Súlyos beteg lehet a gyereked, ha csak ezeket eszi: itt a 15 pontos tiltólista!

HelloVidék   
  Megosztom
Súlyos beteg lehet a gyereked, ha csak ezeket eszi: itt a 15 pontos tiltólista!

Nem mindegy, mit adunk a gyermekünknek enni. Mint ahogy a felnőtteknél, a gyermekek táplálkozására is oda kell figyelni, ráadásul számos olyan étel és ital van, amelyet egészségesnek gondolunk, a gyermekek mégsem fogyaszthatják. Összeszedtük, melyek azok az ételek, amelyeket nem ajánlott adni a gyermekeknek, valamint mindhez javasoltunk egy egészséges alternatívát, mit adhatsz helyette nekik.

Rengeteg olyan étel van, amelyeket nap mint nap fogyasztunk, és azt gondoljuk, hogy ártalmatlan a gyermekek számára. Mivel a gyermekek más testfelépítéssel rendelkeznek, mint a felnőttek, vannak olyan ételek és italok, amelyek nem ajánlottak a számukra – sőt, akár potenciális veszélyt is jelenthetnek. A Bright Side összegyűjtötte, melyek azok az ételek és italok, amelyek egészségtelenek a gyermekek számára. Lássuk csak, mik azok az ártalmatlannak tűnő ételek, amelyek veszélyt jelentenek a kisgyermekeknek!

1. Gyümölcslevek, üdítőitalok, sportitalok

Az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia iránymutatásai szerint az egy évnél fiatalabb gyermekeknek nem szabad gyümölcslevet fogyasztani. Bár az ennél idősebb gyerekek számára engedélyezhető, a fogyasztásukat korlátozni kell. Az üdítőitalok és sportitalok viszont teljesen tiltólistásak, mivel olyan brómozott növényi olajokat tartalmazhatnak, amelyek toxikussá válhatnak és befolyásolhatják a gyermekek idegrendszerének fejlődését. Ezenkívül mindkét ital nagymennyiségű kalóriát és cukrot tartalmaz, vitaminoknak és ásványi anyagoknak pedig a nyomát sem lehet találni bennük.

Tipp: Alternatív megoldásként készíts a gyermekednek tápláló gyümölcsturmixot tejjel vagy joghurttal!

2. Egyes joghurtok

Annak ellenére, hogy a joghurt nagyszerű és egészséges étel a gyermekek számára, egyes gyermekeknek készült gyümölcsjoghurtok színezékeket és sok cukrot tartalmazhatnak, melyek egészségtelenek a gyermekek számára. Egyes adalékanyagok allergiás reakciókat válthatnak ki vagy hiperaktivitást okozhatnak, ezért figyelj arra, hogy csak természetes színezővel és édesítővel rendelkező joghurtokat válassz!

Tipp: Megvásárolhatod a sima natúr joghurtot is, melyet otthon ízesítesz gyümölcsökkel, mazsolával.

3. Mikrós popcorn

A mikrohullámú sütőben pattogatott kukoricáról kevesen tudják, hogy a zacskója veszélyes vegyszereket tartalmaz, például perfluorozott vegyi anyagokat. Ezek a melegítés során felszabadulhatnak és károsak lehetnek a gyermekek fejlődésére.

Tipp: Könnyedén elkészítheted te is a saját házi pattogatott kukoricádat, csak melegíts fel egy serpenyőt egy kis olívaolajjal, tedd bele a kukoricát és tegyél rá egy fedőt. Néhány perc alatt kész is van!

4. Méz

Talán furcsának tűnik, hiszen a méz egy egészséges és tápláló étel, mégis veszélyes lehet az egy évnél fiatalabb kisgyermekek számára – függetlenül attól, hogy nyers vagy feldolgozott. A mézben található mérgező baktériumok csecsemőbotulizmusnak nevezett betegséget okozhatnak, amely a gyermekek fejletlen immunrendszerét támadja, és izomgyengeséghez és légzési problémákhoz vezethet. Csak az Egyesült Államokban évente 100 csecsemőbotulizmus fordul elő.

Tipp: 1 éves kor alatt ne adj mézet a gyermekednek, de idősebb korában bátran fogyaszthat.

5. Konzerv paradicsom és egyéb konzerv ételek

A biszfenol-A (BPA) egy mérgező elem, amely sok csomagolóanyagban megtalálható, például műanyagban, de nagyobb mennyiségben kimutatható konzervdobozokban is. Ez a veszélyes elem befolyásolhatja a gyermekek fejlődését, reproduktív rendszerét és az agyukat.

Tipp: A konzerves paradicsom helyett inkább friss paradicsomból készíts ételeket!

6. Rizs gabonapelyhek

Talán meglepő lehet, de a gyerekek rendkívül sok rizst fogyasztanak a müzliszeletek és gabonapelyhek által. Ez a tanulási képességükre és az általános fejlődésükre lehet káros hatással, mivel a rizs alapú feldolgozott ételek az FDA szerint szervetlen arzént tartalmazhatnak.

Tipp: Készíts saját, egészséges müzliszeleteket, vagy cseréld le a gabonapelyheket zabból vagy quinoából készült termékekre!

7. Alacsony zsírtartalmú ételek és italok, amelyek aszpartámot tartalmaznak

Sok szülő egészséges ételeket szeretne a gyermekének adni, ezért cukros élelmiszerek helyett inkább a mesterséges édesítőszerekkel készült ételeket vásárolnak. Ez azonban nem feltétlenül jó döntés, ugyanis ha az ételek cukor helyett aszpartámot tartalmaznak, az egészségtelen a gyermekek számára. Egy tanulmány szerint ezek az élelmiszerek korlátozhatnak a szervezetben egy nagyon fontos enzimet, amely megakadályozza a cukorbetegséget és az elhízást.

