Hivatalos! Új autópályák épülnek a magyar vidéken, ezt minden autósnak tudnia kell

Dubóczky Krisztina   
  Megosztom
Hivatalos! Új autópályák épülnek a magyar vidéken, ezt minden autósnak tudnia kell

2024-ben és 2025-ben számos útfejlesztés fejeződik be a tervek szerint. Rengeteg felújítás folyik országszerte, de ezeket már nem a Magyar Közút, hanem a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. fogja elvégezni. A Magyar Közút Nonprofit Zrt., valamint a jogutód MKIF segítségével válogattuk össze a vidéket érintő, legújabb útfejlesztéseket és híreket, ami minden autós érint.

A legnagyobb hazai gyorsforgalmi útfelújítás április 12-én startolt el, azóta pedig javában folynak a munkálatok, hetente új helyen látnak az útépítéshez a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) munkatársai. Az M3 és az M7-es autópályán is folynak a munkálatok többek között. 2023-ban összesen 67 helyszínen dolgoznak. Munkálatok folynak az M1-es, az M15-ös, az M3-as, az M30-as, az M35-ös, az M4-es, az M7-es és az M8-as gyorsforgalmi utakon. A teljes szintrehozás három évig, 2025-ig tart, de egyéb fejlesztéseket is eszközölt kísérleti jelleggel az MKIF.

Az eddig elvégzett munkálatok során 200 ezer tonna aszfaltot használtunk fel. A felső kopórétegen túl, ahol szükséges volt, az alatta lévő kötőréteget is cseréltük. A legtöbb burkolat az M1-es, az M3-as és az M7-es autópályán újult meg, az eddig elvégzett munkák mintegy 4/5-e ezen a három sztrádán történt. Emellett az elmúlt négy hónapban megújult 36 híd és felüljáró is

- hangsúlyozta az MKIF.

Az MKIF Zrt. 2022. szeptemberében vette át 1237 km hazai gyorsforgalmi út üzemeltetését, fenntartását, fejlesztését. A gyorsforgalmi utak felújítása a tervek szerint idén 67 helyen történik meg, több tízmilliárd forint értékben. Ez természetesen terelésekkel, és forgalomkorlátozásokkal is jár.

Folytatódik a szintrehozás: a 45. hét munkálatai a következők

November 6-12. között újabb munkálatok kezdődnek, a régiek folytatódnak. Minden munkavégzésről időben és előre tájékoztatják az utazókat az Útinform oldalán és Facebook-oldalukon keresztül. Sebesség és forgalomkorlátozásra kell számítani a tereléseknél.

24 nagyszabású közútépítési projektet készítenek elő

24 országos nagyszabású közútépítési projekt előkészítése indul el, számolt be róla július 31-án este a Magyar Közlöny. A közzétett kormányhatározat szerint Lázár János építési és közlekedési miniszter számos, kifejezetten fontos projekt előkészítésének megkezdéséhez, illetve folytatásához szükséges közbeszerzési eljárások elindítását kapta feladatul.

Mindehhez a költségvetés 47,5 milliárd forintos keretet biztosít az alábbi ütemezés szerint

  • 2024-ben 12,5 milliárd,
  • 2025-ben 19,3 milliárd
  • 2026-ban 9,9 milliárd
  • 2027-ben 5,8 milliárd forintot szánnak a feladatokra.

Épülhet az M9-es autópálya újabb szakasza

Hazánk leghosszabb, nagyjából 300 kilométer hosszú autópályája a jelenlegi, sugaras gyorsforgalmi úthálózatot köti majd össze, írja a magyarepitok.hu. A gyűrű 2001 óta áll a tervezők asztalán és eddig csak egy rövid, 20 kilométer körüli szakasz készült el, azonban ez hamarosan megváltozhat: kiírták a közbeszerzést az M9 gyorsforgalmi út újabb szakaszának tervezésére, emellett megépülhet az az 51-es főúthoz kapcsolódó bajai déli elkerülő és 2x2 sávosra bővíthetik 47-es út az algyői Tisza-hídját is. A három részből álló kiírás egyes elemei az alábbi feladatok köré csoportosulnak:

Újabb 57 kilométer gyorsforgalmi út épülhet, így a nyertes feladata:

  • Az M9 gyorsforgalmi út 51-es és 53-as főút közötti szakaszának tervezése, összesen mintegy 57 kilométeren,
  • déli lekötéssel Tompáig, valamint
  • Jánoshalmi mérnökségi telep és kerékpárút tervezése Jánoshalma és Kiskunhalas között.
  • Környezetvédelmi engedély módosítása, szükség szerint új környezetvédelmi engedély(ek) megszerzése;
  • teljes körű engedélyezési tervek elkészítése és az építési engedélyek megszerzése, valamint
  • a teljes körű kiviteli tervdokumentáció elkészítése.

Déli elkerülőt kaphat Baja, ezek a felmerülő feladatok:

  • az 51-es főút Baja, déli elkerülő - Hercegszántó (országhatár) közötti szakaszának 2x2 sávossá fejlesztésének és
  • a meglévő Magyar Közút Nzrt. Bajai Üzemmérnökség fejlesztésének előkészítése.
  • Tanulmányterv és környezeti hatástanulmány (KHT) elkészítése, valamint
  • környezetvédelmi engedély megszerzése,
  • teljes körű engedélyezési terveinek elkészítése és az építési engedélyek megszerzése, valamint
  • a teljes körű kiviteli tervdokumentáció elkészítése.

