Kész horror lesz vidéken tömegközlekedni: ennyivel drágulhatnak a jegyek és a bérletek
A vidéki városokhoz képest Szegeden magasabb a menetjegyár, de Miskolcon vagy Debrecenben is drágább a helyközi utazás, mint Budapesten. Az állami támogatás megvonásával pedig a kedvezményes bérletek árai is emelkedhetnek.
Szegeden évekig nem változtattak a tömegközlekedés díjszabásain, de 2022 szeptemberétől háromlépcsős áremelkedés következett, ezzel a városi közösségi közlekedés ára nemhogy megközelíti, de például vonaljegy tekintetében meghaladja a fővárosit. Az állami támogatás megvonásával pedig a kedvezményes bérletek árai is emelkedhetnek - írta az Index.
Ez számokban annyit tesz, hogy egy vonaljegy elővételben 430 forint, a járművön 500 forintba kerül Szegeden, míg Budapesten elővételben 350 forint, a helyszínen 450 forint.
Az eddigi kedvezményes havibérlet Szegeden tanulónak és a nyugdíjasnak egyaránt 5280 forintba, Budapesten a diákoknak 3450, a nyugdíjasoknak 3330 forintba kerül. Azonban ha a dél-alföldi várostól megvonják a tömegközlekedés kedvezményes árát biztosító állami támogatást, akkor a bérletek tekintetében is magasabb díjszabással kell kalkulálni, a 30 napra szóló teljes árút 8800 forintért lehet megvásárolni.
A Szegedi Közlekedési Társaság a Szegeder közlése szerint az alábbiak szerint emelte idén a parkolási díjakat:
- a belvárosi zöld zónában egy órára 535-ről 600 forintra,
- a külső sárga zónában egy órára a 245-ről 330 forintra,
- a napijegy ára pedig a sárga zónában 1980 forintba kerül 2023-tól.
Az SZKT mindezt a Szegedernek azzal indokolta, hogy az elmúlt két évben a tömegközlekedés finanszírozási igénye 4-ről 7,3 milliárd forintra nőtt, ezért emelték a múlt évben több lépcsőben a vonaljegy-, bérletárak mellett a parkolási díjakat, és 2024. január 1-jétől ismét a díjszabások növelésével kell számolni.
Hozzátették, a vidéki városokhoz képest ugyan magasabbak náluk a viteldíjak, de Miskolcon vagy Debrecenben is drágább a helyközi utazás, mint Budapesten.
Az elővételes vonaljegy Debrecenben 460, Miskolcon 430 forint, a járművön megváltott 550 és 700 forint, de havibérlet tekintetében is a borsodi megyeszékhely csak 100 forinttal olcsóbb, mint Budapest. Mindkét városban évekig szinte változatlan díjszabással működtették a közösségi közlekedést, de augusztus és október végén az MVK és DKV is áremelésre kényszerült az SZKT-hez hasonló okok miatt - írta az Index.
A centrumban való parkolásért nagyjából ugyanannyit kell fizetni a legnagyobb városainkban, ami Budapesten és Szegeden egy órára 600 forintot, Debrecenben 540, Győrben 520, Miskolcon kicsit kevesebbet, 440 forintot jelent. Ebben Székesfehérvár a hazai rekorder, ugyan a legbelső zónába csak engedéllyel lehet behajtani, ezután pedig 900 forintot számolnak fel óránként a parkolásért.
Címlapkép: Getty Images
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)