Tipp: Cseréld ki a mesterséges édesítőszereket természetes édesítőkre, mint például gyümölcsökre! A banánnal nagyon jól lehet édesíteni egy süteményt.

8. Hotdog és feldolgozott hús

A hotdogvirslit és a feldolgozott húsokat is kerülni kell, mivel az American Cancer Society által végzett tanulmány kimutatta, hogy napi 50 g feldolgozott hús fogyasztása 18 százalékkal növeli a vastagbélrák kockázatát.

Tipp: A gyors ételek és feldolgozott húsok helyett inkább adj a gyermekednek hal alapú ételeket!

9. Rágógumi

A rágógumi is tiltólistás a gyermekek számára, mivel a legtöbb rágógumi cukrot tartalmaz, ami károsíthatja a fogakat. A cukormentes változatok szorbitot tartalmaznak, amely pedig hasmenést okozhat. A legnagyobb veszély a rágókkal kapcsolatban az, hogy lenyelhetik, ami fulladásveszélyhez vezethet, ráadásul az emésztőrendszernek sem tesz jót.

Tipp: Az a legjobb, ha teljesen elkerüli a gyermeked a rágót, inkább egészséges rágcsálnivalókat adj neki, például sárgarépát vagy uborkát.

10. Gumicukor

Hiába imádják a gyerekek a gumicukrokat, ez annyira káros, mintha sima cukrot ennének magában. Nincs benne semmi egészséges, ráadásul cukorsokkot kaphat tőle a gyerek. Tanulmányok kimutatták, hogy a nagymennyiségű cukorfogyasztás hiperaktivitást , agresszív és figyelmetlen viselkedést is kiválthat a gyermekekben.

Tipp: Adj gumicukor helyett inkább friss gyümölcsöket a gyermekednek, vagy édesítetlen szárított gyümölcsöt!

11. Burgonyachips

A burgonyachipset nagyon sok gyerek szereti, de jobban jársz, ha nem adsz nekik ilyet, mivel nem egészségesek. Rendkívül magas a zsír-, kalória- és sótartalmuk. A túl sok só például magas vérnyomást és vesekőt okozhat.

Tipp: Készíts otthon házi chipset, például édesburgonyából! Ne olajban süsd ki, hanem a sütőben – ugyan olyan finom lesz, csak sokkal egészségesebb!

12. Pizza

A boltokban kapható pizza nem jó választás a gyermekek számára. Nem egészségesek az öntetek és az extra só, az ilyen gyorsételek pedig elhízáshoz és cukorbetegséghez vezethetnek.

Tipp: Készíts házi pizzát, használj hozzá friss alapanyagokat, például sok paradicsomot és gombát! Próbáld bevonni a gyermekedet a pizzakészítés folyamatába, így ösztönözheted arra, hogy később is rendszeresen főzzön majd és házikosztot egyen, ezáltal egészségesebb szokásokat alakítson ki.

13. Nyers tej

Még ha azt is mondják, hogy a nyers tej rendkívül tápláló és egészséges, minden pasztörizálatlan tej veszélyes lehet – mind a gyermekek, mind a felnőttek számára. A nyers tej olyan káros baktériumokat és vírusokat tartalmazhat, mint a szalmonella, E.coli, Campylobacter vagy a Cryptosporidium.

Tipp: A nyers tej helyett inkább adj a gyermekednek pasztörizálatlan tejet. Más tejterméket, például a joghurt is jó alternatíva lehet, de a kalcium pótlására extra zöldségeket is adhatsz az étrendjéhez.

14. Néhány sajt

A sajt nemcsak finom, hanem magas kalcium-, vitamin- és fehérjetartalommal is rendelkezik. A gyerekeknek azonban nem szabad mindenféle sajtot adni, a csecsemőknek és kisgyermekeknek kerülniük kell a kék sajtokat és más penészes érlelésű lágy sajtokat. Azok a sajtok, amelyek nem pasztőrözött tejjel készülnek, szintén kockázatosak lehetnek a gyermekek számára, mert a lisztéria nevű baktérium is megtalálható benne.

Tipp: Ügyelj arra, hogy a gyermeked könnyed sajtokat fogyasszon, például krémsajtot! Adhatsz neki túrót és teljes zsírtartalmú sajtokat is 6 hónapos kortól.

15. Dobozos fagylaltok

A boltokban kapható jégkrémek és fagylaltok fő alkotóelemei a tejszín és a cukor, valamint ezek többsége emulgeálószereknek nevezett anyagokat tartalmaz, melyekről kimutatták, hogy megszakítják a gyomrunkban található jó baktériumok munkáját, mely elhízáshoz vezethet. Egy nagyobb adag jégkrémet olykor többször kiveszünk és újra betesszük a fagyasztóba, ez pedig szintén veszélyes. A megolvadt, majd újrafagyasztott jégkrém pedig azért nem biztonságos, mert olyan baktérium, mint a listéria könnyen elterjedhetnek terjedhetnek benne.

Tipp: Jobban jársz, ha helyette inkább házi készítésű fagylaltot vagy sorbetet készítesz a gyermekednek friss vagy fagyasztott gyümölcsökből. Ezek sok vitamint tartalmaznak, és te is biztosan ismered minden összetevőjét.

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidék

étel

élelmiszer

veszély

egészség

gyermek

táplálkozás

gasztro

ételek