Jelentősen átalakíthatják az algyői Tisza-hidat

  • a 47-es főút Algyői Tisza-hídjának 2x2 sávra bővítése a tervező feladata
  • kerékpáros átvezetéssel, valamint
  • keresztirányú, külön-szintű gyalogos és kerékpáros átvezetés megtervezése a 47-es út és Téglás utca csomópontjában,
  • engedélyezési és kiviteli terv készítésével.

Több mint 37 kilométeren négysávossá válhat a 47-es út

A nemrégiben megjelent kiírás szerint Berettyóújfalu - Békéscsaba közötti, 2x2 sávos közúti kapcsolat terveinek készítéséhez keresik a kivitelezőt, a munka négy részből áll:

1. rész: körösladányi elkerülő

Körösladányt elkerülő új, egybefüggő nyomvonalon tervezett 2x2 sávos, emelt sebességű főútja teljeskörű engedélyezési terveinek, szükséges engedélyeinek megszerzéséhez szükséges dokumentumok elkészítése, az építési engedélyek megszerzése, valamint a teljeskörű kiviteli tervdokumentáció elkészítése a nyertes feladata, hozzávetőlegesen 12 km hosszon.

Tervező feladatát képezi továbbá a meglévő Berettyóújfalu Mérnökségi telep bővítésének tervezése és engedélyeztetése is. A 800 nap alatt megvalósítandó fejlesztés várható mennyiségei:

  • egy különszintű csomópont,
  • két szintbeni csomópont,
  • egy vasút feletti műtárgy,
  • egy legalább 30 méter támaszközű, 2x2 sávos új országos közúti híd a Sebes-körös felett, valamint
  • hozzátevőlegesen 5 km új, 2x1 sávos bekötő út a 4234 sz. összekötő úthoz kapcsolódóan.

2. rész: köröstarcsai elkerülő

Köröstarcsát elkerülő új, egybefüggő nyomvonalon tervezett 2x2 sávos, emelt sebességű főút kialakítása a tervező feladata, nagyjából 4,5 km-en, valamint a 47-es főút 2x2 sávra való bővítése 4,4 km-en. Az engedélyezési tervek, engedélyek megszerzése, valamint a teljeskörű kiviteli tervdokumentáció elkészítése is a győztes ajánlattevőt terheli. A 800 nap alatt megvalósítandó fejlesztés várható mennyiségei:

  • egy különszintű csomópont,
  • két szintbeni csomópont, jellemzően turbó körforgalomként,
  • egy legalább 30 méter támaszközű, 2x2 sávos új, országos közúti híd a Kettős-körös felett,
  • oldalanként 1-1 tengelysúlymérő állomás, valamint egy kombinált vadátjáró.

3. rész: mezőberényi elkerülő

Mezőberényt elkerülő új, egybefüggő nyomvonalon tervezett, 2x2 sávos, emelt sebességű hozzávetőlegesen 8,3 km hosszú főút tervezése és engedélyeztetése és a teljeskörű kiviteli tervdokumentáció elkészítése a nyertes feladata. A 700 nap alatt megvalósítandó fejlesztés várható mennyiségei:

  • két különszintű csomópont és
  • egy vasút feletti műtárgy.

4. rész: Mezőberény és Békéscsaba közötti gyorsforgalmi út

Mezőberény és Békéscsaba között új, egybefüggő nyomvonalon tervezett, 2x2 sávos, emelt sebességű főutat szükséges kialakítania a nyertesnek, nagyjából 5,2 km-en, illetve a 47-es főút 2x2 sávra való bővítése 3,2 km-en. Ennek során a teljeskörű engedélyezési tervek, engedélyek, valamint a teljeskörű kiviteli tervdokumentáció elkészítése is a feladat része. A 700 nap alatt megvalósítandó fejlesztés várható mennyiségei:

  • egy különszintű csomópont az M44 gyorsforgalmi úthoz kapcsolódóan és
  • két szintbeni csomópont, jellemzően turbó körforgalomként.

Burkolatjavítások miatt korlátozásokra kell itt számítani

Burkolatjavítási munkálatok miatt 2023. november 8-9-én, szerdán és csütörtökön a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szakemberei sávzárást építenek ki az M7-es autópálya Balaton felé vezető oldalán a 11-es és 12-es kilométerszelvények között. A Sport utcai csomópont után a bevásárlóközpontok környezetében zajló munkavégzésre előjelzéseken, változtatható jelzésképű táblákon hívják fel a közlekedők figyelmét.

November 8-án, szerdán reggel 7 órától várhatóan az esti órákig a két belső sávot zárják le, sávelhúzással a két külső sáv lesz használható a forgalom számára. A komplex terelés kiépítésének időszakában, különösen reggel 7 és 9 óra között, de azt követően is jelentős torlódásra kell számítani. November 9-én, csütörtökön reggel 7 órától, várhatóan az esti órákig a két külső sávot zárják le, ezalatt a forgalom a két belső sávon haladhat. A térségben 60 kilométer/órás sebességkorlátozásra és jelentős menetidő növekedésre számíthatnak a közlekedők.

A közlekedőknek ajánlott még indulás előtt tájékozódniuk a korlátozáshoz, munkavégzéshez kapcsolódó aktuális forgalmi helyzetről a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Útinform szolgálatánál, a www.utinform.hu weboldalon, de érdemes navigációs, közösségi autós alkalmazást is használniuk, hogy az optimális útvonalukat megtervezhessék.

Címlapkép: Getty Images

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

útépítés

útfejlesztés

gyorsforgalmik

autópályák

szintrehozás