Elárulta a Nespresso magyar vezére: ilyen kávéra vágynak leginkább a magyarok

Pénzcentrum   
  Megosztom
Elárulta a Nespresso magyar vezére: ilyen kávéra vágynak leginkább a magyarok

"Azt gondolom, a vásárlóink elsőként nem azt az ötperces kávészünetet fogják lehúzni a napi listájukról" - mondta el a Pénzcentrumnak adott interjújában Flesch Gábor. A Nespresso magyarországi vezetőjével többek között beszélgettek az inflációs nyomás hatásairól, a kávé drágulásáról, de a kávékultúrát egyre inkább érintő változásokról is. Megtudták például, hogy az évjárat függvényében akár évről évre is változhat ugyanannak a kávékapszulának az összetétele, de például azt is, hogy a fiatalabb generációk a hagyományostól egyre inkább eltérő ízlésbeli elvárásaik vannak.

Pénzcentrum: Hét év után tértél vissza Magyarországra, október 1-jétől újra a magyarországi Nespresso vezetője vagy, ezzel kapcsolatban azt mondtad: „bár az üzleti környezet jelentősen megváltozott az elmúlt évek során, hiszem, hogy a jelentős gazdasági kihívásokon túl számos lehetőség áll előttünk”. Mik ezek a jelentős kihívások, és ehhez képest mik a legnagyobb lehetőségek?

Felsch Gábor: Amikor gazdasági kihívásokról beszélek, azt nemcsak Magyarországra vetítve, hanem az éppen zajló világfolyamatra is értem, és konkrétan két területre gondoltam. Az egyik, hogy az elmúlt két évben a gazdasági szereplők átéltek egy Covid-hatást. Ez a kávés szakmában egy erőteljes váltást jelentett: 2020-21-ben az otthoni kávéfogyasztás mértéke hirtelen felszökött, míg idén ez a hatás mérséklődik. Ennek volt egy dinamizmusa, amit üzletileg menedzselni kellett – a Nespresso-nak is. A másik kihívás természetesen az a gazdasági környezet, amiben ma élünk, és aminek fontos eleme a háború és az infláció. Ebben a nagyobb környezetben gazdasági szervezetként ezeket is figyelembe kell venni. Amivel egy ilyen helyzetben előreléphetünk, az az innováció. A célunk, hogy valamilyen úton-módon elérjen egy tágabb közösséghez a márka, és a fogyasztói keresletet is megpróbáljuk serkenteni.

A Nespresso globális vezérigazgatója, Guillaume Le Cunff egy interjúban nemrég azt mondta, az eurózónában tapasztalható valamivel 10 százalék fölötti infláció ellenére ő nagyon magabiztos abban, hogy az emberek továbbra is ragaszkodni fognak az olyan napi apró örömökhöz, mint egy csésze kávé. Magyarországon az infláció már 20 százalék fölötti, és az élelmiszerár-infláció 40% fölött jár. Te is ennyire magabiztos vagy Magyarországot illetően?

Röviden azt kell mondanom, hogy igen. Magyarországon eszpresszókultúra van, ahol a kávéfogyasztás az emberek életének a szerves része. Amikor 2006-ban elindítottuk a Nespresso-t – tudva azt, hogy egy ilyen közegben nyitjuk meg a vállalkozásunkat – törekedtünk arra, hogy a minőség legyen a legfontosabb. Ha ez az üzenet kóstoltatáson, kommunikáción keresztül átmegy, akkor az ár kérdése egy másodrangú dolog. A fogyasztók minket a minőség, a kínálat miatt választanak. Az ár ott van, de másodlagos. Természetesen értjük, hogy az ilyen inflációs hatások negatívan hathatnak ránk is. De én is azt gondolom, a vásárlóink elsőként nem azt az ötperces kávészünetet fogják lehúzni a napi listájukról. Persze, az előfordulhat, hogy 10 doboz helyett 9-et vesz valaki, vagy nem havonta jár be hozzánk, hanem minden második hónapban, de tudjuk, hogy a recessziós időszakokban a Nepresso-hoz hasonló márkák – amelyek az elérhető luxus kategóriájába tartoznak – erőteljesebben ellenállnak a ciklikus hatásoknak.

A globális vezérigazgató optimizmusa ellenére a Nespresso értékesítési volumene 1,9 százalékkal esett vissza az év első kilenc hónapjában, különösen Európában (ezt csak az észak-amerikai eladások folyamatos növekedése ellensúlyozta). Magyarországon mi a helyzet, miként alakult az idei év a tavalyihoz képest?

Nagyon nehéz különválasztani a hatásokat, de azért ennek a volumenesésnek nagyon komoly magyarázata, hogy 2020-21-ben hirtelen volt egy felfutás: nem lehetett irodába menni, az éttermek és a szállodák bezártak, mindenki otthon fogyasztott kávét. Tavaly ugyanezek a számok plusz 10,4 százalékos volumennövekedést mutattak, tehát a bázisszám olyan magas volt, hogy ehhez képest még tovább fejlődni igen nehéz mutatvány. Menedzsmentileg számítottunk arra, hogy 2022. nehéz lesz, és akkor még ott van az inflációhatás is. A magyar trend egyébként nagyon megegyezik a globálissal.

A kávé fogyasztói ára az utóbbi években nem igazán emelkedett, most viszont az is csúcsdráguló terméknek számít a maga 60 százalékos értékével (KSH-adat, őrölt kávé, 200-250 gramm). Látva a boltokban az árakat, a kapszulás kávék is jócskán megdrágultak, legalábbis az utángyártott Nespresso kapszulák mindenképp. Nálatok mekkora a drágulás, hogyan hat ez a híresen árérzékeny magyar vásárlókra?

Három értékesítési csatornánk van: Boutique-okban, online, illetve a telefonos ügyfélszolgálaton keresztül történő rendelés. Mi egy globális, központilag irányított cég vagyunk, a nagyon sok inflációs hatást menedzselni a svájci központ feladata. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy helyi piaci szinten bizonyos korrekciókat nem kell vagy nem áll módunkban eszközölni. Látjuk, mi történik itthon, tudjuk, hogy a kávékategória áremelése milyen trendet mutat. Nekem ez a KSH-szám új volt, amit én tudok, hogy ha az egy csészére vetített kereskedelmi árakat nézzük, akkor 2022-ben átlagos szinten körülbelül 25 százalékos áremelés történt, a szemes kávénál egy picit magasabb. Szeptember végén mi is eszközöltünk egy általános, kb. 8 százalékos emelést, ha ezt összevetjük a KSH számával, ez elenyésző. Óvatosak vagyunk. Korábban, amikor árakat emeltünk, sosem éreztük ennek a hatását a keresletre. A mi koncepciónk egy minőségi világról szól, nem azért választ minket a fogyasztó, mert árazás tekintetében mi vagyunk a legolcsóbbak. Mi egy prémiumkategória vagyunk, a fogyasztóink elsődlegesen a minőség elkötelezettjei.

A teljes interjú itt olvasható tovább.

Címlapkép: Getty Images

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

nespresso

kávé

kávéfogyasztás