Ezek a magyar borcímkék mindenhol kitűnnek: tényleg ennyit számít a csomagolás?

Dömötör Nikolett   
  Megosztom
Ezek a magyar borcímkék mindenhol kitűnnek: tényleg ennyit számít a csomagolás?

Manapság többen vásárolnak bort a szemükre hagyatkozva, mint valaha, háttérbe szorítva olyan szempontokat, mint a szőlőfajta vagy a pincészet. Most olyan magyar borcímkéket mutatunk, amik különlegességükkel kitűnnek a piacon.

Nagy közhely, de igaz, hogy bizonyos helyzetekben a külcsín legalább annyira fontos, mint a belbecs. Sok más mellett ezt a borokra is lehet vonatkoztatni: hiába szól úgy a mondás, hogy "a jó bornak nem kell cégér", manapság egyre inkább úgy tűnik, nagyon is kell. Több kutatás is bizonyította már (például ez, amit a portlandi egyetem jegyez), hogy a bort vásárlók, különös tekintettel a milleniálok (vagyis az Y generáció tagjai, akik az 1980-as évek eleje és az 1990-es évek közepe között születtek) választására nagyon is hatással van a "csomagolás", vagyis a címke, lényegében ennek alapján (is) ítélik meg, érdemes-e megvenni vagy sem.

A Kaliforniai Műszaki Egyetemen egy 2012-es kutatás pedig arra is rávilágított, hogy a milleniálokat sokkal jobban vonzzák az élénk színű logók és az újszerű betűtípusok, mint a hagyományosan készített címkék, áll az Independent cikkében.

De mi lehet az, ami az egyik fajta boroscímkét vonzóbbá teszi a másikkal szemben? Egy feltűnő illusztráció, vagy hogy jól mutasson a fotója, ha feltöltjük a különféle közösségimédia-felületeinkre? Ez talán egyéni ízlés és preferencia kérdése is, de az biztos, hogy sokaknak tetszenek a színes, formabontó, kreatív, akár művészi megoldások. Cikkünkben most olyan magyar pincészetek borait mutatjuk be, amik újat tudtak mutatni e téren a borpiacon.

Bolyki Pincészet és Szőlőbirtok

Talán az egyik leginkább figyelemfelkeltő címkék a magyar borpiacon az egri Bolyki borok címkéi, gazdag színvilágukkal, meseszerű motívumaikkal. Ez azért van így, mert ahogy a birtok kialakítása során, úgy a címkéknél is fontosnak tartották, hogy a játékosság, vidámság jelenjen meg az arculattal. A címkék egy mesevilágba kalauzolják az embert, bízva a pozitív kötődés kialakulásában. "Nem szeretnénk túl komolyan venni magunkat, de mégis fontos, hogy egy magas minőséget közvetítsünk - ez a címkék művészi kidolgozásán jól tetten érhető", mondta el a HelloVidéknek Horváth Máté ügyvezető.

A pincészet néhány évvel ezelőtt váltott a monokróm grafikákról egy teljesen más stílusra.

Három évvel ezelőtt felmerült az ötlet, hogy ideje váltani, változtatni a címkéken. Egyrészt, hogy egységesebb képet nyújtsanak, amivel könnyen beazonosíthatóvá válnak a borok, másrészt volt egy igény arra, hogy kicsit "megkomolyodjunk", kicsit a tradicionálisabb irányba tereljük ezt a különleges világot. Jól mutatja az eredmény, hogy a címkék megálmodója, Ipacs Géza mennyire kap szabad kezet a tervezés során, hiszen ezek után született meg ez a fantasztikus mesevilág, amivel az egységes arculat kialakult, de - szerencsére - nem hagyta magát a komolyabb vizekre terelni, így ha lehet ilyet mondani, a címkék még "bolykisabbak" lettek

- fejtette ki Horváth Máté, aki szerint a címke, a sztori adja el a bort, az embert minden szempontból befolyásolja. "Ha egy pozitív előkép van a borral kapcsolatban, még a kóstolás folyamán is észrevehető. A címke adja el a bort, így mondhatni annyira fontos, mint a termék, amit palackba zártunk. Mindenképp célunk, hogy fiatalabbakat is megszólítsunk, a minőségi borok fogyasztása felé tereljünk, erre is kiváló eszközök ezek a címkék, de azt gondolom, hogy még az idősebb korosztály is talál kapcsolódási pontot, amiért szívesen választja ezeket a borokat."

