Ezt jobb, ha tudod a növényi tejekről: úri huncutság, vagy az egészség záloga?

Liszkai Attila   
  Megosztom
Ezt jobb, ha tudod a növényi tejekről: úri huncutság, vagy az egészség záloga?

Az utóbbi években rendkívül megnőtt a növényi alapú tejek népszerűsége. Az új termékek jó alternatívát jelentenek a tehén- és kecsketej helyett, egy felmérés szerint 2012-től 2018-ig a világon 61 százalékkal nőtt azoknak a fogyasztóknak a száma, akik az állati eredetű tejtermékek helyett a növényi tejeket preferálják.

Rengeteg receptben lecserélhető a tehéntej növényi alapú tejekre, és ezt sokan ki is használják. A növényi tejekben sok a tápanyag, míg általában kevés kalóriát és szénhidrogént tartalmaznak, bár általában jóval kevesebb protein található bennük, mint a tehéntejben, írja a Natural Living Ideas.

Mi a különbség?

Ha nem ismerjük a különféle növényi alapú tejtermékeket, fel sem merül bennünk, hogy valami másra cseréljük le a tehéntejet. Amennyiben nincs tejérzékenységünk, vagy tejallergiánk, vagy más olyan egészségügyi állapotunk, ami megkívánná az állati eredetű tej mértékletes fogyasztását, vagy mellőzését, nem szükséges változtatnunk a már bevált és megszokott fogyasztási szokásainkon, de érdemes kipróbálnunk más termékeket is, ugyanis a növényi tejek rengeteg egészséges tulajdonsággal rendelkeznek.

A tehéntejnek, kecsketejnek és juhtej nagy előnye például a magas kalcium és D-vitamin tartalom, ezek ugyanis erősítik a csontokat, és az immunrendszert. Az állati eredetű tejekben sok a kálium és a protein is, így nem kérdéses, hogy igen táplálóak, mégis sokan inkább a növényi tejeket választják, ennek általában az az oka, hogy ki szeretnék hagyni étrendjükből a telített zsírsavakat és a szénhidrátot.

A növényi tejek fajtájuktól függően igen eltérőek lehetnek, így nehéz egységesen összehasonlítani őket a tehéntejjel. Sok közülük igen kevés kalóriát tartalmaz, szemben a tehéntejjel, így annak, aki fogyni szeretne, jó opciót jelent például a mandulatej, ugyanis ennek a legkisebb a kalóriatartalma. A növényi tejekben jóval kevesebb a szénhidrát is, ami azok számára jó hír, akik alacsony szénhidráttartalmú étrendet követnek. A szív- és érrendszeri betegségben szenvedők közül is sokan választják inkább a növényi tejeket, mivel ezekben általában nincs telített zsírsav, amit a kutatók a mai napig összefüggésbe hoznak a szívroham kialakulásával.

A tehéntejben lévő magas proteintartalmat a növényi eredetű tejek nem tudják pótolni, így ha a cél az izomnövelés, vagy az izomszövetek javítása, akkor érdemes az állati eredetű tejeknél maradnunk. Ezzel szemben van egy tápanyag, ami csak a növényi tejekben található meg, ez pedig nem más, mint a növényi rost. Növényi eredetüknek köszönhetően néhány magból készített tejnek kifejezetten magas a rosttartalma, melynek hiánya akár súlyos következményekkel is járhat. A növényi rostok fokozott bevitelével nagyban csökkenthetjük a szívkoszorúér-betegség, a stroke, a magas vérnyomás, a cukorbetegség, és az elhízás kialakulásának esélyét.

Mandulatej

A növényi eredetű tejek közül a mandulatej a legnépszerűbb, mivel íze enyhén édeskés, és rendkívül alacsony a kalóriatartalma: egy bögrényiben mindössze 20-40 kalória található, emellett pedig vannak olyan fajtái melyeknek még a tehéntejnél is magasabb a D-vitamin tartalma, ráadásul sok bennük az E-vitamin, ami jó a bőrnek, a hajnak és a körmöknek. A mandulatej negatívuma, hogy nagyon kevés a proteintartalma: egy bögrényiben körülbelül 1 grammnyi található. A mandulatej literes kiszerelése 800 forint körül mozog.

