként újra és újra. Januárban ráadásul a taxisok, és más autósok, fuvarozók is mélyen a zsebükbe nyúlhatnak, mivel 41 forinttal emelkednek az üzemanyagárak a jövedékiadó-emelés miatt.

A kormány 2021-ben 3 milliárd forinttal támogatta a vállalkozásszerű személyszállításra használt villanyautók vásárlását, miközben a taxisok amúgy is jelentős kedvezményeket kapnak bármilyen új autó árából. Ennek ellenére mégse beszélhetünk hurráoptimizmusról, mivel az ágazatban dolgozók száma azóta jócskán megcsappant, és félő, hogy a jövő évi benzínáremelés csak tetézi az amúgy se könnyű helyzetet.

A szolgáltatóknak egyre nagyobb kockázatot jelent az árképzés. Még ha indokolt is, de figyelembe kell venni azt a lélektani határt, amit az utas még képes megfizetni a személyszállításért. A helyközi személyszállításban már évek óta virágzik a fekete-fuvarozás, amire egyre nagyobb igény van. Minél kevesebb piaci szereplő van egy régióban, annál könnyebben alkalmazkodik a kereslet a kínálathoz

- kezdte lapunk megkeresésére Metál Zoltán.

Az Országos Taxis Szövetség elnöke szerint azokon a településeken, ahol bármilyen szabályozott árképzés van a települési Önkormányzat szabályozásában, ott állandó és rendszeres egyeztetésre volt, van és lesz szükség. Az elmúlt 12 évben nem volt még arra példa, hogy egy választási évben a települési Önkormányzatoknak prioritása lenne a taxik díjának esetleges korrekciója.

A pandémia után újra vonzó lett taxisszakma

Arra a kérdésre, hogy van-e elég taxis, fontosnak tartotta elmondani, hogy szerencsére a pandémia után, sok fiatal látott fantáziát a taxizásban, de az igen magas beruházási költségek miatt, csak azok tudtak talpon maradni, akik családi segítséggel tudták elindítani és fenntartani a vállalkozásukat.

Ahhoz, egyébként hogy valaki taxisnak álljon minimum két éves jogosítvány, EÜ 2 csoport, PÁV II, személytaxi-vezető vizsga 5 évenkénti ismétlődő megújító tanfolyami képzéssel és hatósági KRESZ vizsgával, taxis vállalkozói tanfolyam és vizsga, pénzügyi megfelelés, adótartozás mentességi igazolások, erkölcsi bizonyítvány, taxióra, annak 2 évenként hitelesítése, pénztárgép, kommunikációs eszközök, stb.

Metál Zoltán szerint a rendeleti előírás és szabályozás nem változott az elmúlt 8 évben, de mivel egyre korszerűbbek az újabb autók és egyre többen arra törekednek, hogy viszonylag kisebb fogyasztású járművet használjanak, ezért látványos a taxi-flotta megújulása.

Nem kell tartani újabb taxisblokádtól

Kíváncsiak voltunk arra is, hogy csökkent a taxisok érdekérvényesítő képessége Magyarországon, Metál Zoltán a HelloVidéknek elmondta, hogy az elmúlt 13 évben a Kamarákkal együtt, kéz a kézben segítették a szakminisztériumokat, a Hatóságokat és az Önkormányzatokat is a szakma problémáinak megértésében.

Ha szükségesnek éreztük, egységes és egyszerű javaslatokat fogalmaztunk meg a változásra. Mi partnernek tekintettük mindig is ezeket a hivatalokat, folyamatos és korrekt jelenleg is az együttműködés

- tette hozzá.

Az utóbbi években gombamód megszaporodtak vidéken a különböző fuvarszervező cégek is, amelyek közül sokan nemcsak belföldre, de már külföldre is szerveznek szállításokat. Adódik a kérdés, hogy a taxisok, hogy tudják felvenni a versenyt ezekkel a társaságokkal. Ezzel kapcsolatban Metál Zoltán azt mondta lapunknak, hogy a taxisok többsége fuvarszervezőhöz kapcsolódik, mert onnan kapja a rendszeres fuvart, így érdeke a csatlakozás.

Címlapkép: Getty Images

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

gazdaság

taxi

interjú

áremelkedés