Kiakadtak a helyiek: kiderült, miért kaszálták el a vidéki kisvasút-fejlesztést
Hiába várták, végül nem lett semmi a Kiskunsági Nemzeti Parkhoz tartozó Csaj-tó mellett lábhajtányos kisvasutatból és hozzá látogatóközpontotból.
A Dél-Alföldön három éve egy újfajta idegenforgalmi beruházást terveztek állami támogatásból. Ettől a természetjáró turizmus fellendülését várták, mert a tónál igen sok vadmadár él. A fejlesztés azonban elmaradt, mert a kormány lefaragta az állami kiadásokat, de közben 4,2 milliárdból építenek egy kerékpárutat a tó környéki települések között - számolt be róla a Telex.
Az új kisvasút a korábbi tervek szerint 2022 végére készült volna el, ennek a lábhajtású, a kerékpárhoz hasonlóan működő kocsijain gurulhattak volna a kirándulók a Csaj-tó mentén. A lap az Agrárminisztériumnál és a Nemzeti Parknál is érdeklődött arról, hogyan alakult a beruházás. A Kiskunsági Nemzeti Park válasza szerint a kormány döntése alapján ez a fejlesztés takarékossági okokból elmaradt.
A lap szerint a Szegedtől északra mintegy 50 kilométerre lévő Csaj-tó idegenforgalmának fellendítése régi nagy álma a környéken lévő kistelepülések vezetőinek, akik szerettek volna további beruházásokat is, hogy minél több turista keresse fel az egyébként gazdasági szempontból nem túl fejlett vidéket. A Csaj-tó különféle vadmadarak ezreinek, köztük gémeknek, gulipánoknak, vadludaknak, récéknek, sirályoknak kedvelt fészkelő-, illetve átvonuló helye, így érdekes célpont lehet a természetjáróknak.
A Csongrád-Csanád Vármegyében, Baks, Csanytelek és Tömörkény falvak közti halastavat részben természetes medrekből 1964 és 1971 között alakították ki, a mai összterülete majdnem 190 hektár. Egy része 1998-ban került állami tulajdonba, a Kiskunsági Nemzeti Parkhoz, 2018-ban pedig az egész tórendszert megvásárolták, azóta a természetvédelem a fő jellemzője.
A 2007–2013 közötti EU-ciklus Nemzeti Fejlesztési Tervéhez készítettek 2006-ban egy tervezetet, amely a Tisza közelsége miatt árvízvédelem, valamint a környezetgazdálkodás és a gazdaság fejlesztése érdekében is javasolta a kistérség támogatását. Ebben már szerepelt a kisvasút, a szakértők több lépcsős és többféle célú beruházásokat javasoltak, útfelújításokkal és kerékpárutak kiépítésével együtt.
Címlapkép: Getty Images
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2,5 millió forintot igényelnél, 72 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 50 760 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,29 %), de nem sokkal marad el ettől az CIB Bank 50 948 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)