Tudtad? Ennyi zöldséget kell enni naponta, ha sokáig egészséges akarsz maradni

HelloVidék   
  Megosztom
Tudtad? Ennyi zöldséget kell enni naponta, ha sokáig egészséges akarsz maradni

Furcsán működik az ember, igaz? Hiába tudjuk, hogy a mindennapi zöldség- és gyümölcsfogyasztás elengedhetetlen az egészséges élethez, nem mindig egyszerű beiktatni az étkezéseink mellé/közé. Ennek hátterében sokféle indok állhat, a legfőbb általában a sok (rosszul) berögzült szokás, a könnyen elérhető feldolgozott élelmiszerek és valljuk be, a lustaság.

A WHO egy tavaly megjelent anyagában, ami az egészséges étrend alapjait taglalja, több hasznos és a hétköznapi étkezésbe könnyedén beiktatható javaslat található. Természetesen ez az anyag is azzal kezdődik, hogy mindenkinek más a tökéletes étrend, függ a kortól, nemtől, életstílustól, fizikai aktivitástól, de a fő irányvonalak minden esetben megegyeznek.

A számítások alapja itt is a már jól ismert 2000 kalóriás étrend. Alapelvként olvashatjuk, hogy egy egészséges, kiegyensúlyozott étrend tartalmaz zöldségeket, gyümölcsöket, hüvelyeseket, magvakat és teljes értékű gabonákat rendszeresen fogyasztva. A három mumusra, a zsírra, a sóra és a cukorra a következőt ajánlja:

  • A napi kalóriabevitel maximum 30%-a legyen zsír, hogy elkerüljük a hízást. Ne felejtsük el, hogy 1 g zsír kalóriaértéke 9 (!) kcal. Az sem mindegy, hogy milyen eredetű és milyen összetételűek ezek a zsírok, de ez már egy egészen más és jó hosszú téma.
  • A hozzáadott cukor aránya maximum 10% legyen az ajánlás szerint.
  • A só pedig naponta maximum 5 g legyen.

És akkor nézzük, hogy pontosan mennyi zöldséget és gyümölcsre lenne szükségünk. Nos, naponta legalább 400 g zöldséget és gyümölcsöt fogyasszunk, ide nem értve a keményítő tartalmúakat, mint például a burgonya vagy az édesburgonya. Azoknak, akik még csak most terveznek változtatni az étkezésük összetételén, elsőre ez hatalmas mennyiségnek tűnhet, de nézzük, hogy miért is olyan fontos, hogy elérjük ezt a bevitt mennyiséget:

  • A zöldségekben és gyümölcsökben található vitaminok és ásványi anyagok elengedhetetlenek a testünk egészséges működéséhez.
  • A rostok, amiket a fogyasztásukkal beviszünk, javítják az emésztést és segítenek elérni a kellemes telítettség érzetet.
  • Jótékony hatással vannak szerveink működésére tápanyagtartalomtól függően.

Most, hogy már tudjuk, hogy miért is annyira jó nekünk, ha betartjuk a rendszeres, napi ajánlott mennyiség fogyasztását, összegyűjtöttünk néhány tippet, aminek segítségével könnyebb lesz beilleszteni a mindennapokba.

  • A legegyszerűbb trükk, hogy figyeljünk oda, hogy MINDEN étkezés tartalmazzon zöldséget. Ne csak salátákra gondoljunk, hanem akár főzelékekre, köretekre is. Nagyon finom és laktató köret készíthető például gyökérzöldségekből, mint a répa, a zeller vagy a cékla, ezeket akár sütőben is megsüthetjük a nekünk tetsző fűszerezéssel, és már nem is olyan unalmas.
  • A finnyás gyerekek (vagy felnőttek) átverésére szuper ötlet, ha a különböző ragukba, tésztaszószokba, rakott ételekbe belereszeljük a zöldségeket. A cukkini erre például tökéletes, mert nincs markáns íze és színe sem.
  • Nassolásként próbáljuk meg bevezetni a friss gyümölcsöt és zöldséget. A gyümölcsöket ehetjük magukban, a zöldségeket pedig használhatjuk mártogatósokhoz, jó erre a répa, a paprika, az uborka…
  • Fogyasszunk idényterményeket, ezek általában jobb áron érhetőek el és az ízük is jobb lesz, hiszen nem egy messzi országból érkeznek még éretlenül leszedve és a környezetet is kevésbé terheljük vele, ahogy egy korábbi cikkünkben már kifejtettük.
  • Vásároljunk piacról, vagy akár termelőktől, megbízható forrásból, így biztos, hogy nem csak jó ízű lesz, hanem a legjobbat tesszük vele magunknak és a családunknak. Ha a heti többszöri piacra járás kényelmetlennek tűnik, már szuper megoldásokat találhatunk – ilyen például a NekedTerem, vagy épp a MyFarm Harta is, akik közvetlenül, saját gazdaságban, vegyszermentesen megtermelt zöldségeket fognak házhoz szállítani induló projektjük keretében.
  • Népszerűek lettek az elmúlt években a különböző smoothiek, amiknek lényege, hogy mindig nyers alapanyagokból készülnek és a belekerülő zöldségek és gyümölcsök minden része benne marad, nem kell szűrni. Egy jó erős turmixgéppel otthon is elkészíthetjük őket és így olyan mixeket csinálhatunk, amiket szívesen fogyasztunk. Bátran lehet kombinálni a gyümölcsöket zöldségekkel is.
  • Igyekezzünk, hogy a tányérunk színes legyen. A különböző színű zöldségek és gyümölcsök eltérő tápanyagtartalommal rendelkeznek, és persze minél szebb, annál jobb lesz megenni is!
  Megosztom

hellovidék

zöldség

zöldség-gyümölcs

gyümölcs

piac

élelmiszer

egészséges életmód

egészség