Dubicz Borászat és Szőlőbirtok

A Mátrai Borvidéken található Dubicz Borászat és Szőlőbirtok több mint 110 éves múltra tekint vissza. 2014-ben egy jelentős átalakulás vette kezdetét azzal, hogy eldöntötték: legfőképp a belföldi piacot célozzák meg, ennek a folyamatnak pedig (a névváltoztatással és a márkaépítéssel együtt) a címke megújulása is része volt. A legmegfelelőbb kiválasztása viszont hosszú ideig váratott magára. Ahogy dr. Dunai Bernadett, a borászat ügyvezetője elmondta, sokáig kereste a tökéletes címkét, így előfordult, hogy három évjárat is kijött különböző címkecsaládokkal. Szakmai segítséggel 2016-ban találtak rá a Graphasel Design Studióra, ahol aztán végül megszületett az a verzió, amit most is láthatunk a palackokon.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Csodás kedvünk van! Dobd fel te is a hangulatot, bonts egy üveg Dubicz bort! #dubicz #dubiczbor #matraiborvidek #feherbor #mutimitiszol

Dubicz Borászat & Szőlőbirtok (@dubiczbor) által megosztott bejegyzés,

A koncepcióban az egyik fő hangsúlyt az a szempont kapta, hogy legyen nagyon más, mint a többi, lógjon ki a sorból.

Alapvetően az áruházi értékesítést céloztuk meg, és ebben a közegben érvényesül leginkább a címke fontossága. A vásárlók általában nagyon rövid idő, néhány másodperc alatt döntenek a bor kiválasztásakor. Akkoriban, 2016-ban még mindenki próbált lebeszélni arról, hogy ennyire kiemelten foglalkozzunk a címkével, mondván, ha nagybetűkkel, középre kiírjuk a nevünket, akkor már jó lesz

- emlékezett vissza az ügyvezető. A Misztarka Eszter által tervezett címke nem csak a belföldi piacon számított teljesen újszerűnek és egyedinek, de később rangos nemzetközi elismerésben részesült: 2018-ban elnyerte a formatervezés Oscar-díjaként is emlegetett Red Dot-díjat. És vajon mit jelentenek a címkéken látható absztrakt formák? Nos, mindegyikben a Mátra domborzata és élővilága köszön vissza: az Irsai Olivér palackján például a hegyek, a Sauvignon Blanc-on a mohák, a Rosén az erdő hatalmas fái, a Szürkebaráton a vízparti sás, a Muscat Ottonelen pedig a páfrány.

A nagyáruházakban úgy veszi meg a kereskedő a bort, hogy nem is kóstol, a márka, az ár és a fajta alapján dönt, ezért Bernadett azt tapasztalta, hogy brandépítésnél kifejezetten fontos a jól azonosítható címke. „Eleinte sokan nem értettek velem egyet ebben, de az elmúlt néhány évben úgy látom, hogy folyamatosan újulnak meg a címkecsaládok. Ez lehet a piac hatása is, de talán annak is van köze hozzá, hogy mi mertünk valami újat kipróbálni és még nyertünk is vele.” Az mindenesetre biztos, hogy ha a geometrikus formák nem is, de a letisztultság, a minimalizmus egyértelműen megjelenik sok magyar bor címkevilágában.

Eszterbauer Borászat

A szekszárdi Eszterbauer borok címkéin régi szüretek emlékei, nagyszülők, dédszülők arcai és mozdulatai elevenednek meg. A koncepció megszületéséről Eszterbauer Kata, a borászat kereskedelem- és marketingfelelőse mesélt a HelloVidéknek:

Családunk a szekszárdi levéltári adatok szerint 1746 óta foglalkozik szőlőtermesztéssel és borkészítéssel. Szerencsések vagyunk, mert felmenőinknek köszönhetően rengeteg fénykép maradt fenn a családi archívumban a XX. század paraszt-polgári világából. Édesapám ötlete volt, hogy ezeket a felvételeket használva állíthatnánk emléket az őseinknek.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Hello Grandpa! We have been waiting for you so long... #nagyapam #kadarka #2016 #eszterbauerwinery #szekszardwineregion photo made by @gergelybadics

