Elfelejtett vitaminforrás: ez a szuperzöldség minden konyhában megtalálható

HelloVidék   
  Megosztom
Elfelejtett vitaminforrás: ez a szuperzöldség minden konyhában megtalálható

Azok, akik valamilyen diétát folytatnak, biztosan tisztába vannak a zeller szervezetre gyakorolt jótékony hatásaival. Most viszont azoknak szeretnénk tanácsot adni, akik eddig távolról nézegették ezt a szuperzöldséget vagy csak nagyon ritkán fogyasztották. Amellett, hogy rendkívül alacsony kalóriatartalmú, „diétás ételnek” számít, nem csak ez az, amiért érdemes fogyasztani.

A ropogós zellernek számos kiváló egészségügyi hatása van, amelyek miatt érdemes fogyasztani. Így azok, akik szeretnének odafigyelni az étkezésükre, és kiegészítenék az étrendjüket egy olyan zöldséggel, ami finom, könnyen elérhető és rendkívül egészséges, bátran ajánlott a zeller fogyasztása. Most annak jártunk utána, hogy milyen tulajdonságai miatt érdemes beiktatni a zellert az étkezésünkbe. Lássuk!

1. A zellerben rengeteg az antioxidáns

Az antioxidánsoknak hatalmas szerepe van a sejtvédelemben és az immunrendszer egészségének megőrzésében. Éppen ezért kifejezetten ajánlott a zeller fogyasztása.

2. Vitaminbomba

A zeller C- vitamint, A- vitamint és K-vitamint, béta-karotint és flavonoidokat tartalmaz, de legalább 12 további antioxidáns tápanyag található az egyetlen száron. Kiváló növényi tápanyagforrás is, melyről bizonyítottan állítják, hogy csökkenti a gyulladásokat a szervezetben. Kifejezetten jó hatással van az emésztőrendszerre és az érrendszerre.

3. Csökkenti a gyulladást a szervezetben

Ahogy a fentebbi pontban írtuk, kiváló gyulladáscsökkentő hatása van a zellernek. A krónikus gyulladást számos betegséggel összekapcsolták már, beleértve az ízületi gyulladást és az csontritkulást is. A zeller és a zellermag körülbelül 25 gyulladásgátló vegyületet tartalmaz, amelyek védelmet nyújthatnak a testben „keletkező” gyulladásokkal szemben.

4. Támogatja az emésztést

Miközben antioxidánsok és gyulladáscsökkentő tápanyagok védelmet nyújtanak az egész emésztőrendszer számára, a zeller további jótékony hatásokat tartogat a gyomor számára. A zellerben levő pektin alapú poliszacharidok például csökkentik a gyomorfekély kialakulását is.

5. Alacsony a glikémiás indexe

A zeller rengeteg vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, mint például kálium és a folsav. Emellett alacsony nátriumtartalmú zöldség, ráadásul alacsony a glikémiás indexe is, azaz jó hatást gyakorol a vércukorszintre, így bátran fogyaszthatják a cukorbetegek is.

6. Lúgosító hatása van

Az ásványi anyagok mellett, mint például a magnézium, a vas és a nátrium a zeller kiváló semlegesítő hatást gyakorolhat a savas ételekre.

Tippek a zeller vásárlásához és tárolásához:

  • Fontos, hogy, amikor zellert vásárolunk, akkor mindig a friss darabokat tegyük a kosarunkba. Ezt szerencsére nem nehéz megállapítani, hiszen mikor a kezünkbe vesszük a zöldséget, a szárak és levelek szinte ropognak a kezeink között. Ha azt vesszük észre, hogy a szárak lekókadnak, a levelek nem frissek és az egész növény puha, akkor inkább ne vegyük meg a zellert.
  • A leveleknek ropogósnak és frissnek kell lenniük, színük halvány és élénkzöld színű lehet. Figyeljünk arra, hogy a leveleken ne legyenek sárga vagy barna foltot.
  • Ha zellert adnánk az ételünkhöz, fontos, hogy közvetlenül a felhasználás, főzés előtt daraboljuk fel, mivel így tudja megőrizni a tápanyagtartalmát és számos jótékony hatását. Ne szeleteljük fel és hagyjuk állni, mivel az apróra vágott és néhány percig vagy akár pár óráig így tartott zeller el fogja veszíteni a tápanyagtartalmát.
  • Éppen ezért a szakemberek azt javasolják, hogy csak pároljuk meg a zellert, mivel így megőrzi az ízét és szinte az összes tápanyagot, ami benne található.
  • Nem szabad kidobni a leveleket . A zeller részei közül ez tartalmazza a legtöbb kálciumot, káliumot és C-vitamint. Jó tanács: a zellerleveleket a vásárlástól számított egy vagy két napon belül ajánlott elfogyasztani.
  • Számos egészségügyi előnye mellett a zeller sokoldalú zöldségféle. Nyersen vagy főzve is fogyaszthatjuk, és kiválóan kiegészíti a smoothiekat, sült krumplit és salátákat is.

(via: healthline.com)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidék

zeller

zöldség

szuperzöldség

zeller levél

zeller gumó

antioxidánsok

egészség

cukorbetegség

glikémiás index