Kesudió tej

A kesudió tej is egyre népszerűbbé vált, és nem is véletlen: mivel mag alapú termékről beszélünk, ezért igen egészséges, ez megnyilvánul például abban is, hogy telítetlen zsírsavakat tartalmaz. A mandulatejhez hasonlóan, a kesudió tej is nagyon kalóriaszegény, egy bögrényiben mindössze 40-50 kalória található.

Az, hogy milyen tápanyagok találhatók meg a kesudió tejben, nagyban függ attól, hogy milyen márkát választunk, de ezek a termékek általában tartalmaznak kalciumot, D-vitamint, és magnéziumot. A kesudió tej esetében épp ezért érdemes megnézni a dobozon a címkét, melyből kiderülnek az összetevői. A kesudiótej a mandulatej árkategóriáját követi, egy liter körülbelül 800 forintba kerül.

Rizstej

A rizstej az egyik legkevésbé allergén növényi tejhelyettesítő, ráadásul könnyen emészthető. Megtalálhatóak benne egyes esszenciális aminosavak, E- és B-vitamin, vas, foszfor, magnézium, kálium és kalcium is. Fogyasztása azoknak is ajánlott, akiknek magas a vérnyomása, ugyanis nátriumtartalma alacsony. Energiatartalma, fehérjetartalma, és zsírtartalma is alacsonyabb, mint a 2,8%-os zsírtartalmú tehéntejnek, azonban szénhidráttartalma majdnem a kétszerese. A tehéntejjel ellentétben nem tartalmaz koleszterint, és kalciumot sem, ez utóbbit a gyártók pótolni szokták a termékben. A rizstej ára 500-800 forint között mozog.

Kendermag tej

A kendertejet egészséges zsírtartalma miatt fogyasztják sokan, ugyanis tartalmaz Omega 3 zsírsavakat, ami jót tesz a szívnek, és az agynak is. Emellett a kendertejben igen előnyös arányban fordul elő az omega 3 és az omega 6 zsírsav, ami rendszeresen fogyasztva csökkenti a krónikus szívbetegségek kialakulásának esélyét, és táplálja a bőrt.

A kendertejben valamivel több kalória található, mint a mandulatejben, vagy a kesudiótejben; egy bögrényi kendertej körülbelül 60-80 kalóriát tartalmaz, ezen kívül gazdag D-vitaminban, kalciumban, vasban, és magnéziumban. A kendertej hátránya, hogy ára valamivel magasabb a többi növényi tejhez képest, egy liter belőle 1000-1300 forintba kerül.

Szójatej

Az összes növényi tej közül a szójatej múltja nyúlik vissza a legrégebbre, és alapvetően Kínából származik. A magokból készült tejekkel ellentétben a szójatejnek igen magas a kalória- és proteintartalma. Előbbi 110-130 körül mozog egy bögrényi mennyiségnél, utóbbiból pedig akár 8 gramm is lehet. Természetes formájában nagyon kevés benne a mikrotápanyag, ezek a következők: vas, magnézium, kalcium, és D-vitamin, bár ezeket a feldolgozás során hozzá szokták adni a termékhez. A szója alapú italok általában alacsony szénhidráttartalmúak. A szójatej nagy előnye, hogy olcsóbban is hozzájuthatunk, mint más növényi tejekhez, 1 liter szójatej ára ugyanis 400-800 forint között mozog, ráadásul sok üzlet árusítja, míg más növényi tejekhez nehezebb hozzájutni hazánkban.

Borsótej

A borsótej egy újabb fajta a növényi tejek között, de rengeteg jó tulajdonsága van, természetesen itt is sok függ attól, hogy melyik gyártótól vásárolunk. Általában ezekben a termékekben is van D-vitamin, vas, kálium, de nagy előnye a többi növényi alapú tejjel szemben, hogy körülbelül ugyan annyi proteint tartalmaz, mint a tehéntej. Hatalmas pozitívuma minden tejjel szemben, hogy allergén-barát, ugyanis egyáltalán nem tartalmaz tejet, laktózt, mogyorószármazékot, vagy szóját. Bár a borsótejnek rendkívül sok pozitív hatása van, mivel egy kifejezetten újfajta termékről van szó, egyelőre hazánkban még nem forgalmazzák.

  Megosztom

hellovidék

tej

tejipar

növényi tej

mandulatej

kesudió tej

rizstej

kendermag tej

szójatej

borsótej

allergia

tejallergia

egészség

táplálkozás