Eszterbauer Winery (@eszterbauerwines) által megosztott bejegyzés,

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Preparing a surprise for a tasting today at #boregyetem #kadarka #vintage2016 #itsgonnabeawesome

Eszterbauer Winery (@eszterbauerwines) által megosztott bejegyzés,


A magyar borpiacon talán egyedülálló ez a személyesség, amivel azt szeretnék üzenni, mennyire fontos a múlt ismerete és tisztelete, hiszen enélkül nem lehet a jövőt építeni. "Szinte kivétel nélkül pozitív visszajelzést kapunk, a fogyasztók többségének szimpatikusak a címkéink", tette hozzá Eszterbauer Kata, ugyanakkor azt is megjegyezte: volt már olyan, aki első pillantásra leszólta a „bácsikás címkéket”, de miután megkérdezték, tudja-e, hogy egyenes ági őseik és a hozzájuk kapcsolódó történetek vannak rajtuk, újragondolta a dolgot.

Vylyan Pincészet

A Vylyan borok címkéit látva nem véletlenül lehet olyan érzésünk, hogy kortárs képzőművészeti alkotásokat nézegetünk, hiszen a pincészet vállaltan elkötelezettje a bor és a művészet összefonódásának. Annak, hogy a kortárs művészet – az irodalmat is beleértve – ennyire fontos szerephez jutott a márka életében, a Villányi Borvidéken található birtok igazgatója, Debreczeni Mónika erős művészeti háttere és érdeklődése az oka. A Vylyan nem mellesleg az összművészeti Ördögkatlan Fesztivál egyik alapító tagja és helyszíne is, teraszán általában irodalmi beszélgetések zajlanak.

A borászat szlogenje így szól: Minden palack egy külön történet. Ezt tulajdonképpen vehetjük szó szerint is, ugyanis a borcímkéik nemcsak kortárs képzőművészeti alkotásokként állják meg a helyüket, de irodalmi érték is kapcsolódik hozzájuk. Borcsaládjaik közül ebből a szempontból a Prémium sorozat emelkedik ki. E széria címkéit 2018-19-ben újították meg, az innovációt pedig az jelentette, hogy

Mindenki máshonnan közelítette meg a feladatot: Grecsó Krisztián például a Villányi Franchoz kapcsolódóan a szerelemről írt, Székely Csabának a Montenuovo Cuvée-ről a művészet jutott eszébe, míg Cserna-Szabó Andrást a Kékfrankos egy Titanic-történet megírására ihlette. A műveket ezután átadták (az azóta tragikus módon elhunyt) Veress Tamás grafikusművésznek, aki művészi rajzokat készített hozzájuk. A borokhoz készített verseket és novellákat el is lehet olvasni a minden palackon megtalálható QR-kód segítségével, de ide is felkerültek a hozzájuk tartozó illusztrációkkal együtt.

„A magyar borpiacon nem egyedülálló a különböző művészeti ágak bevonása az arculatot, címkéket illetően, de az mindenképp kijelenthető, hogy ilyen mértékű tudatosságot csak mi viszünk bele” - válaszolta megkeresésünkre Mezősi Rita, a Vylyan marketingvezetője. Mint kiderült, 2017-ben készítettek egy reprezentatív kutatást ezer fő bevonásával, amiben a borfogyasztási szokások mellett azt is vizsgálták, hogy mit gondolnak a márkáról az emberek. Noha a kitöltők 27 százalékban tartották meghatározónak a címkét a bor kiválasztásakor, Rita szerint egészen biztos, hogy ennél erősebb befolyásoló tényező, főleg egy olyan helyzetben, amikor ott állunk a boltban a polc előtt és van 3-4 preferált márkánk.

A borászatok jelentős része kkv vagy családi vállalkozás, a marketing sokuknál gyerekcipőben jár még, a jelentőségét most kezdik igazán felfedezni, mondta el a szakember.

Emiatt is tartják fontosnak az edukációt, aminek keretében ismeretterjesztő videókat és podcastot is készítenek a szőlőgazdálkodástól kezdve a borvidékek bemutatásán át a szüreten keresztül a borokkal kapcsolatos ismeretekig.

Címlapkép: Getty Images

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidék

bor

borászat

magyar bor

címke

borospalack

állami bormarketing