Újabb autópálya épül itthon: örülhetnek a Balatonra siető autósok

Jeki Gabriella   
  Megosztom
Újabb autópálya épül itthon: örülhetnek a Balatonra siető autósok

Hamarosan várhatóan elfelejthetjük a balatonszentgyörgyi közlekedési dugókat a nyári szezonban, a 76-os számú főúton áthaladó forgalom korábban rengeteg bosszúságot okozott az ott élőknek. A személyautók mellett ugyanis több száz nehéz jármű, illetve kamion hajtott végig a településen. Többek között erre készült megoldási alternatívaként az M76-os gyorsforgalmi út, amely építésének második üteme jelenleg is zajlik. Az M76 gyorsforgalmi út Balatonszentgyörgy és az M7 autópálya közötti szakasza 5,6 kilométer, ebből 4 kilométert helyeztek már forgalomba. A HelloVidék most a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. szakembereit kérdezte többek között a jelenleg is zajló munkálatokról, a felmerülő nehézségekről és a kivitelezési határidőkről.

Tavaly elkészült az M76-os Balatonszentgyörgyöt és Holládot összekötő, 5,65 kilométeres déli szakasza, de megvan az M9-es Körmend és Zalaegerszeg közti, 28 kilométer hosszú nyomvonala is. Ez a tervek szerint része lesz majd az M9-es autópályának. Utóbbi tanulmányterve elkészült, miután lezajlott az erre kiírt közbeszerzési pályázat. Jelenleg is úgy tűnik, hogy a munkálatok előrehaladott állapotban vannak, annak ellenére, hogy a nyári szezonban igencsak megnövekedett a szakasz gépjármű forgalma.

Az M76-os gyorsforgalmi út összesen 34 kilométer hosszan és 2x2 sávon épül meg az M7-es és Zalaegerszeg között, ezzel bekapcsolva a zalai megyeszékhelyet az autópálya-rendszerbe. Az utat több ütemben építik. A balatonszentgyörgyi csomópontban aktuálisan az önkormányzat megbízásából történik munkavégzés.

Az M76-s gyorsforgalmi autóút első ütemét az M7 autópálya Hollád és Balatonszentgyörgy közötti csomópontjának az összekötése jelentette. Ezt az 5,65 kilométer hosszú szakaszt 2020. október 22-én forgalomba helyeztük. A második ütem a Balatonszentgyörgy és Fenékpuszta közötti 3 kilométeres új nyomvonalat jelenti, ezen a rövid szakaszon összesen 11 hidat kell megépítünk, csomóponti csatlakozással a 76. számú főútra

– tájékoztatta a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. a HelloVidéket.

Az M76-os autóút már átadott első és második üteméhez összesen 20 darab műtárgy kivitelezési feladata is hozzátartozik. A NIF Zrt. közölte, hogy a műtárgyak az út nyomvonalába eső, nevükben szereplő „akadályok” áthidalására épültek, illetve épülnek.

Az M76 I. ütemén már elkészült műtárgyak:

  • M76 autóút 2+018,27 kilométer szelvényében felüljáró a Battyán-patak mederkorrekció, vadátjáró, földút felett;
  • Felüljáró a 7501 jelű út, a MÁV Budapest-Nagykanizsa és Balatonszentgyörgy-Ukk vasútvonal felett, a 76. számú főút korrekció és kerékpárút felett az M76 autóút 4+446,04 kilométer szelvényében;
  • Kerékpáros és gyalogos aluljáró a 7501 jelű út 0+130 kilométer szelvényében;
  • Kerékpáros és gyalogos felüljáró az M7 autópálya felett a kerékpárút 0+293,23 kilométer szelvényében;
  • Aluljáró a 75101 jelű út korrekciója alatt az M76 autóút 2+753,6 kilométer szelvényében;
  • M76 autóút 3+677,11 kilométer szelvényében aluljáró a vadátjáró alatt.

