Betelt a pohár a Volán buszsofőreinél: megbénulhat akár az egész ország

Szurok Dávid   
  Megosztom
Betelt a pohár a Volán buszsofőreinél: megbénulhat akár az egész ország


Nem született megállapodás a MÁV-Volán vállalatcsoportnál tartott Csoportszintű Érdekegyeztető Tanács ülésén kedden. A bértárgyaláson Pafféri Zoltán a MÁV Zrt. vezérigazgató megismételte a múlt heti ajánlatot, eszerint három év alatt átlagosan bruttó 25 százalékkal növekedne a dolgozók alapbére. A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) elutasította az ajánlatot, és eredménytelennek minősítette a bértárgyalást, ezért indokoltnak tartja a januárra tervezett, újabb sztrájk megtartását. Dobi István, a szakszervezet vezetője a HelloVidéknek elmondta, hogy a bruttó 90 ezer forintos alapbéremelésből már nem voltak hajlandóak tovább engedni, ám a munkáltató ezt is soknak tartotta, és nem fogadta el. Ezért a most vasárnapra és a következő hétfőre korábban már meghirdetett sztrájkot a decemberihez hasonló módon megtartják.

Nem közeledtek az álláspontok

A keddi tárgyalások keretein belül öt vasutas, kettő HÉV-es és kettő VOLÁNBUSZ-os szakszervezet, valamint a minisztérium és a munkáltató képviselői jelenlétével folytatódott a Csoportszintű bértárgyalás. A Volánbusz-munkavállalók egy részét képviselő Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) elutasította a munkáltatói ajánlatot, és eredménytelennek minősítette a bértárgyalást.

Tehát, az ajánlatot a munkáltató csak akkor tarja fent, ha a szakszervezetek hároméves bérmegállapodás mellett kötelezik el magukat. A kilenc tárgyaló szakszervezetből hét kijelentette, hogy megfelelő garanciális elemek beépítésével és egy 30-33 százalék körüli béremeléssel, aláírnának egy hároméves bérmegállapodást, ettől eltérően a Volánbusz munkavállalóit képviselő szakszervezetek, a KKSZ és a SZAKSZ, csak a 2024. évre lennének hajlandóak a munkáltatóval megállapodni és bérmegállapodást kötni. Dobi István a HelloVidéknek ezzel kapcsolatban azt mondta:

Alapvetően a hároméves bérmegállapodással nem értünk egyet, a szakszervezeteknek a vezető testületei pedig csak egy éves bérmegállapodás megkötésére adott a képviselőiknek mandátumot

- hívta fel a figyelmet.

A szakszervezet vezetője lapunknak elmondta, hogy a SZAKSZ a korábbi 25 százalékos, vagy 112500 Ft/hó/fő keresetfejlesztési igényét 90 ezer Ft/hó/fő összegre módosította volna, a bértárgyalás során azonban végül nem tudta a munkáltatóval elfogadtatni, így a hónap végére kilátásba helyezett kétnapos munkabeszüntetés megtartásra kerül.

A január 28-29. napjára meghirdetett munkabeszüntetésünk ideje alatt, ugyanaz a sztrájkmenetrend lép életbe, mind ami a múlt évi december 10-11 napján lett kiadva, annyival nagyobb lehet a sztrájk ereje, amennyivel több autóbuszvezető nem veszi fel a munkát

- mondta a HelloVidék megkeresésére Dobi István.

Megbénulhat az ország

A SZAKSZ vezetője szerint a hétfői napon akár 19180 járat is kimaradhat, tehát a mostani sztrájk mindent összevetve sokkal „ütősebb” lehet, mint a tavaly decemberi, ha a sztrájkot aláírásával támogató 5 978 sofőr, a volán buszvezetők 58 százaléka betartja azt, amit vállalt, vagyis az elégséges szolgáltatáson túl nem veszi fel a munkát.

Dobi István felháborítónak tartja, hogy miközben a KSH adatai szerint 2023 novemberében 621 ezer forintra nőtt a bruttó átlagkereset, addig a MÁV tájékoztatása alapján a Volánbusznál dolgozók alapbére nem éri el a 338 ezer forintot sem.

A MÁV szerint a Volánbusznál foglalkoztatottak alapbére a nemzetgazdasági átlag alig felét éri el

- fakadt ki Dobi István.

A szakszervezet vezetője szerint a Volánbusz ajánlata alapján, ha 70 ezer forinttal nőne a munkavállalók alapbére, akkor ez az autóbuszvezetők esetében, 20,5 százalékos béremelést jelentene. Ebből levezetve, a Volánbusz számítása szerint, az elkövetkező két évben csupán csak 4,5 százalékkal lehetne az autóbuszvezetők bérét emelni.

Arra a kérdésre, hogy nem tartanak-e attól, hogy egyes munkavállalóikkal szemben retorziókat helyezhetnek kilátásba majd a sztrájk után Dobi István a HelloVidéknek azt mondta, hogy bár az utóbbi időben innen-onnan voltak erre utaló jelek, ám a kialakult helyzetre való tekintettel nem tart attól, hogy bárkit is sérelem érjen utólag.

A mozdonyvezetők optimisták

Korábban a Mozdonyvezetők Szakszervezete vezetője, Barsi Balázs is kilátásba helyezte a munkabeszüntetést. Most viszont azt mondta, lát reményt arra, hogy jelentősen jobb megállapodás születhet annál, amit a közlekedési miniszter a múlt heti egyeztetésen felvázolt.

Azt az ajánlatot akkor nem fogadta el Barsi Balázs, és kijelentette: nem köteleződtek el a hároméves bérajánlat irányába, és a fix, egyösszegű alapbéremelést is elutasítják, mert ahhoz, hogy világos munkaköri hierarchiákat, az előrelépése lehetőségét a jövőben fenn tudják tartani, nem lehet szó azonos összegű emelésről. Ám ahogy akkor, most is azt mondta: amíg tárgyalás útján van lehetőség rendezni a követelést, addig ezen az úton járnak. A MÁV-Volán csoport tájékoztatása szerint a bértárgyalások még januárban folytatódnak.

Címlapkép: Getty Images

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

gazdaság

volán

sztrájk

szakszervezet