Az M76 II. ütemén folyamatban lévő műtárgyépítések:

  • Felüljáró a 7119 jelű út és kerékpárút felett az M76 autóút 6+056,53 kilométer szelvényében;
  • Felüljáró kerékpárút (Balatoni Bringakör) felett M76 autóút 6+760 kilométer szelvényében;
  • Felüljáró a Zala folyó felett az M76 autóút 7+131,88 kilométer szelvényében;
  • Felüljáró a MÁV Balatonszentgyörgy-Tapolca-Ukk vasútvonal felett az M76 autóút 7+374,88 kilométer szelvényben;
  • Felüljáró a 71. számú főút korrekció felett az M76 autóút 7+580,07 kilométer szelvényében;
  • Felüljáró a Zala folyó felett a 76. számú főút korrekció 0+491,10 kilométer szelvényében;
  • Felüljáró a MÁV Balatonszentgyörgy-Tapolca-Ukk vasútvonal felett a 76. számú főút korrekció 0+685,61 kilométer szelvényében;
  • Felüljáró vidraátjáró felett az M76 autóút 6+940 kilométer szelvényében;
  • Felüljáró vidraátjáró felett az M76 autóút 7+092 kilométer szelvényében;
  • Felüljáró vidraátjáró felett az M76 autóút 7+171 kilométer szelvényében;
  • Felüljáró vidraátjáró felett az M76 autóút 7+255 kilométer szelvényében.

A kivitelezési munkálatokat a Strabag AG és a Strabag Általános Építő Kft. konzorciuma végzi, a szakasz legnagyobb hídja pedig a Doka zsalu- és állvány eszközparkjának alkalmazásával épül. A szakembereknek ráadásul számos kihívással kellett és kell szembenéznie a kivitelezés során.

A még építés alatt lévő II. ütem területén sok közmű található, ezek közül a legjelentősebb egy 132 kilovoltos légvezetéket kiváltása volt, de két helyszínen nagy átmérőjű ivóvízvezetékeket is ki kellett váltani. A Balaton, Kis-Balaton, Zala-folyó közelsége miatt a talaj vizes, így a tervezés során jelentős figyelmet kellett szentelni a töltésalapozásnak, ezért a kivitelezés során a töltések alá kavicscölöpök készültek

– közölte kérdésünkre a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

Az M76 autóút II. ütemének szerződés szerinti befejezési határideje 2022. január 31-a. A tervek szerint ha a Zalaegerszeg-Körmend, illetve az M86-os Szombathelyt Körmenddel összekötő szakasz is elkészül, akkor egy nyugat-dunántúli gyorsforgalmi ív is kiépül majd. Ez utóbbi az M7-es autópálya balatonszentgyörgyi csomópontjától Zalaegerszegen, Körmenden, valamint Szombathelyen keresztül éri el Győrt. Addig azonban nem csak a kivitelezőknek, hanem az autósoknak is számos kihívással kell szembenézniük a területen.

A turisztikai szezonban a megnövekedett forgalomra tekintettel a tereléseket igyekszünk úgy ütemezni, szervezni, hogy az minél kevesebb kellemetlenséggel járjon a közlekedők számára. A 76. számú főút korrekciójának építése miatt jelenleg a Sármellék felé vezető 76. számú főúti szakaszon van érvényben félpályás terelés, jelzőlámpás forgalomirányítás mellett. Ez egy kisebb forgalmú szakasz, így ott nem alakulnak ki jelentős torlódások. Ezen a szakaszon folyamatosan számítani kell terelésre, mivel autóút ún. végcsomópontját - amely egy körforgalom lesz – itt alakítják majd ki

– vázolta az aktualitásokat a HelloVidéknek a NIF Zrt.

Az építési munkák során azonban az egyéb helyszíneken is folyamatosan számítani kell terelésekre: ezekkel kapcsolatban a közlekedők türelmét kérik.

Címlapkép: Getty Images

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

autópálya

balaton

gyorsforgalmi út

műtárgyak

m76 autóút

zalaegerszeg

balatonszentgyörgy

útépítés

útfejlesztés